USB poort(en) op 12V accu

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Nicky

USB poort(en) op 12V accu

Bericht door Nicky »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb al het een en ander door zitten lezen maar ik kan niet echt een topic vinden waar mijn vraag aan de orde komt. Dus daarom heb ik een nieuw topic gestart met de volgende vraag:

Kan ik op een 12 volt accu een USB poort aansluiten?

Ik heb een Fiamm FG 20721 accu. (12V 7.2Ah) Hiermee zou ik graag mijn I-Pod en / of telefoon willen opladen. Voor mijn telefoon heb ik een USB stekkertje en voor mijn I-Pod ook. Dus leek het me handig om op de accu een USB poort aan te sluiten. Ik heb wel al gevonden dat een USB poort 5 volt is. Dus moet ik 12 volt reduceren naar 5 volt. Alleen heb ik niet echt een goed idee hoe ik dit makkelijk en veilig kan doen. Ik ben zelf redelijk handig en vindt het ook wel leuk om wat te knutselen met electronica. Kan iemand mij helpen met mijn probleem?

Alvast bedankt,

Nicky
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Als je zuinig met de accu-energie om moet gaan neem je een dc-dc converter.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.ebay.de/itm/LM2596-DC-DC-Ste ... 2a2978af48
Nicky

Bericht door Nicky »

Ik wil inderdaad het liefst zo min mogelijk accu-energie verliezen. Nou weet ik helemaal niet hoeveel een Iphone bijvoorbeeld verbruikt aan stroom tijdens het opladen?

Want bij de specificaties staat dat er maximaal 3A door heen mag mits er koelribben worden toegevoegd. En aangezien mij accu 7,2 A per uur zou kunnen leveren.

Weet iemand hoe dat werkt in je auto bijvoorbeeld? Daar wordt toch ook 12V omgezet door zo'n ding dat je in je sigaretten aansteker propt? Of gaat hierbij veel stroom verloren?
nemeg

Bericht door nemeg »

Bij Conrad.nl te koop Bestnr.: 878345 - 89 [Fabrikantnummer: DA-11001]
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8783 ... Out-5-V1-A
Er gaat bij het omzetten van 12 volt naar 5 volt nauwelijks stroom verloren.
Ik durf zelfs wel te schrijven dat als je 1 ampere uit de usb poort haalt je ook 1 ampere uit de accu haalt.
Nicky

Bericht door Nicky »

Als er nauwelijks stroom verloren gaat kies ik voor die optie. Ik heb thuis nog een kabel liggen voor sigaretten aansteker. (zie foto) Hiervan kan ik dan toch de stekker afhalen en aansluiten op mijn accu? Op deze manier behoud ik de zekering in de sigaretten aansteker. Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

Afbeelding

Verder vroeg ik me af hoe ik kan bereken hoe vaak ik me Iphone kan opladen. Ik kwam er niet helemaal uit en heb de volgende berekening gemaakt:

Accu:
U=12V
C=7,2A
I=1A

C=Ixt , t=C/I

t=7,2/1 = 7,2 uur

Als deze berekening tot zo ver klopt kan ik 7,2 uur doen met mijn accu als die USB 1A trekt. Alleen hoe weet ik nu hoeveel stroom mijn Iphone trekt en hoe bereken ik dan hoelang ik met mijn accu kan doen?
Flexico
Contacteer:

Bericht door Flexico »

Wat een geinig ding die accu! Ben je van plan die mee te nemen of vakantie of iets dergelijks? Ik ben zelf ook nog wel op zoek naar zoiets!
Once a day keeps the doctor away!
nemeg

Bericht door nemeg »

Hoeveel stroom je iphone weet ik niet, dat hangt van verschillende dingen af.
Staat je display aan en ja hoe is de lichtsterkte.
Speel je muziek af.
Staat je wifi aan en je gps.
Ben je aan het bellen.
Dit zijn allemaal dingen die het stroomverbruik bepalen.
Het beste is het om er een stroom meter tussen te hangen en het te meten.
Meten is weten.
Als je dan b.v. 100 Ma( 0,1 ampere ) meet in ruststand dan kun je globaal stellen dat je 7,2 Ah / 0,1 A = 72 uur mee voor uit kunt wat niet helemaal waar is.
Je mag de accu niet helemaal leegtrekken als je de iphone gaat gebruiken trek hij meer stroom.
Dus meet eerst eens wat voor stroom hij gebruikt en dan kun je het globaal bereken.
Nicky

Bericht door Nicky »

Ik ben zelf leiding bij een scouting groep. En dan gaan we in de zomer twee weken op kamp. En dan hebben we wel een aggregaat mee maar ik wil liever zelf me telefoon op laden wanneer ik wil. Dus ben ik eigenlijk na gaan denken om iets te maken zodat ik zelf me telefoon kan opladen.

