Geachte lezers,
Ik ben op zoek naar een schema voor een super zuinige knipperled die gebruikt gaat worden in een ( nep ) camera.
De knipper frequentie is +/- 40x per min. Het zou moeten werken op een 6 volt batterij van 1250 mAh en minimaal voor de duur van een jaar moeten knipperen. De aan tijd van de led mag een fractie zijn van een sec.
Dergelijke schema's moeten bestaan, maar ik weet er niet aan te komen.
Kan iemand mij verder helpen?
Bij voorbaat dank.
Mathieu.
Super zuinige knipperled.
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Een gewone knipperled?
http://www.leds-buy.nl/standaard-leds/k ... n-5mm.html
Maar een jaar haal je nooit op zo een kleine batterij. Een led trekt 20mA, met een grotere weerstand kan het ook wel op 10mA maar dan is die niet zo fel.
Even rekenen met 10mA. Dat geeft 240mAh verbruik per dag. Met 1250mAh kom je dus 5 dagen toe.
EDIT: de led brand maar 50% van de tijd. Dus worden het 10 dagen.
http://www.leds-buy.nl/standaard-leds/k ... n-5mm.html
Maar een jaar haal je nooit op zo een kleine batterij. Een led trekt 20mA, met een grotere weerstand kan het ook wel op 10mA maar dan is die niet zo fel.
Even rekenen met 10mA. Dat geeft 240mAh verbruik per dag. Met 1250mAh kom je dus 5 dagen toe.
EDIT: de led brand maar 50% van de tijd. Dus worden het 10 dagen.
-
smd_lover
- Moderator

Je zegt dat de aan-tijd kort mag zijn, dus is het geen knipperen maar flitsen
Er zijn wel flitsschakelingen die zuinig met energie omgaan, door bijvoorbeeld een condensator langzaam te laden en plots te ontladen over de led. (a la LM3909)
Je zou een eind kunnen komen als je een high efficiency led neemt.
Die branden goed op 2mA.
Als je van een dutycycle van 5% uitgaat moet je wel een jaar kunnen halen.
Er zijn wel flitsschakelingen die zuinig met energie omgaan, door bijvoorbeeld een condensator langzaam te laden en plots te ontladen over de led. (a la LM3909)
Je zou een eind kunnen komen als je een high efficiency led neemt.
Die branden goed op 2mA.
Als je van een dutycycle van 5% uitgaat moet je wel een jaar kunnen halen.
Hallo,
Bill_Marsden van het AAC forum heeft een flasher gemaakt die een blauwe led 8 maanden op twee AAA baterrijen heeft gewerkt.
http://forum.allaboutcircuits.com/showt ... hp?t=20057
Bertus
Bill_Marsden van het AAC forum heeft een flasher gemaakt die een blauwe led 8 maanden op twee AAA baterrijen heeft gewerkt.
http://forum.allaboutcircuits.com/showt ... hp?t=20057
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
zuinige knipperled
in een van de verkrijgbare DUMMY CAMERA's zit een knipperled schakeling. Het is dat metalen witte type welke overal verkrijgbaar is. Daar zit een schakeling in met een LM-type ic, 1 elco en thats all: deze schakeling werkt op een penlightje en die houdt het 1 jaar vol !!! Ik heb deze schakeling diverse keren nagebouwd en het werkt perfect. Ik ga vanavond eens zoeken of ik er nog achter kan komen welk LM-type dat is; misschien vindt ik ook nog een tekening van de cshakeling......
7qprojekt: een 12 volt systeem in het woonhuis tbv verlichting, ventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles wordt gevoed door een 75Ah accu die word opgeladen door 2 zonnepanelen
niet gevonden
ik heb de schakeling niet gevonden, heb ook geen gebouwd exemplaar meer.
In mijn laatje 8 pins IC's liggen meerdere types en ik weet niet welke van de 4 gevonden LM-types het is geweest. De eerder genoemde dummycamera vind je bij ALECTO, type DC01. Dit is de camera waar ik deze schakeling heb gehaald. Met een dikke 1,5 VOLT battery blijft de LED enkele JAREN knipperen.....
succes.....
In mijn laatje 8 pins IC's liggen meerdere types en ik weet niet welke van de 4 gevonden LM-types het is geweest. De eerder genoemde dummycamera vind je bij ALECTO, type DC01. Dit is de camera waar ik deze schakeling heb gehaald. Met een dikke 1,5 VOLT battery blijft de LED enkele JAREN knipperen.....
succes.....
7qprojekt: een 12 volt systeem in het woonhuis tbv verlichting, ventilatoren en oplaadpunten voor kleine electronica. Alles wordt gevoed door een 75Ah accu die word opgeladen door 2 zonnepanelen