Hallo,
als zendamateur zou ik graag ook buitenshuis een portabele opstelling plaatsen van zender en antenna (bv. op een heuveltop of duinen vh strand).
Hiervoor heb ik natuurlijk ook elektrisch vermogen nodig.
Mijn zender werkt op 12 V. en verbruikt in de luisterstand iets meer dan 1 Amp.
Als ik zend op vol vermogen (= 100 Watt), dan verbruikt hij 22 Amp.
Nu wil ik dus een12V loodaccu aanschaffen en had graag geweten welke capaciteit van accu jullie aanraden en ook welke soort acculader.
In de praktijk komt het verbruik hier op neer:
- de bedoeling is om max. 4 uur de zender operationeel te kunnen houden
- soms wordt er grotendeels geluisterd (= 1 Amp.) en slechts een klein deel gezonden (= max. 22 Amp.)
- kan ook zijn als er veel stations met mij een radiocontact willen dat het grosso modo als volgt gaat: 10 sec. luisteren, 10 sec. zenden (kan ook iets meer of minder zijn dan 10 sec)
- het is ook niet de bedoeling om constant op 100 Watt te zenden; bv de ene avond wel, de andere maar op 10 Watt, maar de accu moet natuurlijk geschikt zijn voor hetgeen ik er (soms) maximaal wil kunnen uithalen (= 22 Amp.)
Mijn vraag is nu:
1) Welke capaciteit raden jullie voor bovenstaande toepassing aan?
Rekening houdend dat het niet goed is voor een accu om hem dikwijls diep te ontladen, neem ik mijns inziens best een capaciteit die 2x of 3x zoveel is als normaal nodig zou zijn, kwestie van hem niet te diep te ontladen. Klopt die redenering?
Ik dacht aan een accu van zo'n 80 Ah.
2) Welke soort acculader raden jullie aan?
Ik denk aan een intelligente lader, die dus zijn laadprogramma aanpast in functie van de toestand van de batterij.
Ook raadde iemand me aan om een druppellader te nemen. Maar hoe werken die druppelladers? Is dat enkel op het einde van het programma dat ze traag laden, of zijn er ook druppelladers die al vanaf het begin traag opladen? Ik veronderstel dat ze als voordeel bieden dat de levensduur van de batterij vergroot?
Zit dus met veel vragen over accu en lader.
Mvg,
Peter.