batterijbewaking

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
luwa

batterijbewaking

Bericht door luwa »

Dag forum,

N.a.v. een defecte spanningsregelaar waardoor mijn electronische ontsteking van mijn motorfiets gesneuveld is plan ik een controleled in mijn koplamp in te bouwen als mogelijke waarschuwing.

Wat ik zoek is een schakeling die ik op een spanning van 7.20 Volt kan instellen en waarbij tot 7.20 V een LED brandt en boven die spanning de LED dooft. Op die manier ben ik zeker dat de LED niet defect is en wordt toch tijdig gewaarschuwd dat een en ander aan het fout lopen is.

Alvast bedankt.

P.S. Een schakeling die voor de ontsteking geplaatst wordt en die de maximale spanning beperkt tot 7.20 V zal waarschijnlijk een (veel) ingewikkelder zaak zijn. De ontsteking verbruikt 0,5 à 1A.
luwa

batterijbewaking

Bericht door luwa »

na wat 'draadjeszoekerij' zou een oplossing voor de verklikkerled ( die dus dooft als de spanning over de batterij > 7.15 V wordt ) een schakeling zijn
met een LM311 ( of 339/741 ) waarbij Vin op 7.15 V wordt ingesteld en Vref
van de te meten batterijspanning komt

ik denk ( dus niet weten ) dat ik die 7.15 V van de Vin bekom met een zenerdiode, al dan niet in combinatie met een potmeter om nauwkeuriger in te stellen en dat de batterijspanning Vref via een spanningdeler wordt ingesteld op 7.15V

ik zou graag weten of mijn uitgangspunten juist zijn of er andere/betere/eenvoudiger oplossingen zijn

alvast bedankt

PS Probleem is wel dat de schakeling eigenlijk maar zinvol is wanneer de batterijspanning minstens 7,15 V is want anders krijg ik geen input op Vin
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Om die manier gaat het niet lukken. Je zit dan op hetzelfde punt als je voedinsspanning.

Wat wel kan is aan de ene ingang van je comparator bijvoorbeeld een 3V zener zetten. Om de andere ingang komt dan via een spanningsdeler je accu spanning. Als je die spanningsdeler met een potmeter maakt dan kan je de 7.15V heel precies afstellen.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
luwa

batterijbewaking

Bericht door luwa »

Bedankt Stynus,

Begrijp ik het zo goed :

a) een zener van 3 Volt met weerstand in serie tussen + en - en de middenaftakking komt dan aan Vin

b) een instelbare potmeter met de buitenaftakkingen tussen + en - en de middenaftakking aan Vref zo afgeregeld dat bij een toegevoerde spanning van 7.15 Volt er precies 3 volt op Vref komt

mvg

P.S. ik heb getracht met kopieren/plakken een schema dat ik elders gevonden had te mailen maar dat lukte helaas niet
Plaats reactie