Schakeling gaspedaalsensor

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
rhitk

Schakeling gaspedaalsensor

Bericht door rhitk »

Hallo,

Wij zijn bezig met een hobby projectje in een auto waarbij wij iets willen schakelen aan de hand van de gaspedaalstand. Die sensor geeft een signaal van 0 tot 5 volt. De spanning waarbij geschakeld wordt moet instelbaar zijn. Wie-o-wie kan ons helpen aan een schakelingetje? Uiteraard hoeft dat niet voor niks!

Gr, Rik
christoforius

Bericht door christoforius »

Je kan zo iets maken met een comparator.

Afbeelding

Je kan deze bestellen op www.dickbest.nl voor €0,30

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1764

De datasheet kan je hier vinden
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... CA311.html

Wat wil je precies schakelen?
rhitk

Bericht door rhitk »

christoforius schreef:Wat wil je precies schakelen?
Hallo christoforius, bedankt voor je reactie. Wij hebben een LPG injectie systeem voor dieselmotoren gemaakt. Dat systeem mag alleen ingeschakeld worden als er gas wordt gegeven. Nu doen we dat mbv een een microswitch maar dat is storingsgevoelig.

De schakeling lijkt eenvoudig voor mij als leek. de pootjes in jou tekening zijn 2,3 en 7 van het ic. Op 1 en 8 zet ik dan 12V, klopt dat? En kan ik de overige pootjes ongebruikt laten? En welk voltage zet ie dan op de output pin 7? Wat voor waarde moet het potmetertje hebben?

Bedankt voor het meedenken!

Gr, rhitk
christoforius

Bericht door christoforius »

Op pootje 1 komt inderdaad de voedinsspanning (+12V) en op pootje 4 komt de GND.
Losse pinnen verbind je het best met GND om geen rare toestanden te krijgen. Bouw het eens op een breadbordje om zeker te zijn.

De waarde van de potmeter is niet kritisch, met een potmeter van 1k of 10k moet dat wel werken.

Volgens de datasheet (p442) kan je met deze IC enkel sinken. Om te sourcen zal je een weerstandje moeten bij plaatsen zoals in figuur 2 in de datasheet.

Als je een relais wilt sturen kan je indien de spoel van het relais niet meer dan 50mA vraagt dit gewoon sinken.
rhitk

Bericht door rhitk »

Super! Ik ga het testen en zal hier mijn bevindingen laten weten.

Bedankt man!
Plaats reactie