Beveiliging voor piezo hoorn (tweeter).
Beveiliging voor piezo hoorn (tweeter).
Beste, ik ben op zoek naar een soort filter ter beveiliging van mijn versterker en de piezo hoorn zelf. Bij deze toepassing is het de bedoeling dat alle lage en middentonen weggefilterd worden.
Alleen de hoge hoge tonen mogen worden weergeven.
Nu heb ik al enkele keren een uitgang op de versterker stuk (beschadigd) gehad. De piezohoorn zelf gaat ook geregeld stuk.
Sommige stellen voor een weerstand van 33R/10W in serie met de piezo te zetten, andere zeggen weer gebruik te maken van bipolaire C's.
Type piezo: CONRAD 335797-89 PHT11 PIEZO
Iemand een oplossing?
Alleen de hoge hoge tonen mogen worden weergeven.
Nu heb ik al enkele keren een uitgang op de versterker stuk (beschadigd) gehad. De piezohoorn zelf gaat ook geregeld stuk.
Sommige stellen voor een weerstand van 33R/10W in serie met de piezo te zetten, andere zeggen weer gebruik te maken van bipolaire C's.
Type piezo: CONRAD 335797-89 PHT11 PIEZO
Iemand een oplossing?
- Bijlagen
-
- piezo.jpg (32.86 KiB) 24959 keer bekeken
Hello,
Lees een dit artikel bij Elliot Sound Products:
Why Do Tweeters Blow When Amplifiers Distort?
Bertus
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Wow, dat is wel geen simpel materie!bertus schreef:Hello,
Bertus
Nu heb ik volgend schema gezien: http://www.schakelingenonline.nl/schake ... udio/4.htm
Dit is een crossover voor een tweeter. Piezo zou anders zijn daar deze een capacitieve belasting vormen?
Hallo,
Het schema in de link is een passief filter.
In de link van dezelfde site is de theorie hierover te vinden:
Design of Passive Crossovers
Bertus
Bertus
Crossover filters zoals in de link zouden niet bruikbaar zijn bij piezo systemen.bertus schreef:Hallo,
Bertus
Piezo tweeters en mebraam gestuurde tweeters zijn totaal verschillend.
Een fabrikant van één van de piezo hoorns raad aan een 33R weerstand in serie te plaatsen met de piezo. Filteren zelf zou niet nodig zijn bij piezo.
De vraag is dan wel waarom ik al het een en ander heb opgeblazen?
Hallo,
Heb je een spacificatieblad van de tweeter?
Daarin zal staan wat de maximale spanning is.
Je kunt hem dan beschermen met de 33 Ohm in serie en een MOV of VDR van de juiste spanning parallel.
Bertus
Heb je een spacificatieblad van de tweeter?
Daarin zal staan wat de maximale spanning is.
Je kunt hem dan beschermen met de 33 Ohm in serie en een MOV of VDR van de juiste spanning parallel.
Bertus
PIEZO PHT 11 TWEETER HOORN
SPECIFICATIONS SAMPLE NO: TE140
Performance
1 NOMINAL SIZE 85X85mm 3.1/3 inch
2 Nominal impedance 4—8 Ω±15%
3 Resonance frequency 2000Hz ±15%Hz at 2.0V
4 Frequency Range Fo2000 Hz—20000Hz
5 Sound Pressure Level 88dB±2dB 1W/1M
At600.1000.1500.2000.Hz
6 Power Handing Capacity DIN-4557 RMS 50 W,MUSIC 100 W
7 Buzz &Ratting Test Sine Wave 7.5V(RMS) NO.4 Frequency
Range
8 Power Testing DIN-45573 Pink Noise White Noise 50W 5H
9 Polarization
Cone paper must be moved forward. When
connecting side of V.C Terminal with side
of D.C. Power supply.
10 Distortion 5%Max 200Hz 50W
11 Cutout Diameter 100mmφ
Performance
1 NOMINAL SIZE 85X85mm 3.1/3 inch
2 Nominal impedance 4—8 Ω±15%
3 Resonance frequency 2000Hz ±15%Hz at 2.0V
5 Sound Pressure Level 88dB±2dB 1W/1M
At600.1000.1500.2000.Hz
6 Power Handing Capacity DIN-4557 RMS 50 W,MUSIC 100 W
7 Buzz &Ratting Test Sine Wave 7.5V(RMS) NO.4 Frequency
Range
8 Power Testing DIN-45573 Pink Noise White Noise 50W 5H
9 Polarization
Cone paper must be moved forward. When
connecting side of V.C Terminal with side
of D.C. Power supply.
10 Distortion 5%Max 200Hz 50W
11 Cutout Diameter 100mmφ
Hallo,
Als ik die lijst bekijk verwonderd mij de opgave van een impedantie van 4 - 8 Ohm.
