vreemd probleem autoversterker

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
elwin

vreemd probleem autoversterker

Bericht door elwin »

Ik heb niet veel verstand van caraudio, laat ik dat alvast zeggen. Ik ben zojuist enkele dagen bezig geweest mijn audio in te bouwen. Voor de duidelijkheid:
mijn radio is een geintegreerd systeem van saab, gemaakt door Clarion, via twee tulpstekker naar een equalizer en vandaar middels twee rca snoeren met vier tulpstekker in een versterker. Het probleem:
Wanneer ik het systeem aan zet, hoor ik links voor, over mijn composet, een brommend geluid, alsof 'ie overstuurd. Wel hoor ik "gewoon" het geluid. Dit probleem valt op te lossen door even de stekker uit de radio, of de tulpstekker ingang equalizer, of tulpstekker ingang versterker er even uit te trekken en er dan weer in te duwen (terwijl het systeem aan staat) Natuurlijk maakt 'ie dan een storing, je hoort een harde tik maar dan komt het geluid wel goed uit de composet. Middels wisselen ben ik erachter gekomen dat het probleem een uitgang van de versterker betreft. Wat ik ook wissel, het probleem blijft die ene uitgang. Wat kan dit probleem nu zijn en hoe komt het dat als ik storing maak, het geluid wel goed loopt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik denk dat de zaak oscilleerd, wanneer je hem aanzet. Omdat er een aardlus is.
Wanneer je nu even de zaak onderbreekt , stopt het oscilleren en je geluid is weer ok.
Bij het aanzetten start je een "kring" . Je zult eens zeer goed moeten nakijken waar je alles geaard hebt. Er mag nl geen lus ontstaan.
De aarde moet van een kant komen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
elwin

Bericht door elwin »

maar is het dan niet vreemd dat het maar bij een uitgang gebeurd terwijl er vier uitgangen zijn?

Wat bedoel je prcies met een lus. Ik zal uitleggen waar ik de boel geaard heb:

- De radio is af fabriek geaard, ik weet niet precies waar dat heen loopt, het loopt een budel snoeren in.
- De equalizer rechts voor naast deurstijl
- De versterker rechts achter op schutbord.
- De elektische antenne links achter op schutbord (om mijn versterker te aktiveren, heb ik hier een aftakking gemaakt naar de versterker)

Het is even wat werk, maar ik kan alle apparaten op een (1) massapunt in de auto aansluiten, als ik alles ga verlengen. Zou dat het probleem oplossen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat er maar een raar doen kan zijn dat die versterker niet helemaal inorde is.
Toch zou ik de zaak wat aarde betreft naar een punt brengen. Probeer eens als massa punt het punt waar de equaliser zit.
elwin

Bericht door elwin »

Heb nu de HU, de equalizer en de versterker op een massapunt gezet (achter bij de versterker) Probleem met versterker lijkt opgelost. Nu heb ik echter opeens een nieuwe storing erbij, een motorstoring of dynamostoring. Ik heb echter de twee massakabels wel langs mijn voedingskabel van mijn versterker gelegd. Misschien dat dit de storing geeft?

Mag de massakabel wel langs de rca kabel lopen, of geeft dat ook weer storing? De rca kabel loopt onder mijn stoel door, niet langs de voedingskabel.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die massa kabel mag wel langs die rca kabel lopen mits dat een goed afgeschermde kabel is.
Die motorstoring kan misschien met een ontstoor condensator opgelost worden. Probeer de koolborstel aansluiting eens te ontstoren.
incarpower

oplossing

Bericht door incarpower »

hoi,

je moet de massapunten goed leggen. Het kan zijn dat als een massapunt niet goed is dat er een brom inzit omdat de versterker de spanning niet kwijt kan. Probeer ook geen voedingskabels langs een RCA kabel te laten lopen. Ook geen massa kabel. Daarbij moeten de kabels dikker zijn dan wat er evt. aan ampere doorheen gaat. Een ontstoorder zou daarnaast mocht het probleem blijven ook een oplossing zijn. Als dit niet werkt mail me dan even of stuur een berichtje. Wij zijn een inbouwstation van auto electronica en wij hebben de gekste dingen in een auto gebouwd.

Mvg Dennis
Plaats reactie