Ik wil een plafondventilator bevestigen, maar heb geen aardedraad op mijn plafond-lamp aansluiting. Kan ik de vetilator zonder aarde monteren of is dat gevaarlijk?? Wie kan mij een antwoord geven?
Alvast bedankt,
Anita
montage plafond ventilator
De aardaansluiting op zo'n ventilator is bedoeld als veiligheidsvoorziening voor als er een isolatiedefect optreedt in het apparaat.
Als er een aardaansluiting aan zit, dan moet die strikt genomen ook geaard worden. Maar als je, normaal staande op de grond, er niet bij kan, dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.
Ik weet niet wat voor soort installatie het is, maar als hij redelijk modern is dan moet het niet al te moeilijk zijn om er alsnog een aarddraad bij te trekken. Dat is uiteraard de veiligste optie.
Als er een aardaansluiting aan zit, dan moet die strikt genomen ook geaard worden. Maar als je, normaal staande op de grond, er niet bij kan, dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.
Ik weet niet wat voor soort installatie het is, maar als hij redelijk modern is dan moet het niet al te moeilijk zijn om er alsnog een aarddraad bij te trekken. Dat is uiteraard de veiligste optie.
- deejayke
- Contacteer:
en indien mogelijk ervoor zorgen dat je een dubbelpolige schakelaar plaatst ipv van een enkepolige. als je dan ooit nog eens werkzaamheden moet uitvoeren en je zet de schakelaar af ben je zeker dat de toevoerende leidingen afgesloten zijn.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
- deejayke
- Contacteer:
inderdaad maar ik vermoed dat de TS ook niet zal weten wat de fase en de nulleider is in zijn installatie, of die dan weer over twee fasen beschikt. dus is de dubbelpolige schakelaar zeker veilig.
grtzz
grtzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
Als hij dat al niet weet, dan kan hij er beter van afblijven.deejayke schreef:ik vermoed dat de TS ook niet zal weten wat de fase en de nulleider is in zijn installatie,
Maar aangezien hij al heeft geconstateerd dat de aarddraad ontbreekt, neem ik aan dat hij voldoende kennis van zaken heeft om ook het onderscheid tussen fase en nul te zien.
-
reddevil
Als je aan je installatie werkt zet je de hoofdzekering af zodat alles spanningsloos is om er aan te werken. Veel veiliger dan is deze schakelaar nu dubbelpolig of niet.deejayke schreef:en indien mogelijk ervoor zorgen dat je een dubbelpolige schakelaar plaatst ipv van een enkepolige. als je dan ooit nog eens werkzaamheden moet uitvoeren en je zet de schakelaar af ben je zeker dat de toevoerende leidingen afgesloten zijn.
Professioneel LED Temmer
alléé dat hoop ik.