Toepassingsgebieden van een functiegenerator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Stephane

Toepassingsgebieden van een functiegenerator

Bericht door Stephane »

Hallo iedereen

1. Kan hier iemand voor mij 5 of 10 toepassingen opsommen waarvoor
een functiegenerator wordt toegepast en hoe eigenlijk gestart wordt is
het van een blok dat men een sinus maakt of van een driehoek?

2. Hoe kan ik de afgeleide golfvormen maken met de XR2206 of met discrete componenten als ik beschik over een blok, driehoek en een gemaakte sinus?. Kan iemand mij dat eens uitleggen hoe je die afgeleide vormen maakt zoals de zaagtand, puls?

3. Wanneer gebruikt men in de functiegenerator het sweepen van een signaal?

Graag een antwoordje op deze vragen want heb die echt nodig ga namelijk zelf ene maken

Met vriendelijke groeten
Stephane
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

1:
Sinus om b.v. versterker door te meten of te meten of er ergens problemen optreden.
blok kan ook voor versterkers om de "stap respons of de slewrate"te bekijken. dit zegt iets over het frequentie gedrag van de versterker.
blokspanning kun je ook bij digitale schakelingen gebruiken om b.v. tellers te testen.
2: Wanneer je de blokspanning die uit dat ic komt een "one shot " laat starten dan heb je een pulsje en een smal pulsje via een resetbare integrator heb je een zaagtand.
3: sweepen heb je nodig als je b.v. een bandfilter wil bekijken hoe breed de bandbreedte is. of een frequentie bereik van een schakeling in een keer testen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Stephane

Bericht door Stephane »

Bedankt alvast maar heb nog geen antwoord wanneer men nu eigenlijk een zaagtand gebruikt en pulsen? (liefst toepassingen in verschillende toepassingsgebieden: analoge, digitale en HF techniek?

Verder zou ik graag een blokschema hebben of een principe schema hoe je die afgeleide golfvormen maakt als men beschikt enkel over een driehoek, blok en sinus

De karakteristieken van de impuls moeten allemaal regelbaar zijn en liefst in een bereik van frequentie van 0.01 Hz tot 500kHz, graag ook het regelen van de duty cycle, de impulsduur, de impulshoogte etc...

Graag wil ik ook weten als je dat uitvoert met een IC of beter met schakeltransistoren?

Met vriendelijke groeten
Stephane
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb eigenlijk geen idee waar je een zaagtand signaal uit een generator voor gebruikt maar misschien weten andere dat wel.
Ik weet wel in ontwerpen die bv. PWM maken dat je dat doet met een zaagtand generator, maar dan bouw je hem voor die toepassing en ik ga daar geen zaagtand generator kastkje voor aanschaffen.
Puls om digitale telles te testen maar dat kan ook met blokgolven.

Je kunt het met ic's maken. zie blokschema van je vorige post
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=978
Of moet het helemaal uitgewerkt worden??
Stephane

Best helemaal uitwerken

Bericht door Stephane »

Hallo

Het beste zou zijn dat het helemaal uitgewerkt kan worden en liefst met discrete componenten dus transistoren en fets of doet men dat helemaal niet meer zo?

Laat mij iets weten
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik zal in het weekend eens even wat componeren.
cheeta

Bericht door cheeta »

wij maakten op school een zaagtand spanning doormiddel van en weerstand en ee condensator op blok spanning te zetten.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik zag dat je jouw vraag ook op co had gesteld.
Hier heb je een url van een redelijk complete generator met een max038 ic.
http://www.electronic-kits-and-projects ... 0/3101.pdf
Nu ben je al een heel end.
Als je hiermee verder wil gaan dan wil ik wel een pulse en zaagtand erbij zetten.
Plaats reactie