potmeter met afstandbediening

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
ruud

potmeter met afstandbediening

Bericht door ruud »

ik heb een actieve subwoofer en die is te regelen met een potmeter AAN DE ACHTERKANT!!! :? hoe handig ! ik wil graag die potmeter aansturen met een afstandbediening. kan iemand mij hier een schemaatje van geven?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Er zijn op de markt z.g. motor potmeters te koop.
Er zit dan een dc motortje aan de as van de potmeter.
Door er dan spanning op te zetten begint het motortje te lopen, en als je dan de spanning omkeert loopt het motortje de andere kant op.
Simpel he.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ruud

Bericht door ruud »

kan ik dan die spanning laten regelen door een afstandbediening? gewoon met infrarood led's? en zo ja kun je daar dan een schema van geven?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Moet ik opzoeken in de service doc van een type tuner van Philips waar dit inzit.
Ik zal eens opzoeken hoe dat ding ook weer hete en dan copieer ik dat wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

er loopt waarschijnlijk een audiolijnkabel naar je actieve sub, kan je op die lijn geen potmetertje zetten ?? want die lijn moet toch van je audiobron komen?

grtzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
ruud

Bericht door ruud »

ja dat kan wel, maar die potmeter moet op afstandbediening werken, en daar zit nu het probleem!
Ic3gl0vE

Bericht door Ic3gl0vE »

Bij de meer professionele actieve speakers is het gebruikelijk de volumeknop aan de achterkant te maken. Het volume wordt dan op een vaste waarde gezet (om de losse speakers op elkaar af te stemmen) en de rest wordt geregeld via een mengpaneel. Kun je niet gewoon een afstandsbediening voor je pc of hi-fi installatie gebruiken om alles te regelen?
ruud

Bericht door ruud »

kijk het zit zo :
ik heb een hifi installatie van 2x 650 w continu vermogen. en 5x 250 w prologic. Ik vond de bass uit de speakers wat magertjes en wou dus een losse actieve sub. Deze kon op 3 manieren aangesloten worden :
-via de sub aansluiting op mijn systeem
-via de line-out aansluiting op mijn systeem
-doorgelust vanaf de boxen.
ik heb eerst de 1e geprobeerd, maar dit viel zwaar tegen. Met de 2e gaat het perfect, maar krijgt de sub dus een continu signaal. Dus of ik mijn installatie nu hard of zacht zet, de sub krijgt evenveel. Dus daar is het probleem, als ik mijn installatie hard wil zetten (en dat kan ie!!) dan moet ik mijn sub handmatig afstellen. Dus dat moet heel vaak gebeuren, en lijkt het mij handiger om er een afstandbediening voor te hebben zodat ik mijn sub mooi kan wegwerken.
Plaats reactie