1w power leds

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
ravax

1w power leds

Bericht door ravax »

De prijs van led verlichting in het algemeen is nog redelijk duur, ik ben dus van plan om de componenten zelf te kopen en alles zelf ineens te knutselen. ik heb enkel 2vragen

ik heb gehoord dat die power led een zekere hoeveelheid warmte afgeven, heb zelf horen zeggen dat de solderingen los kunnen komen van de hitte, kan dit?

bovendien ga ik deze leds met een computer 300w (12v)voeding aansluiten
dit zijn de leds die ik ga gebruiken:
http://www.aliexpress.com/product-fm/38 ... alers.html
en
http://www.aliexpress.com/product-fm/30 ... alers.html

kloppen deze berekeningen?
ik vermoed dat ik 1watt weerstanden ga moeten gebruiken?
Afbeelding
ik ga 99rode leds zetten en 27blauwe
Dit is voor de verlichting van een auquarium
christoforius

Bericht door christoforius »

1W LED's stuur je beter aan met een stroom bron, zoals een LM317.
Zo ben je zeker dat de stroom door de LED steeds constant is, zodanig dat de lichtsterkte steeds hetzelfde is en de LED ook nooit te veel stroom krijgt.

Afbeelding

Met bovenstaand schema krijg je een constante stroom van 320mA door de LED, aangezien een 1W LED maximaal 350mA mag hebben heb je met deze schakeling 30mA marge. De LM317 kan wel wat warm worden en je zal mogelijk een koelblokje moeten bevestigen op de LM317.

Een 1W LED wordt nu ook niet zo warm hoor, je kan deze LED's op een stalen plaatje lijmen met warmte geleidende lijm en dat is voor 1W LED's meer dan genoeg.

Als je iets wilt hebben dat wat minder warmte produceerd kan je eens kijken naar een schakelende stroom bron, zoals een AMC7150.
Die word bijna niet warm en dat terwijl deze een veel hogere spanning aankan zodat je meer LED's in serie kan zetten.
De AMC7150 kan tot 40V aan dus kan je 10 blauwe LED's in serie of 16 rode LED's in serie zetten.

Afbeelding

Op samenkopen.net kan je deze kopen voor €1,15, zie onderstaande link.
http://samenkopen.net/action_product/799656/768824

Power LED's kan je daar ook goedkoop vinden.[/img]
ravax

Bericht door ravax »

1ste schakeling is nog doenbaar voor mijn niveau, maar dan moet ik waarschijnlijk 130van de LM317 voedingen kopen?

is mijn idee om met een vaste (bvb 12v) voeding te werken en en gewoon wat minder voltage door te laten niet simpeler en toch safe?

de laatste schakeling snap ik al niets meer van
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Op een stabiele voeding is een weerstand alleen goed genoeg.
Al heeft die amc schakeling als voordeel dat er niet zoveel warmte wordt verstookt. Want 130*0.4W=52W
Zal ook wel een zware voeding moeten zijn om 546W te leveren.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
christoforius

Zoals Stynus aangeeft verstook je bijna 10% van het totale vermogen met weerstanden.
ravax

Bericht door ravax »

stynus schreef:Op een stabiele voeding is een weerstand alleen goed genoeg.
Al heeft die amc schakeling als voordeel dat er niet zoveel warmte wordt verstookt. Want 130*0.4W=52W
Zal ook wel een zware voeding moeten zijn om 546W te leveren.
546W? ik kwam toch op 138.6W(99rode leds) met een (stabiele) voeding en weerstanden, ik snap niet waarom 546W nodig zijn
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Eerder had je het over 130 strengen van leds. Dat geeft 546W.

Voor 99 -> Je zet ze per 3 in serie. Dus 33 * 350mA = 11.55A
Dus 138.6W.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
christoforius

Eerder had je het over 130 strengen van leds. Dat geeft 546W.

Voor 99 -> Je zet ze per 3 in serie. Dus 33 * 350mA = 11.55A
Dus 138.6W.
@Stynus: er is een misverstand, ravax was van mening dat een LM317 slechts kan gebruikt worden voor één LED. Daarom dacht hij dat hij 130 strengen ging moeten fabriceren.

1ste schakeling is nog doenbaar voor mijn niveau, maar dan moet ik waarschijnlijk 130van de LM317 voedingen kopen?
@ravax: Met de LM317 kan je ook meerdere LED's in serie zetten als je voedingspanning 12VDC is. Het nadeel van de LM317 (en ook weerstanden) is dat het teveel aan spanning omgezet word in warmte en dus verloren energie is (tenzij je die lamp ook als verwarming wilt gebruiken).

Indien je geen geschakelde regelaars wilt gebruiken kan je een transformator van 24V nemen, gelijkrichten, afvlakken en LM317 met een 6 a 7 LED's in serie schakelen. Dit om buiten de LED's zo weinig mogelijk extra componenten te hebben en toch een constante stroom te hebben door de LED's.
ravax

Bericht door ravax »

christoforius schreef: Indien je geen geschakelde regelaars wilt gebruiken kan je een transformator van 24V nemen, gelijkrichten, afvlakken en LM317 met een 6 a 7 LED's in serie schakelen. Dit om buiten de LED's zo weinig mogelijk extra componenten te hebben en toch een constante stroom te hebben door de LED's.
lijkt me het gemakkelijkste, bedankt!
christoforius

Graag gedaan

als je je materiaal nog moet bestellen kan je misschien ook wat koellichamen meebestellen voor de LM317's te koelen.

Zoiets in deze aard

Afbeelding

Afbeelding

Deze bovenste kosten €0,70 bij dickbest.nl, de onderste €0,50 (nee, ik heb daar geen aandelen :) )

Je kan daar ook LM317's vinden
Plaats reactie