DIN naar TULP stekker, ben een leek!!!!!

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
elwin

DIN naar TULP stekker, ben een leek!!!!!

Bericht door elwin »

Voel me momenteel als een kleuter die in de schoolbank zit van een universiteit, dit omdat ik 0,0 kennis heb van elektronica. Ik vermoed dat ik bij jullie wel aan het goede adres moet zijn. Het probleem:

Ik rijd in een saab 9.3. Hierin zit een geintegreerde autoradio geproduceerd door Clarion. Nu wil ik een versterker aansluiten. Deze wordt door een "normale" radio aangestuurd middels twee kabels met rca stekkers (tulp-stekker heet dat toch?) namelijk een rode en een witte. De geintegreerde radio heeft echter geen rca uitgangen maar een 8 polige Din ingang. Nu zoek ik dus een 8 polige Din stekker die loopt naar twee rca stekkers. Zo'n stekker is echter niet in de audiohandel te krijgen, het zelfde geldt voor saab en clarion. Ik ben bang dat ik er zelf een moet produceren. Nu kan ik wel solderen maar dat is dan ook alles, de kennis mist. Via een engelse saab-site kwam ik achter een schema van de Din uitgang, namelijk met de klok mee: mute, rear left, rear right, signal ground, front right, front left, not connected en de middelste is "amp on"
Is het nu mogelijk om zelf zo'n stekker te maken? Ik wil dus alleen mijn versterker laten aansturen door de radio. Wat moet ik dan aansluiten?
Ik ben benieuwd of iemand eruit komt, ik zou er geholpen zijn.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Om het geluid op de juiste plaats te krijgen is geen probleem.
Het amp on signaal is voor mij even het probleem.
Wat moet daarmee gebeuren. Moet daar een spanning opgezet worden of moet die met de ground verbonden worden om de versterker aan te krijgen.

De tulp stekkers sluit je als volgt aan.
De rode plug kern sluit je aan, op de punten rear right en right front.
Gewoon parallel zetten. En de afscherm mantel aan ground.
De witte tulp plug kern aan left front en rear left, ook weer gewoon parallel zetten en ook de afschermmantel aan ground.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
elwin

Bericht door elwin »

Wat is "parallel zetten ???

Normaal komen er uit een radio maar twee snoertjes, de rode en de witte rca stekker. Ik heb ook maar twee aansluitingen met rca op de versterker zitten. Moeten alle vier speaker uitgangen van de din stekker wel worden gebruikt, ik dacht alleen twee bv alleen front. Of moet ik soms de kern splitsen, een deel naar rear right en een deel naar rear left, idem voor de witte stekker? Heb geen idee wat parallel zetten is.

Wat ik met de amp on moet doen, weet ik al. Deze moet ik vanuit de stekker rechtstreeks op de REM aansluiten van de versteker. Dit betekend de Remote. Hiermee gaat de versterker aan, als de radio ook aan gaat.

Alvast bedankt voor het reageren.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Hier een schetsje, misschien nu iets duidelijker ?
Bijlagen
Tulp2din.GIF
Tulp2din.GIF (1.96 KiB) 16413 keer bekeken
elwin

Bericht door elwin »

oke, duidelijk schema. Alleen nog een vraag. Kan ik nu de binnenkern splitsen in twee kernen of moet ik op de kern een ander stukje draad solderen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Het beste is dat je een appart draadje daarvoor pakt. Want spiltsen met behoud van isolatie zal best moeilijk zijn.
elwin

Bericht door elwin »

Ik ga het proberen en laat weten of het werkt of niet.
elwin

Bericht door elwin »

Ik zou nog even laten weten of alles gelukt is:

Ik kwam erachter dat de blauwe draad (voor de aansturing van de versterker) 12v moet geven wanneer de radio wordt ingeschakeld. Dat werkte dus niet. Ik heb het probleem opgelost door een aftakking te maken vanaf de elektrische antenne. Nu gaat de versterker wel aan. Ook bleek dat ik eigenlijk vier rca uitgangen moest hebben omdat mijn versteker er ook vier heeft. Toevallig wilde ik er ook een equalizer tussen zetten. Deze heeft twee rca ingangen en vier uitgangen, dus dat probleem is ook opgelost.

Wel heb ik nu een nieuw probleem. Voorheen had ik een carkit die over alle vier boxen werd weer gegeven. De carkit heb ik aangesloten middels een orginele stekker van saab. Ik heb geen mutebox of zo maar mijn saab is hiermee fabrieksaf al voorzien. Via de orginele uitgangen van de radio werd het geluid over de vier boxen weer gegeven. Nu loopt het geluid dus anders: het verlaat de radio via de dinstekker, wordt gesplitst in twee rca -stekkers, die gaan de equalizer in, komt er via vier rca-stekkers weer uit, gaat naar de versterker en wordt vanaf daar weer verdeeld over de vier nieuwe boxen. Nu het probleem. Wanneer ik bel of wordt gebeld, dan wordt mijn radio(geluid) wel onderbroken, ook ben ik aan de andere kant te verstaan maar ik hoor geen geluid (omdat het geluid waarschijnlijk via de orginele weg de radio wil verlaten, maar aan deze snoertjes zitten nu geen boxen meer.) Is dit probleem nu op te lossen? Ik kan natuurlijk mijn orginele carkitspeaker weer aansluiten, maar dat is in feite niet de bedoeling.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Breng de signalen die uit die luidspreker kanalen komen via weerstanden naar de ingang van je equaliser en dan hoor je het weer.
Maak een spanningsdeler van 100 op 1 (twee weerstanden) per kanaal en sluit dit dan aan op de ingang.
elwin

Bericht door elwin »

Dit zegt mij dus niets? maar een collega van mij is wel thuis op dit gebied. De verdeling van 100 op 1 is hem duidelijk maar zijn vraag is: hoe groot die weerstanden moeten zijn?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Neem maar 100K en 1K, dan zit je al een eind in de buurt.
Wanneer het nog te hard is dan die 1K verkeinen.
Is het te zacht dan die 1K vergroten.
Plaats reactie