weerstandsdraad warmte instellen
-
JeroenI
- Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .
weerstandsdraad warmte instellen
Goedenavond!
Ik heb een weerstandsdraad van 3,90 ohm/1,34A.
Als ik deze direct op 12V aansluit krijg ik wel een mooi effect, namelijk het stoomtrein-effect, maar dat is niet het gewenste effect. De kabel moet niet stomen maar ongeveer 37 graden wezen. Hoe kan ik de voorschakelweerstand hiervoor bepalen ?
Bij voorbaat dank!
[edit]
Of mooier nog, zelf met potmeter oid de temperatuur in kunnen stellen.
Ik heb een weerstandsdraad van 3,90 ohm/1,34A.
Als ik deze direct op 12V aansluit krijg ik wel een mooi effect, namelijk het stoomtrein-effect, maar dat is niet het gewenste effect. De kabel moet niet stomen maar ongeveer 37 graden wezen. Hoe kan ik de voorschakelweerstand hiervoor bepalen ?
Bij voorbaat dank!
[edit]
Of mooier nog, zelf met potmeter oid de temperatuur in kunnen stellen.
Hallo,
Met PWM kun je het vemogen in de draad regelen.
In het AAC forum is een simple PWM project gemaakt door SgtWookie:
http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=9016
Bertus
Met PWM kun je het vemogen in de draad regelen.
In het AAC forum is een simple PWM project gemaakt door SgtWookie:
http://forum.allaboutcircuits.com/showthread.php?t=9016
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Logisch dat die draad gaat stomen. Als je 1,34A door een draad van 3,9 ohm wil krijgen, dan leert een eenvoudig rekensommetje dat je er 5,2 volt op moet zetten.
Bij 12V heb je ruim 2 keer zoveel stroom en dus ruim 4 keer zoveel vermogen.
Bij 1,34A krijg je een vermogen van 7W. Is dat wat je wil hebben? Want een draad op 37 graden regelen vraagt meer informatie. Hoe is die draad ingebouwd? Helemaal geïsoleerd, of juist in weer en wind? M.a.w. hoe snel raakt hij zijn warmte weer kwijt? Dat maakt heel wat uit voor de uiteindelijke evenwichtstemperatuur.
Bij 1,34A krijg je een vermogen van 7W. Is dat wat je wil hebben? Want een draad op 37 graden regelen vraagt meer informatie. Hoe is die draad ingebouwd? Helemaal geïsoleerd, of juist in weer en wind? M.a.w. hoe snel raakt hij zijn warmte weer kwijt? Dat maakt heel wat uit voor de uiteindelijke evenwichtstemperatuur.
-
JeroenI
het draad is geisoleerd en inmiddels gewikkeld. je geeft 5.2v aan, zou een gestabiliseerde 5v voeding dan oplossing bieden? in huidigestaat geeft hij 40graden af.KlaasZ schreef:Logisch dat die draad gaat stomen. Als je 1,34A door een draad van 3,9 ohm wil krijgen, dan leert een eenvoudig rekensommetje dat je er 5,2 volt op moet zetten.
bvd
[edit]
Is het trouwens 5,2V per meter of 5,2V onbeperkt m?
-
JeroenI
goede tegenvraag wat mij gelijk eigenlijk een antwoord geeft. ik meet 3,5ohm op iets korter dan een meter. dus dat is beantwoord. bedankt daarvoor. dan rest mij nog 1 vraag. hoe kan het dat als het kabeltje in lijnen ligt mn kamer bijna af fikt maar ala ik het wikkel een temp van ongeveer 37 a 38 graden heeft?
Dat klinkt een beetje tegenstrijdig.
De temperatuur die je bereikt is een evenwichtstoestand tussen warmtetoevoer, het aantal elektrische watts die je er in stopt, en de warmteafvoer naar de omgeving.
Als de draad goed gekoeld is zal de temperatuur lager zijn dan wanneer je hem helemaal in isolatiemateriaal inpakt.
Het zou kunnen dat de wikkelvorm waar je de draad omheen wikkelt makkelijk de warmte opneemt en op zijn beurt weer afgeeft aan de omgeving.
Je kunt dus niet zomaar zeggen: ik stop er zoveel watt in, en dan wordt de temperatuur zoveel. Als je het helemaal goed wil doen moet je eigenlijk de temperatuur meten en de stroom afschakelen als die te hoog wordt. En weer inschakelen als die te laag wordt. Een soort thermostaatfunctie dus.
De temperatuur die je bereikt is een evenwichtstoestand tussen warmtetoevoer, het aantal elektrische watts die je er in stopt, en de warmteafvoer naar de omgeving.
Als de draad goed gekoeld is zal de temperatuur lager zijn dan wanneer je hem helemaal in isolatiemateriaal inpakt.
Het zou kunnen dat de wikkelvorm waar je de draad omheen wikkelt makkelijk de warmte opneemt en op zijn beurt weer afgeeft aan de omgeving.
Je kunt dus niet zomaar zeggen: ik stop er zoveel watt in, en dan wordt de temperatuur zoveel. Als je het helemaal goed wil doen moet je eigenlijk de temperatuur meten en de stroom afschakelen als die te hoog wordt. En weer inschakelen als die te laag wordt. Een soort thermostaatfunctie dus.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
JeroenI
Jahoor dat mag. Het lijkt mij ook inderdaad dat het instelbaar moet zijn van 1 tot 99%. Ik zeg bij voorbaat al, let niet op m'n soldeerwerk, dat ziet er niet uit maar klopt volgens mij wel.
schakeling:

