[basis] Spanning vraagje
-
JeroenI
- Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .
[basis] Spanning vraagje
Goedenavond,
Even een heeeeeeeele simpele vraag hoor. Stel dat ik 12V ingangsspanning heb, en ik meet dat, dan meet ik 12V, logisch. Stop ik er nu een IR led achter van 1,45V en ik ga dan achter die IR led meten, dan moet ik toch 12V-1,45V meten, en niet gewoon 12V? Ik krijg namelijk dezelfde spanning op de output als in de input. Led gaat gewoon met weerstand van 12 naar 0.
Alvast bedankt!
Even een heeeeeeeele simpele vraag hoor. Stel dat ik 12V ingangsspanning heb, en ik meet dat, dan meet ik 12V, logisch. Stop ik er nu een IR led achter van 1,45V en ik ga dan achter die IR led meten, dan moet ik toch 12V-1,45V meten, en niet gewoon 12V? Ik krijg namelijk dezelfde spanning op de output als in de input. Led gaat gewoon met weerstand van 12 naar 0.
Alvast bedankt!
-
JeroenI
- Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .
Ze zijn niet erg bereid daar mij te helpen, terwijl ik echt met de beste wil geholpen wil worden. Ik zal misschien wel stomme vragen stellen, maargoed iedereen begint met leren.
Ik zou graag een antwoord willen hebben op het volgende, waar ze op dat andere forum dus geen fatsoenlijk hulp lijken te bieden.
Ik wil graag de voorschakelweerstand berekenen. Ik heb dit uit de datasheet van de 1n4148

Miijn berekening was dus R=U/I
Ik had dan gekozen voor de forward voltage voor 1V. Daarbij stond 100mA. Ik had berekend dat het dan op 12V R=11/0.0100 was. Toen kreeg ik een flauw antwoord terug terwijl ik gewoon een serieuze vraag stelde. Nu denk ik aan 11/0.100 maar nou weet ik niet of dat wel goed is en ik wil dus echt de voorschakelweerstand weten, want dan kan ik weer verder.
Ik zou graag een antwoord willen hebben op het volgende, waar ze op dat andere forum dus geen fatsoenlijk hulp lijken te bieden.
Ik wil graag de voorschakelweerstand berekenen. Ik heb dit uit de datasheet van de 1n4148
Miijn berekening was dus R=U/I
Ik had dan gekozen voor de forward voltage voor 1V. Daarbij stond 100mA. Ik had berekend dat het dan op 12V R=11/0.0100 was. Toen kreeg ik een flauw antwoord terug terwijl ik gewoon een serieuze vraag stelde. Nu denk ik aan 11/0.100 maar nou weet ik niet of dat wel goed is en ik wil dus echt de voorschakelweerstand weten, want dan kan ik weer verder.
Hallo,
Bekijk dit plaatje eens:

Hierin kun je zien dat als er geen stroom loopt er geen spanningsval over de led is.
Dit plaatje komt van deze pagina met was basis informatie over leds:
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/1883
Bertus
Bekijk dit plaatje eens:

Hierin kun je zien dat als er geen stroom loopt er geen spanningsval over de led is.
Dit plaatje komt van deze pagina met was basis informatie over leds:
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/1883
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Hallo,
Een diode is de basis.
Als je kijkt naar de grafiek zie je dat de spanning oploopt als de stroom groter word.

De diode is als het ware een schakelaar die pas spanning doorlaats als er een dempel overschreden word.
Er is ook nog een "inwendige" weerstand, deze laat the spanningval oplopen bij de hogere steoom.

De plaatjes zijn afkomsting van deze pagina:
http://people.seas.harvard.edu/~jones/e ... stics.html
Bertus
Een diode is de basis.
Als je kijkt naar de grafiek zie je dat de spanning oploopt als de stroom groter word.

De diode is als het ware een schakelaar die pas spanning doorlaats als er een dempel overschreden word.
Er is ook nog een "inwendige" weerstand, deze laat the spanningval oplopen bij de hogere steoom.

De plaatjes zijn afkomsting van deze pagina:
http://people.seas.harvard.edu/~jones/e ... stics.html
Bertus
Ze willen je daar best helpen, maar het probleem is dat je de vraag nogal onbeholpen stelt.JeroenI schreef:Ze zijn niet erg bereid daar mij te helpen, terwijl ik echt met de beste wil geholpen wil worden. Ik zal misschien wel stomme vragen stellen, maargoed iedereen begint met leren.
En je had het wel degelijk over een led, maar nu gaat het ineens over een diode.
Maar als het over de voorschakelweerstand van een led gaat, dan is het niet zo moeilijk. Je bepaalt eerst welke stroom je door de led of diode wil laten lopen, en je kijkt in de karakteristiek wat dan de spanningsval is. Dat trek je van de 12V af en dat is dan de spanning over de weerstand.
Spanning over de weerstand gedeeld door de stroom is weerstandswaarde.
En als dit nog niet het goede antwoord is, stel je vraag dan wat concreter.
Verder blijf ik erbij dat je niet binnen een uur op een ander forum dezelfde vraag moet droppen.
Volgens mij is daar hulp genoeg maar word je aangespoord om zelf wat dingen uit te zoeken. Daar leer je het beste van.JeroenI schreef:Ze zijn niet erg bereid daar mij te helpen, ....
.....
Als je een weerstand wil berekenen, waarom post je dan een deel vd datasheet van een diode?
De voorschakelweerstand is afhankelijk van hoeveel A je door je led wil sturen.
Wat zijn de specs van je led?
-
JARI NETWORKS
Hallo,
Het berekenen van een voorschakelweerstand van een led is vrij simpel.
Rvoorschakel = (Vvoeding - Vled) / Iled.
Bijvoorbeeld Vvoeding is 12 Volt, Vled is 3.8 Volt (witte led), Iled is 20 mA.
Rvoorschakel = (12 - 3.8) / 0.02 = 410 Ohm.
Dit is geen standaardwaarde, dus neem je de eestvolgende hogere waarde.
Dit is 430 Ohm voor de E24 serie of 470 Ohm voor de E12 serie.
Bertus
Het berekenen van een voorschakelweerstand van een led is vrij simpel.
Rvoorschakel = (Vvoeding - Vled) / Iled.
Bijvoorbeeld Vvoeding is 12 Volt, Vled is 3.8 Volt (witte led), Iled is 20 mA.
Rvoorschakel = (12 - 3.8) / 0.02 = 410 Ohm.
Dit is geen standaardwaarde, dus neem je de eestvolgende hogere waarde.
Dit is 430 Ohm voor de E24 serie of 470 Ohm voor de E12 serie.
Bertus