Niet werkende thermostaat

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
JeroenI
Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .

Niet werkende thermostaat

Bericht door JeroenI »

Goedemorgen,

Allen allereerst een fijn 2011 toegewenst!

Ik heb even een vraag. Ik loop al een langere tijd te klungelen met een thermostaast van Circuits-online. Even voor alle duidelijkheid, ik heb daar ook deze vraag gesteld voor er weer discussies over komen, maar daar ik al de eieren heb gekregen van de desbetreffende persoon wil ik het eigenlijk vandaag afronden. Ik heb de thermostaat volgens mij naar mijn idee volledig nagebootst (enkel wel in spiegelbeeld :P) van circuitsonline op linik: http://www.circuitsonline.net/schakelin ... staat.html

Ik krijg hem maar niet functioneel, de lamp blijft maar branden en opzich vind ik dat wel logisch, want lamp plus zit op plus en lamp min op min, dus logisch dat hij blijft branden, maar nu zit ik even met het probleem: moet de minus van de lamp nou nog vóór de T2 of moet hij nou gewoon op de 0V? Ik heb hem nu op 0V zondert succes draaien. Voor zover ik weet heb ik het gisteren ook geprobeerd voor de T2 maar toen gebeurde er volgens mij niks (even o.v.).

Hier de afbeeldingen van m'n copy-schakeling, misschien zien jullie toch nog ergens een foutje ofzo die ik over het hoofd zie.

Bij voorbaat dank!

Prettige dag verder.

Afbeelding
Afbeelding[/img]
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ook jij een fijn 2011 gewenst.
Ik kan eigenlijk niet goed zien hoe de lamp is aangeloten op de print.
Wat ik kan kontroleren ziet er goed uit behalve wat je gedaan hebt met de collector van T2. Dat zie ik niet goed.
Als je een lamp wil gebruiken op deze schakeling, dan mag de lamp eigenlijk geen "zware lamp" zijn.
Graag gegevens van de lamp.
Dan moet je de lamp met de + aan de + leggen. De - van de lamp zit aan de collector van T2.

Zeg maar: de lamp staat parallel aan D1 en R4.
Graag dat stukje wat verduidelijken.
Als ik nl naar je soldeerwerk kijk, lijkt het erop dat de collector van T2 zonder meer aan de + van je schakeling zit, en dan gaat je transistor kapot, en afhankelijk van je voedingsbron, D2 ook.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Bedankt voor je reactie.

Ik heb (inmiddels) een 12V lamp 20WATT (zwak genoeg toch???)aangesloten als volgt: + op + en - op C van T2... echter nu doet het licht helemaal niks meer wanneer ik de voeding erop activeer. Om te testen of de lamp op de voeding wel werkt heb ik daarvan de plus op plus gedaan en min op min en dat werkte prima, maargoed dan is het gehele idee van een thermostaat weg.

Nogmaals dank en ik wacht je reactie af.

[edit]
Volgende waardes zijn met spanning erop en met potmeter dicht:

Waardes T2:
BC = 0,10V
BE = 0,66V

Waardes T1:
BC = 8,96V
BE = 8,30V

Onderstaande waardes zijn met spanning erop en met potmeter open:

Waardes T2:
BC = 0,0V
BE = schommelend rond 0,50V

Waardes T1:
BC = 6,47V
BE = 6,39V
Mat Janssen
Moderator
Moderator

12 volt 20 watt daarvoor heb je een stroom van 1,7 amp, maar dan brand hij al. De inschakelstroom van een gloeilamp kan een factor 5 hoger liggen.

Ik weet niet of je op school iets geleerd hebt over transistoren, hoe ze werken (versterkingsfactoren enz.) en het lezen en begrijpen van de datasheets.

Ik kan je vertellen dat je nog lang niet klaar bent met deze schakeling, die ontworpen is voor een ledje van 20 mA.

