Hey allemaal,
voor school kregen we volgende opdracht:
Ontwerp een 2watt versterker met uitgang op 8ohm. Het ingangssignaal wordt aangeboden tot 200mV max. over Zinpedantie 200Kohm
Daar ik een zeer beperkte basis van elektronica heb, en de leerkracht, met alle respect, niet helpt zou ik jullie hier om raad willen vragen! We moeten elke stap berekenen volgens hem, werken met diode's en transistoren enz..
Hoe begin ik hier aan, ik heb er geen flauw idee van. Misschien kan iemand me contacteren, en kunnen we het samen oplossen..
Alvast bedankt!!
Greetzzz
Ontwerp 2 watt versterker!
Ontwerp 2 watt versterker!
We doen een danske oep de tafel!!
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zal je even opweg helpen.
2 Watt 8 ohm daarvoor heb je dus (P=U^2 / R ) 4 volt nodig.
je begint met 0,2 Volt dus je totale spanningsversterking bedraagt 4/0,2 is dus 20 keer.
De stroom die je laatste trap moet leveren is 4 volt / 8 ohm is 0,5 Ampere.
Ik hoop dat je nu een beetje kunt beginnen. Alles zeg ik niet voor anders moet ik je punten krijgen voor dit onderwerp.
Als je al wat verder bent laat het even zien dan kijken we of je de goede kant opgaat en helpen je dan eventueel verder.
Maar ik zag net dat onze vriend Google eigenlijk ook al veel weet.
2 Watt 8 ohm daarvoor heb je dus (P=U^2 / R ) 4 volt nodig.
je begint met 0,2 Volt dus je totale spanningsversterking bedraagt 4/0,2 is dus 20 keer.
De stroom die je laatste trap moet leveren is 4 volt / 8 ohm is 0,5 Ampere.
Ik hoop dat je nu een beetje kunt beginnen. Alles zeg ik niet voor anders moet ik je punten krijgen voor dit onderwerp.
Als je al wat verder bent laat het even zien dan kijken we of je de goede kant opgaat en helpen je dan eventueel verder.
Maar ik zag net dat onze vriend Google eigenlijk ook al veel weet.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Ok, ik begrijp er de ballen van, met je berekeningen ben ik mee. Maar dan wat je zegt over laatste trap, enz.. kzou ni weten hoe het werkt, transistoren, we moeten van de leerkracht er diodes bijzetten ook enz...
Tgaat echt niet, het schema, ik weet nog niet hoe ik er aan moet beginnen, is et zoals het schema op http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... 2wamp.html
of helemaal niet?
Liefst geen opmerkingen over: wat een stomme school is dat! Dat weet ik ondertussen al, tis enkel deze leerkracht die wat tegen zit...
thanksss
Tgaat echt niet, het schema, ik weet nog niet hoe ik er aan moet beginnen, is et zoals het schema op http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circu ... 2wamp.html
of helemaal niet?
Liefst geen opmerkingen over: wat een stomme school is dat! Dat weet ik ondertussen al, tis enkel deze leerkracht die wat tegen zit...
thanksss
We doen een danske oep de tafel!!
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat schema is al heel goed in de buurt.
Je moet nog iets doen aan de ingangs impedantie en de versterking volgens jouw vraag. 200mV 200Kohm.
Deze versterker van het schema heeft een versterking van 22 en een impedantie van 21,3Kohm.
Verder heeft hij diodes zoals je vraagt.
Dus dit is een goed uitgangspunt.
Je moet nog iets doen aan de ingangs impedantie en de versterking volgens jouw vraag. 200mV 200Kohm.
Deze versterker van het schema heeft een versterking van 22 en een impedantie van 21,3Kohm.
Verder heeft hij diodes zoals je vraagt.
Dus dit is een goed uitgangspunt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd