laadregelaar - accu - omvormer

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
elstino

laadregelaar - accu - omvormer

Bericht door elstino »

Ik heb een dynamo die ongeveer 25amp kan leveren bij 18V. Ik heb er ook een laadregelaar voor om een accu op te laden. Verder heb ik een sinusomvormer die alles tussen 11-15V omzet naar 230V.

Nu zou ik daar een accu aan kunnen hangen van 250Ah, of 2x125Ah, of..maar die accu's zijn duur en voor mijn toepassing heb ik helemaal zoveel Ah niet nodig..de accu moet in feite enkel dienst doen als buffer, want volgens de handleiding van de laadregelaar mag ik aan de regelaar zelf niet meteen de sinusomvormer bevestigen. Is daar een oplossing voor? Of ga ik toch een reeks accu's moeten voorzien?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat een gewone auto accu (40Ah?) hier al genoeg is. Eventueel nog een dikke elco (die ze bij zware auto versterkers ook gebruiken) vlak bij de omvormer zetten.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Die vraag is pas te beantwoorden als je vermeld hoeveel vermogen die omvormer kan leveren.
Stel dat die max. 500 VA kan leveren dan moet je toch zeker een 125 Ah accu plaatsen.
Die accu moet de stroom bij een korte dynamo stop schadevrij kunnen leveren!
Theoretisch kan die bij 500 VA dik 40 Amp. zijn en een te klein gekozen accu is dan snel defect! (Dat geldt overigens ook bij bijv. 20 Amp.)

Je kunt hiervoor beter een z.g. tractie-batterij toepassen, die hebben div. voordelen.
Zoek naar een echte acculeverancier in de buurt en ga daar eens informeren.
Bij een accu met zijn dikke (16 mm2) korte aansluitkabels is een condensator overbodig.
De dynamo direct op de omvormer zonder accu kan niet.
Succes, GvH-E
elstino

Bericht door elstino »

De omvormer is max. 350w (continu vermogen). Nu in de praktijk zal er meestal maar een 200w van gebruikt worden. Maar natuurlijk kan ik beter er vanuit gaan dat de volle 350w gebruikt zal worden.

Ik ga inderdaad waarschijnlijk beter eens horen bij een acculeverancier.
Plaats reactie