Electromotor met regelaar

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Sjaakiesh

Electromotor met regelaar

Bericht door Sjaakiesh »

Hoi,

Graag wil ik een electromotor op 220volt en een toerental regelaar met elkaar verbinden. Maar helaas ben ik een leek op electronica gebied.

Heb al allerlei site`s en online shop door gelezen, maar weet niet goed wat ik moet kopen. Je hebt gelijk en wisselstroom motoren, 1 en 3 fases..? zegt me allemaal weinig.

Wat ik wil maken zie je op de foto die ik heb bijgevoegd. Motor en regelaar die iets kunnen heen en weer bewegen en toch wel een opstakel van zo`n 10 kilo kan weg duwen. en dit alles past in een behuizing van +- 30x30x50.

Wie kan mij vertellen wat voor motor en regelaar ik moet hebben.
Graag wil ik de motor van 0 tot 1500 toeren kunnen regelen

Bvd,
Bijlagen
a.jpg
a.jpg (35.99 KiB) 4019 keer bekeken
Sjaakiesh

Bericht door Sjaakiesh »

Ik ben zelf zeer actief op ander soort forums, en daar word iedereen geholpen. Ik vraag vind ik toch iets simpels, maar krijg geen enkel antwoord. Vind het hier een slecht forum. :cry:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Misschien ligt het wel aan jezelf.
Als een iemand jouw post leest, dan weet hij nog niks. Alles wat jij al van dat ding weet, en vanzelf sprekend vind, en daarom dus ook niet verteld, helpt ons niet om jouw fatsoenlijk te helpen.
Dus zal ik de vragen maar stellen. Is het een AC of DC motor, hoeveel stroom vraagt hij, enz. enz. Ik weet dat jij het niet weet, maar je maakt ook geen fatsoenlijke foto van de tekst die op de motor staat zodat wij dat kunnen zien.
Dus !!
Doe eerst jouw huiswerk goed, dan doen wij (misschien) de rest.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Flupke

Bericht door Flupke »

Dit is een ruitenwisser motor van een kofferdeksel volgens mij
Dus 12VDC en zekering van 15A
GJ_
Contacteer:

Bericht door GJ_ »

Ziet er inderdaad uit als een ruitenwissemotor of een raambediening.
Uitgaande van 12Vdc zou ik zeggen neem een PWM regeling op basis van een NE555 en een IRF540 of iets dergelijks.
Voor je wens om e.e.a. op 230Vac te laten draaien komt er dan nog een 12V voeding bij. Een schakelende voeding kost slechts enkele tientjes dus die moet je kant en klaar kopen.
12Vdc maken met een trafo is duurder tenzei je al een trafo hebt liggen.

Staan er op deze site ook dit soort schema's, beetje onaardig om TS naar het andere forum door te verwijzen ;-)
Plaats reactie