Voeding voor ILP HY60

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
obiwanjacobi

Voeding voor ILP HY60

Bericht door obiwanjacobi »

Hallo,

Ik wil een voeding bouwen voor een ILP HY60 versterker module.

Volgens de datasheet moet er 25V symetrische voeding worden aangeboden. Ik heb een ringkern trafo met 2x30V gevonden en ik begrijp dat ik gewoon een lineare voeding kan maken (gelijkrichter, een paar grote elcos, en wat ontstorings C's).

Mijn vraag is eigenlijk, hoe kan ik (zonder al te veel energie verlies) die voeding regelbaar maken zodat ik niet meer dan 25V ga aanbieden aan de HY60 module?

Ik heb zitten denken aan een spanningsregulator, maar ik weet niet of die er voor 25V zijn (ik ken ze wel voor 5V en 12V etc).

Een tweede vraag is: hoe kan ik de waarde (en type) zekering berekenen die ik aan de primaire kant van de trafo ga opnemen?

Alvast bedankt.
Marc
bert@ne

Bericht door bert@ne »

Je trafo is 30 volt dat is een beetje veel .

De gelijkgerichte spanning is ong. 1.41* hoger dan je wisselspanning ( 30 * 1.41= 42,3 Volt gelijkspanning.

In de LM 78xx serie is er ook een LM7824 deze is 24 Volt , er is ook een lm 7924 voorde negatieve spanning.

Met een klein weerstandje tussen het massa pootje van de regelaar naar de min van je voeding, kun je de spanning iets omhoog krikken , .

Helaas kan de lm 7*24 maar max. 38 volt aan de ingang verdragen , je trafo levert een te hoge spanning .
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
obiwanjacobi

Bericht door obiwanjacobi »

Aj, ja ik was even vergeten dat gelijk spanning hoger uitvalt dan wissel... :roll:

Bedankt voor je antwoord.
Plaats reactie