Schema liftje
-
Toinevandun
Schema liftje
Ik heb een oud liftje aangeschaft om regelmatig wat spullen van en naar een 1e verdieping te doen. Het heeft niet veel omhanden maar zou wel heel gemakkelijk zijn als het werkend gemaakt kan worden. Ik dacht dat ik op internet wel een schema zou kunnen vinden voor deze onderdelen maar helaas heb het niet kunnen vinden. Bijgesloten zit een foto van de motor aansluiting 220/380 en van de 2 bedienings blokken alsmede een van de 2 afslag schalelaars. Ook zit er nog een uitwendige rem op de moter met een spoel waarvan ik niet weet of deze op de laatste instalatie plek aangesloten is geweest. Is er iemand die mij hierbij kan helpen.
- Bijlagen
-
- Onderdelen
- image.jpg (102.23 KiB) 5751 keer bekeken
Linksboven is de aansluiting van de motor , deze is in ster aangesloten met nog wat bijkomende aftakkingen waarvan ik niet zeker ben of die daar horen of die komen van de magnetische motorrem die moet bekrachtigd worden als de motor start ???
rechts boven is een trekschakelaar gebruikt als "einde-loop-contact"
Eronder staan twee bedienings kastjes met drie schakelaars , de middenste is een "NC" of normal closed , de twee buitentse zijn "NO" normal open"
Volgens mij ontbreekt hier nog een paar contactoren om het spul te laten werken ????
De schakeling is niet zo simpel , ik heb er hier ook een lopen van de kelder tot het 1ste verdiep.Ik zoek het schema op .Als je thuis een drie fazig net hebt kun je de motor via de drie onderste contacten eens aansluiten om te kijken of hij het nog doet .
rechts boven is een trekschakelaar gebruikt als "einde-loop-contact"
Eronder staan twee bedienings kastjes met drie schakelaars , de middenste is een "NC" of normal closed , de twee buitentse zijn "NO" normal open"
Volgens mij ontbreekt hier nog een paar contactoren om het spul te laten werken ????
De schakeling is niet zo simpel , ik heb er hier ook een lopen van de kelder tot het 1ste verdiep.Ik zoek het schema op .Als je thuis een drie fazig net hebt kun je de motor via de drie onderste contacten eens aansluiten om te kijken of hij het nog doet .
-
Toinevandun
Lift
Bedankt voor de reactie, en ik ben nog altijd niet verder gekomen. Ik heb de moter reeds een keer laten lopen dus die doet het. Hij hoeft ook niet perse dubbel werkend te werken enkele bediening met boven en onder afslag schakelaar is ook afdoende. Je spreekt over connectoren, heb wel te horen gekregen dat er relais nodig zijn om e.e.a. Te laten werken. Dus als je me aan een schema kunt helpen, bij deze alvast bedankt
rudimentairder als dit kan het niet , er staat dan ook geen enkele beveiliging op , de twee schakelaars zijn twee-polige lichtschakelaars één om te steigen , één om te dalen,je motor staat nu voor 400v , als je hem naar 230v wil zetten , zet je de plaatjes op de motor vertikaal.
Nogmaals deze schakeling is niet aan te raden door gebrek aan beveiliging.
gebruik :
bovenste schakelaar aan = stijgen
bovenste schakelaar uit = stoppen
onderste schakelaar aan = dalen
onderste schakelaar uit = stoppen
Bijde schakelaars aan = kortsluiting !!!!
Het "einde-loopkontakt" kan hier niet gebruikt worden !!!!
-
smd_lover
- Moderator

Je kunt in dit schema een DPDT 3 standenschakelaar nemen, waarbij de middenstand "geen verbinding" is, dan heb je het "kortsluiting-probleem" niet meer.
De eindeloopschakelaars kunnen geplaatst in de kruislingse verbindingen over de schakelaar(?).
De eindeloopschakelaars kunnen geplaatst in de kruislingse verbindingen over de schakelaar(?).
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.