Multimeter vraag

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Dolf

Multimeter vraag

Bericht door Dolf »

Hallo, ik ben nieuw op het forum en niet echt bekend in de elektronika dus ik probeer me een beetje in te dekken voor mijn waarschijnlijk simpele vraag.

Ik was gisteren bezig een lekstroom te meten in de auto van mijn vriendin omdat haar accu continue leeg is.

Nu heb ik zo'n simpele goedkope gele multimeter op 10A gezet en op de minpool de meting gestart met alles in de auto natuurlijk uit en deuren dicht.

De meting was 0.07

Nu is mijn vraag, is dit 0,07 van 10A of is dit 0,07A

Ik nam aan dat dit 0,07 van 10A was en dus 700mAh en mijn conclusie was dus dat dit te veel was.
Maar vanochtend bedacht ik me ineens misschien is de eenheid wel gewoon ampère en is het dus maar 70mAh.

Overigens toen ik de radio loshaalde na eerst wat zekeringen erin en eruit getrokken te hebben, stond de meter op 0,01

Dus ik heb de radio voorlopig maar even eruit gelaten.

Dus mijn eigenlijke vraag is, is mijn conclusie goed dat 0,07 op bereik 10A inderdaad 700mAh is.

Zo ja heeft iemand dan nog ideeën waarom de radio dan alleen door aan te sluiten 600mah trekt? Het is gewoon een standaard aansluiting met 2 van die aansluitstekkers (ik weet de precieze naam er niet voor).
En de radio is net nieuw.
Volgens de handleiding van de radio zou hij als hij niet aan staat minder dan 10mah moeten gebruiken dus ik verdenk de radio er niet van.

Ook toen zij de auto kocht zat er geen radio in dus dat zal wel een rede hebben lijkt mij.

Alvast bedankt voor het lezen.

Dolf.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Maar maak eens een duidelijke foto van je meter (of het typenummer posten). Want dat is meter afhankelijk.

PS: Het is mA en niet mAh. Ah is de capaciteit bij een accu.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Dolf

Bericht door Dolf »

Hoi, bedankt voor antwoorden het typenummer is tbt 180002 en ziet er precies hetzelfde uit als een foto die ik vond op internet hopelijk kan je het daar ook op zien

http://www.ruststopnorthamerica.com/ima ... imeter.gif

Dolf

P.s. Ja mA is het, mijn fout
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die heeft een aparte stand voor de 10A. Dan lijkt me de comma wel correct te staan.

Voor te testen kan je eventueel een lamp met een bekend vermogen nemen en die even aansluiten op je accu en de stroom meten. De stroom die er moet vloeien kan je berekenen met I = P/U dus stroom = vermogen / spanninng.
Met vriendelijke groet,
Stynus
Dolf

Bericht door Dolf »

hoi stynus,

Wat bedoel je met comma wel correct staan ? dat het 0,07 ampere is ?

Met een lampje zou ik inderdaad nog even kunnen proberen.

Ik heb wel gisteren even het leeslampje van de auto aan gedaan toen gaf de meter 0,42 aan, dus met de standaard 0,07 die al verbuikt werd zou dat lampje dus 0,35 verbruiken.

Even hardop schrijvend is dat dus 0,35A of 3,5A.
maal 12v verbruikt dat kleine leeslampje dus of 4,2 watt of 42 watt, klinkt mij eerder als 4,2 watt.

Dat zou betekenen dat de accu in stilstand van de auto dus maar 0,07 ampere trekt, dan kan de accu toch niet in 4 a 5 dagen leeg zijn lijkt mij.

Of kloppen mijn berekeningen echt van geen kanten ?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Een accu heeft ook last van zelfontlading. Als de accu slecht is dan is de capaciteit sterk verminderd en gaat die daardoor snel leeg geraken.

Denk dat je best even in de garage je accu even laat testen. Dat doen ze daar met een speciale meter.

Verder kan het misschien ook een alarmsysteem zijn dat je nu voor het testen toevallig niet had opstaan?
Met vriendelijke groet,
Stynus
Dolf

Bericht door Dolf »

ok , bedankt stynus.

de auto heeft geen alarm of andere toeters of bellen en de accu is een half jaar geleden getest omdat toen het probleem ook optrad, toen was de accu goed zeiden ze, maar ik denk dat eerst maar vervangen toch wel de beste optie is.

thanks.
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Hoi,

Als je inderdaad al denkt dat het aan de accu zou kunnen liggen , koop dan gewoon een nieuwe accu , in de aankomende koude dagen heeft een accu het nog moeilijker om de startmotor rond te krijgen .

Als je geen verbruikers aan hebt staan en je hebt toch een lekstroom kijk dan ook eens naar je spanning regelaar , die willen ook wel eens vreemd gaan doen.

Bij een lek stroom van 0.070 A = dus 70 mA heb je toch nog in 5 dagen +/- 100 Watt verbruik gehad.

Misschien heb je wel bezoek gehad van marters sf andere knabbeldieren die je kabelboom lekker vonden.

Vocht kan ook een probleem zijn in je bedrading of in de contact -stekers.

bert .
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
dirk bruijns

Bericht door dirk bruijns »

Als je de 10A-stand gebruikt, vergeet dan niet de stekkers in de juiste aansluiting te steken !
Voorts zou ik het even bij spanning alleen willen houden, meet de spanning van je batterij zonder draaiende motor, en daarna diezelfde spanning met draaiende motor. Zo kun je een defecte alternator al uitsluiten, vooraleer je zotte kosten maakt met een nieuwe batterij, terwijl daar het probleem niet ligt.
Plaats reactie