De ene kant

De andere kant

De onderkant

Bij de onderkant is links boven de 12V en 2 pinnetjes lager de 0
Ik hoop dat je een beetje uit de wirwar komt
schakeling:
De ene kant
De andere kant
De onderkant
Bij de onderkant is links boven de 12V en 2 pinnetjes lager de 0
Ik hoop dat je een beetje uit de wirwar komt
-
Mat Janssen
- Moderator

Hier wat opmerkingen:
Met een R1 van 1K en een P1 van 50K zul je niet van 1 tot 99% kunnen halen.
1/50 zijn stappen van 2%, en dit geld alleen nog maar als er ideale diodes bestaan.
Maar met deze regelaar en een lagere voedingsspanning erop zou het toch goed moeten kunnen.
Als je een hogere voedingsspanning gebruikt voor je belasting en de laagste stand is 3% , dan moet je ook 3% van die aangesloten spanning nemen.
Als de specificatie van je weerstand draad 3,9 ohm en 1,34 Amp. is dan moet je dus niet boven de 5 volt uitkomen.
Meestal word dit soort draad gespec't door het aantal ohms per meter te geven. Kijk hier ook eens naar, zeker als je lengtes gaat gebruiken die korter dan 1 meter zijn. De aangesloten spanning moet dan ookm omlaag.
Met een R1 van 1K en een P1 van 50K zul je niet van 1 tot 99% kunnen halen.
1/50 zijn stappen van 2%, en dit geld alleen nog maar als er ideale diodes bestaan.
Maar met deze regelaar en een lagere voedingsspanning erop zou het toch goed moeten kunnen.
Als je een hogere voedingsspanning gebruikt voor je belasting en de laagste stand is 3% , dan moet je ook 3% van die aangesloten spanning nemen.
Als de specificatie van je weerstand draad 3,9 ohm en 1,34 Amp. is dan moet je dus niet boven de 5 volt uitkomen.
Meestal word dit soort draad gespec't door het aantal ohms per meter te geven. Kijk hier ook eens naar, zeker als je lengtes gaat gebruiken die korter dan 1 meter zijn. De aangesloten spanning moet dan ookm omlaag.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
JeroenI
Even iets vreemds, in mijn ogen dan.
Ik heb een kroonsteen om de kabel van de voeding naar de schakeling te verlengen. Als ik die kroonsteen loshaal van de schakeling meet ik netjes 12V, maar als ik de schakeling erop aansluit meet ik een extreem schommelende (+/-)1V. Vreemd of niet ?
[edit]
Zou het kunnen komen omdat de 12V stabilisator er niet tussen zit ?
Ik heb een kroonsteen om de kabel van de voeding naar de schakeling te verlengen. Als ik die kroonsteen loshaal van de schakeling meet ik netjes 12V, maar als ik de schakeling erop aansluit meet ik een extreem schommelende (+/-)1V. Vreemd of niet ?
[edit]
Zou het kunnen komen omdat de 12V stabilisator er niet tussen zit ?
-
Mat Janssen
- Moderator

Om van 1 tot 99% te kunnen regelen zou ik de potmeter van 50 K naar 100K gaan veranderen.
Als je de 1K weerstand kleiner gaat maken zal de stroom door pen 7 hoger worden, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe hoog die stroom mag zijn.
Ook moet je voeding die het geheel voedt zwaar genoeg zijn met voldoende capaciteit, anders zakt je voedingsspanning in elkaar of je hebt een geweldig hoge rimpel spanning.
Als je de 1K weerstand kleiner gaat maken zal de stroom door pen 7 hoger worden, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe hoog die stroom mag zijn.
Ook moet je voeding die het geheel voedt zwaar genoeg zijn met voldoende capaciteit, anders zakt je voedingsspanning in elkaar of je hebt een geweldig hoge rimpel spanning.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
JeroenI
Dus in dit geval is 12V af te raden?
Hoewel de potmeter niet verder komt dan 5,2V (wat opzich goed is want het weerstandsdraad mag ook niet hoger) maargoed ik vond het zo onlogisch, maar met een 100k potmeter zou het dus beter moeten zijn? Dan ga ik dat eens proberen in mijn parallel circuit.
Bedankt!
Bedankt!
-
Mat Janssen
- Moderator