We horen nogwel !!!!
JeroenI

Bericht door JeroenI »

bedankt voor je reactie. helaas geen opleiding genoten in elektrotechniek daar ik kleurenblind ben en dus afgewezen.

kan je dan verklaren waarom het met een simpepe relais wel werkte om de lamp te laten branden? die heeft toch ook geen versterker..

[edit]
Okay, ondervonden dat het niet aan de LED aansluiting kán liggen daar een gewone led in dezelfde schakeling met een voorschakelweerstand het er ook niet op doet... Het zal toch denk ik een aansluitingsprobleem zijn denk ik, maar ik zie in de schakeling niet wat ik dan verkeerd heb aangesloten :s
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Lees mijn eerste bericht nog eens goed. B.v. de laatste allinea !
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Even opnieuw gelezen, en als ik het dus goed begrijp moet de C helemaal niet in contact komen met de +, enkel in mijn geval met de lamp (of buzzer, of FAN, wat er ook aangesloten zit) ? Ik heb dit even aangepast en wanneer ik met de potmeter draai veranderd er nog steeds niks... Hoe kan ik eigenlijk uitsluiten dat T2 niet stuk is? Ik heb het vermoeden namelijk dat die nu inmiddels wel stuk is daar de waardes heel laag zijn.

[edit]
Even opnieuw geprobeerd, waardes blijven laag, dus ik heb even een FAN op + gezet en op - op C (daar hij het ooit eens op een FAN wel deed), maar dan doet de FAN helemaal niks, + en C zijn nu los van elkaar... Waarde BC = 0V en waarde BE = 0,99V, beetje aan de lage kant lijkt me... de BC blijft 0V in welke stand ik de potmeter ook zet.

Ik zal de transistor(en) even los van het circuit testen met m'n multimeter (even opgezocht hoe precies te doen) om uit te sluiten dat het daar wel of niet aan ligt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Als je 1 volt als BE spanning hebt, dan is je tor zeker kapot.
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Ik vertrouw volledig op jou kennis, dus ik ga even die tor nogmaals doormeten en dan vervangen indien nodig.
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Uit voorzorg maar de T1 en T2 vervangen door nieuwe, en voordat ik ze erin geplaatst had heb ik ze even gemeten en het was goed gemeten, echter heeft het geen resultaat op mijn schakeling... Ik vermoed toch dat ik ergens wat verkeerd heb aangesloten op de schakeling maar ik zie niet waar want naar mijn mening is het wel goed aangesloten...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Maak eens een iets duidelijkere foto van de onderkant nabij kolom 15, want op de oude foto zie ik wel degelijk een directe verbinding van de collector naar de voedingsspanningslijn.
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Dag Mat,

Die heb ik reeds aangepast, ben nu even niet thuis maar ben rond 3 uur a half 4 thuis en zal de wijziging dan uploaden voor je nabij kolom 15...

Bij voorbaat dank!
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Jihaa! Hij doet het! De diode bleek stuk te zijn, en na jou 1e antwoord laatste zinnen heb ik dat weten te constateren :D

Mat, reuze bedankt!
JARI NETWORKS

Bericht door JARI NETWORKS »

an een hele hoop meten en testen in deze topic, ben ik heel nieuwsgierig hoe ik een heel eenvoudige testopstelling kan maken voor npn en pnp transistoren

alvast fijne kerstdagen allemaal
Retiredat55

Bericht door Retiredat55 »

Hallo Jari

Met Google gevonden.....(transistor tester)

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CBsQ9QEwAQ

Lijkt me echt heel simpel!

Ook fijne Kerstdagen voor allemaal!

Dante
JARI NETWORKS

hi, dank je voor je hulp
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Hier is nog een transistor tester:
http://www.talkingelectronics.com/html/Combo-2.html

Deze kan ook de versterking bepalen.

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
JARI NETWORKS

bertus schreef:Hallo,

Hier is nog een transistor tester:
http://www.talkingelectronics.com/html/Combo-2.html

Deze kan ook de versterking bepalen.

Bertus
thanks Bertus