Groot 7-segment led getal; hoe aansturen?
Groot 7-segment led getal; hoe aansturen?
Ik heb een 14cm groot 7-segmenten LED getal gekocht maar ik weet niks van de specs en hoe aan te sluiten.
Er zitten 10 aansluitpinnen op de achterkant maar ik heb geen idee van het aantal leds in de segmenten. Iemand hier ervaring mee of me op weg kan helpen? Mijn kennis van elektronica is niet bijzonder groot.
Er zitten 10 aansluitpinnen op de achterkant maar ik heb geen idee van het aantal leds in de segmenten. Iemand hier ervaring mee of me op weg kan helpen? Mijn kennis van elektronica is niet bijzonder groot.
- Bijlagen
-
- T16jr1XXdjXXc0tW7Y_025445.jpg (53.89 KiB) 43836 keer bekeken
-
- T2Lqy0XldaXXXXXXXX_!!39198893.jpg (29.44 KiB) 43858 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Nisei op zo 21 apr 2013, 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Hallo,
In het datasheet van de display zou aangegeven moeten zijn hoeveel spanning en stroom elk segment mag hebben.
Bertus
In het datasheet van de display zou aangegeven moeten zijn hoeveel spanning en stroom elk segment mag hebben.
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Bedankt.
Ik heb hem nog niet binnen maar ik ga het dan even nakijken.
Ik heb nl een klokje gekocht met 1 zo'n 7-segment getal. Deze laat de tijd zien door achtereenvolgens 4 getallen op te lichten, bijv. 1 1 5 2 (11:52 uur) dan 2 seconden niks en dan weer 4 getallen. Daar zit echter een hele kleine op en die wil ik er af halen en dan de grote er mee verbinden. Maar waarschijnlijk zit er op dat klokje een weerstand voor iedere anode om zo de leds niet te roosteren. Deze moet ik dan neem ik aan vervangen door lagere weerstanden?
Ik heb hem nog niet binnen maar ik ga het dan even nakijken.
Ik heb nl een klokje gekocht met 1 zo'n 7-segment getal. Deze laat de tijd zien door achtereenvolgens 4 getallen op te lichten, bijv. 1 1 5 2 (11:52 uur) dan 2 seconden niks en dan weer 4 getallen. Daar zit echter een hele kleine op en die wil ik er af halen en dan de grote er mee verbinden. Maar waarschijnlijk zit er op dat klokje een weerstand voor iedere anode om zo de leds niet te roosteren. Deze moet ik dan neem ik aan vervangen door lagere weerstanden?
- Bijlagen
-
- T1CFxgXgWKZtL3BpZ__074950.jpg (45.77 KiB) 43843 keer bekeken
He bedankt.
Kan iemand, zodra ik de specs weet, me daar bij helpen? (als het niet te veel gevraagd is uiteraard).
Die voeding wordt sowieso een losse en niet via een USB aansluiting. Maar ik heb dus waarschijnlijk 5V nodig voor het klokje en hoger voor de display.
Ik kwam ergens een afbeelding tegen waar ik uit op kon maken dat ieder segment 2 parellel leds x7 in serie heeft.
Kan iemand, zodra ik de specs weet, me daar bij helpen? (als het niet te veel gevraagd is uiteraard).
Die voeding wordt sowieso een losse en niet via een USB aansluiting. Maar ik heb dus waarschijnlijk 5V nodig voor het klokje en hoger voor de display.
Ik kwam ergens een afbeelding tegen waar ik uit op kon maken dat ieder segment 2 parellel leds x7 in serie heeft.
5VFlexico schreef:Hoeveel spanning levert een USB eigenlijk?
Het zijn beide CA displays. Geen idee hoe dat met een ULN2003 of 2803 zou moeten.smd_lover schreef:Het ligt eraan of het CA of CC displays zijn.
Misschien kan je het af met een ULN2003 ertussen of een ULN2803.
Voeding zal iets van 18V moeten worden gezien de 7 leds in serie.
Net even bij een plaatselijke electronicazaak geweest waarvan de eigenaar altijd erg behulpzaam is. Hij dacht dat opto couplers het makkelijkst zouden zijn.
Ik heb net even naar de ULN2803 gekeken en dat snap ik wel. Echter heeft die 5V nodig voor zover ik kan zien. De spanning naar de display segmenten is maar 3.7V
Weet iemand hoeveel tolerantie zo'n 2803 wat dat betreft heeft? M.a.w. sckakelt hij ook nog bij 3.7V?
Weet iemand hoeveel tolerantie zo'n 2803 wat dat betreft heeft? M.a.w. sckakelt hij ook nog bij 3.7V?
Laatst gewijzigd door Nisei op vr 3 mei 2013, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bdankt voor je hulp stynus.
OK, ben ik ook naar gaan kijken maar daar kom ik niet echt uit.
Als ik het goed begrijp zitten daar 6 inverters in (ik zou voor mijn 8 segmenten dus 2 nodig hebben).
Pin 1 zou de +5V op komen. Dan steeds 2 paar pins waarvan de input wordt omgedraaid naar de output. Maar als dat 0V is dan zal het toch nooit 5V worden?
Zoals ik al zei weet ik nog maar heel weinig van elektronica maar ik vind het leuk om te leren.
OK, ben ik ook naar gaan kijken maar daar kom ik niet echt uit.
Als ik het goed begrijp zitten daar 6 inverters in (ik zou voor mijn 8 segmenten dus 2 nodig hebben).
Pin 1 zou de +5V op komen. Dan steeds 2 paar pins waarvan de input wordt omgedraaid naar de output. Maar als dat 0V is dan zal het toch nooit 5V worden?
Zoals ik al zei weet ik nog maar heel weinig van elektronica maar ik vind het leuk om te leren.
Ik zei het verkeerd, excuses. Ik bedoelde of de ULN2803 ook 0V kan schakelen.
Ik krijg nu:
1x +5V naar hef4049
8x 0V naar hef4049
8x +5V van hef4049 naar ULN2803
Dan moet de ULN2803 voor mijn 24V spanning 8x 0V schakelen die vervolgens naar de cathodes van het display gaan. +24V gaat rechtstreeks naar de anode van het display.
Vraag is dus of ik 0V op pin 10 van de ULN2803 kan zetten of moet dat beslist +V zijn?
Ik krijg nu:
1x +5V naar hef4049
8x 0V naar hef4049
8x +5V van hef4049 naar ULN2803
Dan moet de ULN2803 voor mijn 24V spanning 8x 0V schakelen die vervolgens naar de cathodes van het display gaan. +24V gaat rechtstreeks naar de anode van het display.
Vraag is dus of ik 0V op pin 10 van de ULN2803 kan zetten of moet dat beslist +V zijn?