Verder hangt het stroomverbruik van je Iphone natuurlijk van verschillende factoren af. Maar dat zie je aan je batterijpercentage, en zodra mijn Iphone rond de 15% komt ga ik hem opladen. Dus dan moet ik inderdaad meten hoeveel stroom hij verbruikt tijdens het opladen. Volgens mij heb ik thuis nog wel zo'n stroommeter liggen. Alleen is het probleem dat ik mijn Iphone meestal 's nachts oplaad. Dus ik weet niet hoe lang dat laden duurt. En loopt er nog stroom als mijn Iphone vol is? Of is dit verwaarloosbaar klein? Want zodra ik de tijd weet voor het opladen kan de verbruikte energie berekenen. En ik weet de maximaal opneembare hoeveelheid energie van de accu. Dus kan ik uitrekenen hoe vaak ik mijn Iphone kan opladen. Of vergeet ik iets belangrijks?
nemeg

Bericht door nemeg »

Je verhaal klopt wel.
Als de iphone pas aan de lader hangt trekt hij meer stroom dan aan het einde maar hoeveel verschil dit is weet ik niet.
Ik heb dit nooit gemeten omdat ik het niet nodig heb gehad.
Als de iphone vol is stopt hij met laden er loopt dan nog een klein stroompje van het laadapparaat maar dat is te verwaarlozen.
Je moet er nog wel achterkomen hoelang het duurt voordat de iphone vol is.
Dat wordt dus een nachtje opblijven of een keer overdag laden met de stroommeter er tussen.
Je kunt dan ook de laadstroom in de gaten houden.
de meter moet je aansluiten tussen de plus van de accu en de plus van de lader.
Nicky

Bericht door Nicky »

Ja ik ga inderdaad een keertje overdag laden en dan kan ik alles in de gaten houden. Alleen ik heb nog niet alle onderdelen gekocht dus ik dacht het volgende:

Je hebt van die huis tuin en keuken stroommeters die je bij de bouwmarkt kunt kopen. Volgens mij heb ik nog zo'n ding liggen. Verder heb ik zo'n stekker met USB voor in het stopcontact. Dus als ik dan die stroommeter eerst in het stopcontact doe en dan die USB stekker en vervolgens me Iphone oplaad. Dan weet ik ook de hoeveelheid stroom. Of zal die USB stekker nog meer trekken dan nodig ofzo? Want die stekker zet natuurlijk 230V om in 5V.
nemeg

Bericht door nemeg »

We hadden het toch over de laadstroom bij 12 volt gelijk en niet over de laadstroom bij 220 volt wissel, he.
Of heb ik iets gemist. :roll:
Flexico
Contacteer:

Bericht door Flexico »

Mijn Iphone 4 doet er niet zo lang over om op te laden, dat scheelt. Als ik op vakantie ben en heb m'n telefoon mee, dan zorg in ieder geval dat ik m'n 3G uit zet, scherm helderheid minimaal en alle apps gesloten. Ook niet vergeten wifi uit te zetten. Op zich gaat ie dan wel een tijdje mee! Maar van het opladen weet ik niet zoveel, laat ik aan de experts over;)
Once a day keeps the doctor away!
Nicky

Bericht door Nicky »

Hahaha sorry, daar had ik even niet over nagedacht. :oops:

Maar dan wordt het inderdaad opladen via de accu en dan laden met de stroommeter ertussen.
Nicky

Bericht door Nicky »

Vorige week heb ik een aantal onderdelen gekocht en die ben ik vandaag gaan aansluiten. Alles werkt naar behoren en mijn Iphone wordt netjes opgeladen. Alleen wilde ik de stroom meten tijdens het laden alleen lukte dat niet. En waarom precies weet ik zelf ook niet.

Ik heb als eerst de + van de multimeter aangesloten op de + van de accu. Vervolgens heb ik de multimeter op 5 A gezet omdat ik zeker wist dat de stroom hoger zou zijn dan 250 mA. Daarom moest ik de + van de multimeter ook aansluiten op een andere ingang. Vervolgens heb ik de - van de multimeter aangesloten op de + van de sigarettenaansluiting. De - van de accu heb ik aangesloten op de - van de sigarettenaansluiting. De multimeter kon niks meten en het lampje op de verdeler ging ook niet branden. Als ik alles zonder multimeter aansluit dan gaat het lampje wel branden. Ter verduidelijking heb ik wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand misschien wat ik fout doe of wat er mis kan zijn?
Retiredat55

Bericht door Retiredat55 »

Mogelijk ligt de zekering in je multimeter eruit.
nemeg

Bericht door nemeg »

Heb je de meter in de stand gelijkstroom gezet.
Hij kan wisselstroom meten en gelijk.
Nicky

Bericht door Nicky »

Ondanks jullie hulp toch maar even terug gegaan naar de bouwmarkt. Het viel nog onder garantie en kreeg een nieuwe multimeter aangeboden. Thuis gelijk weer geprobeerd en nu kan ik wel stroom meten. Dus morgen even mijn accu opladen en dan kan ik gaan meten hoeveel stroom mijn Iphone gebruikt tijdens het opladen.
Plaats reactie