Soldeeropdracht voor school...
Soldeeropdracht voor school...
Hallo...
Ik moet voor school een Lamdasensortester solderen.
Bestaande uit een ic ( lm3914 ) 10 ledlampjes 2 potmetertjes en 2 weerstandjes ( volgens mij ) ik heb alles in elkaar gezet volgens het schema en het werkt ook prima. nou moet ik naast deze opdracht ook een stukje uitleg geven over de werking van deze tester. ik ben echt een compleet leek wat dat betreft dus ik snap hier niks van, kunnen jullie mij helpen. hoe werkt het ic lm3914? wat is een op amp? en hoe werkt deze??
gr Jim
Ik moet voor school een Lamdasensortester solderen.
Bestaande uit een ic ( lm3914 ) 10 ledlampjes 2 potmetertjes en 2 weerstandjes ( volgens mij ) ik heb alles in elkaar gezet volgens het schema en het werkt ook prima. nou moet ik naast deze opdracht ook een stukje uitleg geven over de werking van deze tester. ik ben echt een compleet leek wat dat betreft dus ik snap hier niks van, kunnen jullie mij helpen. hoe werkt het ic lm3914? wat is een op amp? en hoe werkt deze??
gr Jim
- Bijlagen
-
- Schema Lamdasensor tester
- schema lamdasensortester.jpg (31.38 KiB) 16871 keer bekeken
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Is google stuk bij jouw?
In de schoolvragen sectie is eigen inzet noodzakelijk!
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t5669.html
In de schoolvragen sectie is eigen inzet noodzakelijk!
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t5669.html
Dank jewel allemaal... mijn excuses, ik ben gewoon niet zo bezig met elektrotechniek. ik moet me er maar eens wat meer in gaan verdiepen.. weten jullie of hier Mbo of Hbo opleidingen voor zijn? ik heb gezocht maar kan het niet vinden...? Nog 1 vraag betreft de Lm3914 mijn leraar had het over uitleg van een opamp, ik zie deze niet op het schema zit deze geintregeerd in de Lm3914? ik hoop snel iets van jullie te horen, Alvast bedankt.
Groetjes Jimmy
Groetjes Jimmy
-
Gompy
Hallo,
Als je kijkt naar de tekening van het interne van de LM3914, dan zie je verschillende delen.
Er is o.a. een spannings referentie.
Deze dient om vaste vergelijkspanningen via de weerstands boom aan de comperatoren te geven.
De comperatoren vergelijken de spanning van de weerstands boom met de spanning die afkomstig is van de buffer opamp.
Groeten,
Bertus
Als je kijkt naar de tekening van het interne van de LM3914, dan zie je verschillende delen.
Er is o.a. een spannings referentie.
Deze dient om vaste vergelijkspanningen via de weerstands boom aan de comperatoren te geven.
De comperatoren vergelijken de spanning van de weerstands boom met de spanning die afkomstig is van de buffer opamp.
Groeten,
Bertus
- Bijlagen
-
- LM3914_internals.png (56.57 KiB) 16756 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.