In oude motorfietsen zit vaak een seleniumcel gelijkrichter voor het laden van de 6V accu. Deze gaan vaak stuk en worden dan vervangen door een gewone SI diode. Nu heb ik ondervonden dat de laadspanning bij gebruik van een gewone diode hoger ligt dan bij de selenium cel.
In mijn geval hangt de laadspoel langs één kant aan de massa zodat er maar één diode gebruikt wordt (een diodebrug heeft hier geen zin).
Zou het verschil maken welk type diode men hiervoor gebruikt?
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat voor het gelijkrichten bij motoren beter een SCHOTTKY diode genomen wordt?
Zou dit te maken hebben dat deze vlugger schakeld of maakt het geen verschil uit welke diode men gebruikt voor deze toepassing.
Iemand een idee
Bijlagen
SELENIUM.jpg (58.54 KiB) 9745 keer bekeken
Laatst gewijzigd door cuypersk op vr 12 nov 2010, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Het probleem van een "gewone" diode is dat hij bij doorlaat een erg lage inwendige weerstand heeft.
Een selenium diode heeft bij doorlaat een veel hogere Ri.
Daar maken ze gebruik van bij het laden van accu's direct uit de generator.
Op die manier wordt dus de laadstroom beperkt.
Als je de selenium cel dus vervangt door alleen een diode, dan zou je accu wel eens kapot kunnen laden, of je generator fikt uit.
Die uitleg gaat wel eens kunnen kloppen!! Het zal wel niet voor niks geweest zijn dat men een seleniumcel gebruikte ipv een gewone diode.
Motoren dateren van begin jaren '70. Ik denk wel dat er toen al SI dioden bestonden.
Wat kan ik nu best doen. Die seleniumcellen die men nog kan vinden zijn duur en onbetrouwbaar (en blijkbaar ook giftig??). Zou een diode met een gepaste weerstand in serie ook een oplossing kunnen bieden?
Er is nog een reden waarom seleniumcellen nog heel lang gebruikt zijn. Omdat het omvangrijke dingen zijn hebben ze een grote warmtecapaciteit en zijn daarom goed bestand tegen overbelasting.
Bij een siliciumdiode speelt het proces zich af in een blokje van een paar mm3, dus weinig ruimte om de overtollige warmte op te slaan.
Zoals u al hebt aangehaald is de belangrijkste factor de laadstroom beperken.
Eenerzijds voor de accu maar vooral voor de laadspoel niet te overbelasten. Het laadspoel is 6V/18W. Wanneer de accu ver leeg is kan de laadstroom gedurende een hele tijd zeer hoog zijn.
Misschien best de stroom beperken met een soort PTC multi fuse in serie met de diode ( )
Vb. MF-R110 Hold 1.1A / Trip 2.2A
Deze werkt toch ook als een soort weerstand maar dan bij toenemende stroom.
Bijlagen
551180_GB_00_FB_EPS.jpg (2.82 KiB) 9663 keer bekeken
Inderdaad, een multifuse gaat niet werken.
Een stevige siliciumdiode met een vermogensweerstand in serie zou moeten gaan.
Voor de weerstand kan je zo'n goudkleurig aluminium ding nemen met 2 'oortjes' er aan, zodat je hem tegen het chassis kan schroeven.
Voor de waarde is het een beetje koffiedik kijken, maar als je de maximale stroom weet van de verbruikers tesamen kan je wel wat uitrekenen met de natte vinger.