leds aan elkaar schakelen
leds aan elkaar schakelen
goedemorgen,
Ik wil graag losse 5 mm leds aan elkaar gaan schakelen en er een naambord voor mijn dochter van maken.
Ik heb helaas totaal geen verstand van hoe of wat. Ik hoor dat ik achter elke led een diode moet plaatsen.? zo ja, welke diode moet er tussen en wat zou ik allemaal nodig moeten hebben om het brandend te krijgen?
Is het mogelijk om het of op 220v te doen of op batterijen?
iemand een idee?
Alvast mijn dank!!
Ik wil graag losse 5 mm leds aan elkaar gaan schakelen en er een naambord voor mijn dochter van maken.
Ik heb helaas totaal geen verstand van hoe of wat. Ik hoor dat ik achter elke led een diode moet plaatsen.? zo ja, welke diode moet er tussen en wat zou ik allemaal nodig moeten hebben om het brandend te krijgen?
Is het mogelijk om het of op 220v te doen of op batterijen?
iemand een idee?
Alvast mijn dank!!
dank voor het bericht!
Helaas kom ik er niet helemaal uit omdat ik er echt geen verstand van heb.
Ik wil 90 led lampjes aan elkaar maken om de naam te krijgen. Is dit dan teveel?
deze leds heb ik op het oog:
Lichtsterkte: 1100 mcd
Golflengte: niet bekend
Nominale Doorlaatspanning: 2,8 Volt
Maximale Doorlaatspanning: niet bekend
Maximale Sperspanning: niet bekend
Nominale Stroom: 20 mA
voor mijn zoon een andere kleur led:
Lichtsterkte: 20 mcd
Nominale Doorlaatspanning: 1,8 Volt
Zijn neem ik aan weer andere berekeningen?
En moet er dan ( sorry ik ben echt een leek ) achter elke led een weerstand plaatsen en hoeveel volt moet ik ergens vandaan halen?
Nogmaals dank!
Helaas kom ik er niet helemaal uit omdat ik er echt geen verstand van heb.
Ik wil 90 led lampjes aan elkaar maken om de naam te krijgen. Is dit dan teveel?
deze leds heb ik op het oog:
Lichtsterkte: 1100 mcd
Nominale Doorlaatspanning: 2,8 Volt
voor mijn zoon een andere kleur led:
Lichtsterkte: 20 mcd
Nominale Doorlaatspanning: 1,8 Volt
Zijn neem ik aan weer andere berekeningen?
En moet er dan ( sorry ik ben echt een leek ) achter elke led een weerstand plaatsen en hoeveel volt moet ik ergens vandaan halen?
Nogmaals dank!
met de tip van de calculator kom ik wel iets verder al begrijp ik niet helemaal welk weerstandje ik moet hebben uiteindelijk er zijn er zoveel..
Als ik het goed begrijp zegt de calculator als ik 3 ledjes van 2.8 schakel ik een weerstand nodig heb van 180 Ohm en 0.072 W. klopt het dan dat ik een weerstand er tussen kan zetten van 180 Ohm/ 0.25 W? ( deze zie ik op internet staan met 180 ohm )
En begin ik de lijn met eerst weerstandje, dan 3 led, weerstand etc, etc?
Als ik het goed begrijp zegt de calculator als ik 3 ledjes van 2.8 schakel ik een weerstand nodig heb van 180 Ohm en 0.072 W. klopt het dan dat ik een weerstand er tussen kan zetten van 180 Ohm/ 0.25 W? ( deze zie ik op internet staan met 180 ohm )
En begin ik de lijn met eerst weerstandje, dan 3 led, weerstand etc, etc?
-
smd_lover
- Moderator

Ja klopt.
Als je een led calculator neemt waarbij ook het schema wordt getekend wordt het wel duidelijk.
www.ledcalculator.net
Als je een led calculator neemt waarbij ook het schema wordt getekend wordt het wel duidelijk.
www.ledcalculator.net
nogmaals dank.
Het wordt me duidelijk.
als ik het goed begrijp schakel je eerst het aantal led rechtstreeks op de adapter en dan komt het weerstandje en dan weer led etc.
Alleen kom ik uit via ledcalculator op een weerstandje van 43 Ohm en bij de andere op 62 Ohm terwijl ik dan alleen bij het eerste voorbeeld uit 39 of 47 Ohm kan kiezen op internet en bij het 2e voorbeeld uit 56 of 68 Ohm.
Moet ik nu een "zwaardere"nemen, dus bv waar ik op 43 Ohm uitkom kiezen voor de 47 Ohm, domweg omdat 43 niet verkrijgbaar is?
Het wordt me duidelijk.
als ik het goed begrijp schakel je eerst het aantal led rechtstreeks op de adapter en dan komt het weerstandje en dan weer led etc.
Alleen kom ik uit via ledcalculator op een weerstandje van 43 Ohm en bij de andere op 62 Ohm terwijl ik dan alleen bij het eerste voorbeeld uit 39 of 47 Ohm kan kiezen op internet en bij het 2e voorbeeld uit 56 of 68 Ohm.
Moet ik nu een "zwaardere"nemen, dus bv waar ik op 43 Ohm uitkom kiezen voor de 47 Ohm, domweg omdat 43 niet verkrijgbaar is?
-
reddevil
Die eerste leds die je noemde met lichtsterkte 1100 mcd is veel te veel. Als die tegelijk branden zie je naar 1 grote vlek en geen naam meer. De 2de leds, die je voor je zoon gaat gebruiken is veel beter. (20mcd).
vb: met leds van 20 mcd:
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#32202
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#32291
vb: met leds van 20 mcd:
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#32202
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... html#32291
Professioneel LED Temmer
alléé dat hoop ik.
dank voor de tip, waren helaas al besteld maar dan ga ik ze in de toekomst voor iets anders gebruiken.
Een naam die niet leesbaar is hebben we tenslotte niets aan dus ik ga aan de slag met de geadviseerde sterkte!
Laatste en wellicht domme vraag maar waar herken ik de plus en min aan bij een led?
Als ik dat weet kan ik eindelijk aan de slag want ben ik er helemaal uit.
Een naam die niet leesbaar is hebben we tenslotte niets aan dus ik ga aan de slag met de geadviseerde sterkte!
Laatste en wellicht domme vraag maar waar herken ik de plus en min aan bij een led?
Als ik dat weet kan ik eindelijk aan de slag want ben ik er helemaal uit.
-
smd_lover
- Moderator

Een beetje zelfwerkzaamheid mag anders ook wel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode
ik heb ook inspiratie gekregen maar eigenlijk ook geen kenner helaas.
Vind het wel een leuk idee.
Nu heb ik hier nog een ac adaptor liggen , zijn deze geschikt voor zo'n project?
En hiervan is de draad met witte streep toch de plus bij deze adapter?
kan het zo snel niet op internet vinden deze beide vragen dus hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.
gr
Jordy
Vind het wel een leuk idee.
Nu heb ik hier nog een ac adaptor liggen , zijn deze geschikt voor zo'n project?
En hiervan is de draad met witte streep toch de plus bij deze adapter?
kan het zo snel niet op internet vinden deze beide vragen dus hopelijk kan iemand hier mij verder helpen.
gr
Jordy