toerenteller motor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Hector

toerenteller motor

Bericht door Hector »

Heeft iemand een idee hoe ik een toerenteller voor op mijn motor kan maken. Ik zat zelf al te denken aan een toerentalsensor op de krukas monteren maar ik kan nergens een goede sensor vinden.
stragke

Bericht door stragke »

op de krukas?????
jong da werkt niet als da draaid vliegt de olie daarin rond jong zelf bij 2takt plaats er liever een op uw eerste as bij uw tandwiel(deze is anders van de krukas bij motoren bij boosters en brommertjes is het soms dezelfde en bereken uw toerenafstelling met de tandwielen dat de beweging overbrengen(z1xn1=z2xn2)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer jouw motor een bobine heeft dan kun je hier de pulsen vanaf halen want je bougie vonken lopen synchroon met je krukas. Geen vonken, geen toeren. Veel vonken, veel toeren.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
stragke

Bericht door stragke »

normaal als je naar een motorwinkel gaat kun je dat er laten opzetten(proffesioneel) bij mijn weten kost dat niet veel
Willem Dijkstra

Re: toerenteller motor

Bericht door Willem Dijkstra »

Hector schreef:Heeft iemand een idee hoe ik een toerenteller voor op mijn motor kan maken. Ik zat zelf al te denken aan een toerentalsensor op de krukas monteren maar ik kan nergens een goede sensor vinden.
De meeste motorfietsen hebben een toerensensing op de ontsteking zoals Mat al heeft uitgelegd.
Ook zijn er (bij moderne motoren) motoren die een hall sensor gebruiken.
Zo'n sensor ziet dan een ijzeren plaatje op het vliegwiel langskomen waardoor een pulsje wordt afgegeven de hoeveelheid pulsjes wordt vertaald naar een toerensignaal.
Dit wordt vaak toegepast in motor management systemen.
Voor jou lijkt me de beste oplossing naar een motorsloperij te gaan en daar een 2e hands toerenteller op te pikken.
Die sluit je dan gewoon aan op de lage spannings kant van de bobine.
Denk er wel om dat je een meter krijgt geschikt voor het aantal cylinders van jou motor.

Willem
Plaats reactie