Dit is meer gebruikelijk bij "normale" speakers.
Bij een piezo zou ik een vervangings capaciteits waarde verwachten.
Bertus
Als ik die lijst bekijk verwonderd mij de opgave van een impedantie van 4 - 8 Ohm.
Dit is meer gebruikelijk bij "normale" speakers.
Bij een piezo zou ik een vervangings capaciteits waarde verwachten.
Bertus
Als ik lees over piezo speakers dan gaat het steeds over het capacitieve gedrag en dat ze hoogohmig zijn.
Ook dat de max. spanning in de gaten moet gehouden worden.
Van alle gegevens die de fabrikant weergeeft is er weinig bruikbaars bij.
Gekende schakelingen zijn een serieweerstand soms in combinatie met een bipolaire C.
Ook wordt er soms nog een extra shunt weerstand van 8 Ohm over de piezo geplaatst. De reden weet ik ook niet.
Bij mij gaat het alleen om mijn piezo(s en versterker te beschermen.
De hoge frequenties mogen in ieder geval niet gefilterd worden.
Het nut van die extra weerstanden en condensatoren en hun uiteindelijke fuctie wordt nergens echt beschreven.
Ook dat de max. spanning in de gaten moet gehouden worden.
Van alle gegevens die de fabrikant weergeeft is er weinig bruikbaars bij.
Gekende schakelingen zijn een serieweerstand soms in combinatie met een bipolaire C.
Ook wordt er soms nog een extra shunt weerstand van 8 Ohm over de piezo geplaatst. De reden weet ik ook niet.
Bij mij gaat het alleen om mijn piezo(s en versterker te beschermen.
De hoge frequenties mogen in ieder geval niet gefilterd worden.
Het nut van die extra weerstanden en condensatoren en hun uiteindelijke fuctie wordt nergens echt beschreven.
Hoi,,
Het gebruik van de condensator , weerstand en tweeter is makkelijk te verklaren .
De bipolaire condensator laat makkelijker hoge tonen door , en is een hogere weerstand voor de lage tonen.
De piezo is er niet voor gemaakt om lage frequenties weer te geven , en zal bij teveel lage tonen aanbod inwendig verbranden of scheuren.
Daarom de condensator , om extra hoge stromen te beperken de extra weerstand.
Als er geen filter gebruikt zou worden , word deze 8 ohm speaker dan parallel aan de midden en bas speaker aan gesloten ?.
De belasting van de versterker gaat zo naar minder dan 4 ohm ..,dat is niet erg logisch.
bert,
Het gebruik van de condensator , weerstand en tweeter is makkelijk te verklaren .
De bipolaire condensator laat makkelijker hoge tonen door , en is een hogere weerstand voor de lage tonen.
De piezo is er niet voor gemaakt om lage frequenties weer te geven , en zal bij teveel lage tonen aanbod inwendig verbranden of scheuren.
Daarom de condensator , om extra hoge stromen te beperken de extra weerstand.
Als er geen filter gebruikt zou worden , word deze 8 ohm speaker dan parallel aan de midden en bas speaker aan gesloten ?.
De belasting van de versterker gaat zo naar minder dan 4 ohm ..,dat is niet erg logisch.
bert,
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
Heb rechtstreeks contact gehad met de fabrikant van deze piezo hoorn tweeters.
Hij raadt aan dat wanneer de piezo de volledige hoge frequenties moet kunnen weergven, er geen weerstand of condensator mag gebruikt worden. De piezo's mogen rechtstreeks op de versterker worden aangesloten doordat ze zowiezo niet reageren op lage frequenties.
Bij gebruik van condensatoren en weerstanden gaan de prestaties van de piezo verminderen. De ohmse waarde (4 of 8 ohm) die men weergeeft op de specificaties is enkel een referentie voor de versterker.
Piezo's hebben een hoog ohmige waarde maar die zakt bij volledige weergave in de hoge frequenties. Met lage tonen moet ik dus geen rekening houden enkel met het wattage van de versterker t.o.v de piezo's. De spanning op de piezo's kan te hoog worden. Wanneer deze verhouding niet goed zit kan er wel een serieweerstand geplaatst worden.
Men mag deze piezo's niet vergelijken met echte tweeters (magneetspoel en carbonvlies). Hier zijn filters wel een nooodzaak. Voila, dat is de info die ik gekregen heb
Hij raadt aan dat wanneer de piezo de volledige hoge frequenties moet kunnen weergven, er geen weerstand of condensator mag gebruikt worden. De piezo's mogen rechtstreeks op de versterker worden aangesloten doordat ze zowiezo niet reageren op lage frequenties.
Bij gebruik van condensatoren en weerstanden gaan de prestaties van de piezo verminderen. De ohmse waarde (4 of 8 ohm) die men weergeeft op de specificaties is enkel een referentie voor de versterker.
