versterker met transistor
versterker met transistor
dag allemaal, ik heb hier een schema getekend van een versterker met transistor. ik heb hier thuis een walkman maar het geluid is vrij zacht. nu wou ik die aansluiten als ingangsignaal en versterken met een negen volt battery en aftappen op het eindsignaal via mijn (luidspreker oordopjes).
Nu komt mijn vraag. is dit een goed schema? 1 ding ben ik nog altijd niet te weten gekomen. hoe bepaal je de waardes van de condensators die je wilt gebruiken. de condensator van de Remitter moet ongeveer 100 keer zijn ofzoiets? maar die van de basis weet ik niet. graag jullie mening hierover.
groetje péé
Nu komt mijn vraag. is dit een goed schema? 1 ding ben ik nog altijd niet te weten gekomen. hoe bepaal je de waardes van de condensators die je wilt gebruiken. de condensator van de Remitter moet ongeveer 100 keer zijn ofzoiets? maar die van de basis weet ik niet. graag jullie mening hierover.
groetje péé
- Bijlagen
-
- schakeling.JPG (76.84 KiB) 15760 keer bekeken
je uitgang moet achter de transistor staan niet ervoor(anders heb je een constante ruis van gelijkspanning van je bron
je zou beter ook nog een ontkoppelingscondensator gebruiken op het einde
eigenlijk bestaan er hiervoor kitjes (velleman)
een 7wat versterker is genoeg ik geef je het schema
je zou beter ook nog een ontkoppelingscondensator gebruiken op het einde
eigenlijk bestaan er hiervoor kitjes (velleman)
een 7wat versterker is genoeg ik geef je het schema
- Bijlagen
-
- versterker velleman.gif (4.45 KiB) 15753 keer bekeken
de waarden geef ik je ook
r1=470omh
r2=4.7omh
r3=100omh
r4(metaalfilmweerstand)=1omh (denk ik):bruin zwart goud goud wit(1 0 b b 9)
condesator's
C1=8.2n
C2=100n
C3=100n
elko's let op voor polariteit(zoek je zelf maar)
C4=10µ
C5=470µ
C6=1000µ
C7=1000µ
IC= TDA 2003(liefst met een koelplaat)
als je nog een week wacht dan geef ik je ook het printplaatje(het is van belang hoe je je condensator's zet het is klein 5op4cm denk ik en het is enorm efficent
r1=470omh
r2=4.7omh
r3=100omh
r4(metaalfilmweerstand)=1omh (denk ik):bruin zwart goud goud wit(1 0 b b 9)
condesator's
C1=8.2n
C2=100n
C3=100n
elko's let op voor polariteit(zoek je zelf maar)
C4=10µ
C5=470µ
C6=1000µ
C7=1000µ
IC= TDA 2003(liefst met een koelplaat)
als je nog een week wacht dan geef ik je ook het printplaatje(het is van belang hoe je je condensator's zet het is klein 5op4cm denk ik en het is enorm efficent
- Bijlagen
-
- versterker velleman.gif (4.45 KiB) 15753 keer bekeken
dan klopt het toch niet ze
de uitgan van je versterker moet aan de emitter liggen niet aan de collector
want anders geeft hij constant een signaal en het moment dat hij een signaal krijg (van ingang) krijgt hij minder stroom,moest je nu een zelfopenende fet erachter geplaatsd hebben denk ik dat het zou lukken(weet het zelf niet zeker) nu zien we dioden in school
de uitgan van je versterker moet aan de emitter liggen niet aan de collector
want anders geeft hij constant een signaal en het moment dat hij een signaal krijg (van ingang) krijgt hij minder stroom,moest je nu een zelfopenende fet erachter geplaatsd hebben denk ik dat het zou lukken(weet het zelf niet zeker) nu zien we dioden in school
dit zou misschien beter zijn met transistoren
je was inderdaad wel juist met erboven te zetten(ik dacht aan pnp's i p v npn's) en ik ken nog de volledige leerstof niet
de dioden moeten wel 1n4148 zijn (stom tekenprogramma)
en je kunt misschien de condensatoren voor de switch zetten
je was inderdaad wel juist met erboven te zetten(ik dacht aan pnp's i p v npn's) en ik ken nog de volledige leerstof niet
de dioden moeten wel 1n4148 zijn (stom tekenprogramma)
en je kunt misschien de condensatoren voor de switch zetten
- Bijlagen
-
- versterk.gif (5.76 KiB) 15741 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Je hoeft er geen andere in te zetten hoor als je niet meer vermogen wil. Maar je moet ze wel goed aansluiten. Wanneer je ze wel goed had aangesloten is er ook geen mogelijkheid om de ruststroom goed in te stellen Op deze manier bestaat de kans dat de eindtrap zo heet wordt dat de transistoren kapot gaan.
Laatst gewijzigd door Mat Janssen op za 23 okt 2004, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator