Specificaties voor M42SP-5A en -6TA steppingmotors Mitsumi

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Nogeennaam
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 5 mei 2021, 16:51
Locatie: Utrecht

Specificaties voor M42SP-5A en -6TA steppingmotors Mitsumi

Bericht door Nogeennaam »

Hallo,

Ik ben op zoek naar de specificaties van twee steppermotortjes van Mitsumi die ik uit een oud al half ontleed printertje heb gehaald. Ik kan precies van deze twee types de specificaties niet vinden :
- M42SP-6TA, 10 ohm
- M42SP-5A, 5 ohm, 7.5 graden step

Ik heb ook gezocht op M42SP -series maar dat leverde ook geen resultaten op.
Heeft iemand toevallig de specificaties van deze type motortjes? Ik wil ze aansluiten maar uiteraard wil ik ze niet al te snel vernietigen. Heel langzaam mag natuurlijk wel.. :)
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo

Kijk hier eens:
https://lecatalogue.info/m42sp-5a-95/

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Nogeennaam
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 5 mei 2021, 16:51
Locatie: Utrecht

Bericht door Nogeennaam »

Dankjewel Bertus,

Via je link kwam ik in ieder geval op meer bruikbare informatie. Voor alle schijnbare downloadbare specificaties moet je je creditcard gegevens opgeven bij sites als Pixie-star.com enz. De reviews bevallen me niet zo, dus dat laat ik voor nu maar even..

De praktische informatie die ik uiteindelijk wel vond door via je link allerlei andere suggesties en links te volgen:

Het gaat bij deze types om bipolaire steppermotortjes met allemaal isolatieklasse E, wat lijkt te betekenen dat de motortjes 120 graden Celsius kunnen worden?
Hoe lager de gegeven weerstand hoe hoger de maximale stroom zal zijn.
Verder het advies om ze aan te sturen met een labvoeding om te zien wat de gewenste stroom moet zijn.
Dat lijkt bij deze motortjes te zijn: bij 5ohm onder de 1 A . Met een lage stroomlimiet beginnen en 5 tot 10 minuten laten draaien en de temperatuur in de gaten houden (die mag dus heel hoog worden).
Maakt de motor een rotgeluid of wordt deze veel te warm dan is het in ieder geval niet goed. En wanneer de motor stappen lijkt over te slaan ook niet.
Hopelijk is dit een beetje een legitieme testmethode, maar dat hoort denk ik in een andere categorie dan 'gezocht'.

Via je link kwam ik op www.electro-tech-online.com/threads/ste ... ion.10258/ waar het lijkt alsof ze de verkeerde datasheet gebruiken voor het 5A type, maar ze hadden wel een mogelijk goede link naar theoretische informatie: http://homepage.divms.uiowa.edu/~jones/step/.
Daar ga ik me binnenkort maar eens aan wagen.. :wink:
Plaats reactie