Piezo's hebben een hoog ohmige waarde maar die zakt bij volledige weergave in de hoge frequenties. Met lage tonen moet ik dus geen rekening houden enkel met het wattage van de versterker t.o.v de piezo's. De spanning op de piezo's kan te hoog worden. Wanneer deze verhouding niet goed zit kan er wel een serieweerstand geplaatst worden.
Men mag deze piezo's niet vergelijken met echte tweeters (magneetspoel en carbonvlies). Hier zijn filters wel een nooodzaak. Voila, dat is de info die ik gekregen heb
Hoi,,
En zo kom je dus weer aan bij het begin van je vraag .
Volgens de fabrikant is het dus beter er niets tussen te zetten , anders kunnen ze slechter presteren.
Als ze zonder iets ertussen iedere keer kapot gaan doen ze het nog veel slechter.
Aan jou de keuze..
bert.
En zo kom je dus weer aan bij het begin van je vraag .
Volgens de fabrikant is het dus beter er niets tussen te zetten , anders kunnen ze slechter presteren.
Als ze zonder iets ertussen iedere keer kapot gaan doen ze het nog veel slechter.
Aan jou de keuze..
bert.
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
-
reddevil
Hij kan de frequentie weergeven van 2000 Hz tot 20000Hz staat in de specificaties.cuypersk schreef:PIEZO PHT 11 TWEETER HOORN
Performance
Wat denk jij dat de tweeter gaat doen met de frequentie onder de 2000Hz die jij op de tweeter zet? Dat wordt omgezet in warmte in die tweeter en jij stookt hem op, vandaar dat hij stuk gaat. Ga je er geen filter tussen zetten, gaan ze allemaal stuk. De man of vrouw die je aan de lijn gehad hebt, weet er niks van, van zijn eigen produkt.
Professioneel LED Temmer
alléé dat hoop ik.
-
reddevil
Ik kom even op mijn antwoord terug.Bij sommige is het namelijk normaal dat je er niks tussen zet. De impedantie bij die speakers is onder de bv 2000Hz meer dan 4 of 8 ohm en dan kan het geen kwaad. Dan moet men er inderdaad niks tussen zetten. Bij de jouw speakers staat dat er niet bij en dat zou je te weten moeten komen bij de fabrikant.
Professioneel LED Temmer
alléé dat hoop ik.
piezo tweeters kunnen slecht tegen overspanning. De specs hebben het over maximaal 50 watt, volgens ohm is dat p=u^2/8, u=20V bij 8 ohm wanneer de spanning het hoogst is.
als je dus meer dan 20 volt wisselspanning op je piezo zet gaat ie naar de filestijnen. alleen een weerstand ertussen is niet voldoende omdat piezos van nature erg hoogohmig zijn, zo'n weerstand moet dan ook heel groot zijn met als gevolg dat je output weer terugloopt.
om dat te voorkomen kan je beter er een setje zenerdiodes anti paralel over heen hangen die de te hoge spanning opvreten. wel effe een kleine voorschakel weerstand tussen je piezo en je versterker om te voorkomen dat je piezo en zeners opblaast als je de volume knop te ver opendraaid. als je dikke zeners neemt (1 watt) en je wilt dat alles het nog doet als je er 40 volt op zet (200 watt) dan is de benodigde weerstand 400 Ohm.
als je dus meer dan 20 volt wisselspanning op je piezo zet gaat ie naar de filestijnen. alleen een weerstand ertussen is niet voldoende omdat piezos van nature erg hoogohmig zijn, zo'n weerstand moet dan ook heel groot zijn met als gevolg dat je output weer terugloopt.
om dat te voorkomen kan je beter er een setje zenerdiodes anti paralel over heen hangen die de te hoge spanning opvreten. wel effe een kleine voorschakel weerstand tussen je piezo en je versterker om te voorkomen dat je piezo en zeners opblaast als je de volume knop te ver opendraaid. als je dikke zeners neemt (1 watt) en je wilt dat alles het nog doet als je er 40 volt op zet (200 watt) dan is de benodigde weerstand 400 Ohm.
- Bijlagen
-
- 3 onderdeeltjes
- piezoprotector.jpg (6.69 KiB) 24386 keer bekeken
Hallo,
Het schematje dat je geeft is niet correct.
De zeners moeten in "anti-serie" staan.
Nu word de spanning begrenst op +/- 0.7 volt en niet de zenerspanning.
Bertus
Het schematje dat je geeft is niet correct.
De zeners moeten in "anti-serie" staan.
Nu word de spanning begrenst op +/- 0.7 volt en niet de zenerspanning.
Bertus
- Bijlagen
-
- piezoprotector_corr.jpg (7.07 KiB) 24378 keer bekeken