versterker

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Prince-_-

versterker

Bericht door Prince-_- »

als ik aan de "input selector" kom van mijn versterker (luxman L85-V) dan speelt soms 1 van de 2 luidsprekers niet meer (lchte aanraking is soms zelfs al genoeg) en hetzelfde probleem heb ik soms ook als ik het paar spekers wil aanpassen (om de speakers uit te zetten bij een koptelefoon enzo) soms is het zelfs zonder eraan te komen dat er een uitvalt. Aangezien de versterker al redelijk oud is (afdankertje van iemand) denk ik aan slijtage maar ik kan nergens schema's vinden van die vesterker weet er iemand welke onderdelen ik zou moeten vervangen? Of vind er iemand schema's die zouden zeer welkom zijn
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

De input selector (schakelaar) is gewoon wel schoon te maken met een kontakt cleaner spuitbuis, die in de elektronica handel verkrijgbaar is.
Wanneer dit een draaischakelaar is met meerdere kontakten is het zelfs nog mogelijk om die ook nog te vervangen door een nieuwe.
Als de zaak is aan gesloten met gewone draden en het niet een printschakelaar is, zou ik daarvoor kiezen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Prince-_-

Bericht door Prince-_- »

ik weet het zelf niet maar ik heb wel een site gevonden waar er foto's op staan maar daarop is zoveel te zien dat ik niet weet wat wat is ik heb het vertaald en op mijn site gezet (kijk niet naar de fouten :oops: want het is vertaald van het japans naar het engels) http://www.freewebs.com/prince-_-/luxman.htm
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Kun je mij vertellen of aanwijzen welke de schakelaar is die er voor zorgt dat je geen geluid hebt dan kijk ik wel wat je moet bestellen.
Prince-_-

Bericht door Prince-_- »

de grote vanboven rechts (input selector) en da kleintje vanonder rechts (speakers)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Moet geen probleem zijn om die te vervangen hoor.
Zoek maar eens in het conrad boek naar dit soort schakelaars. Ze zijn tegenwoordig wel wat moderner, maar een meerstanden schakelaar is nog steeds een meerstandenschakelaar.
Prince-_-

Bericht door Prince-_- »

maar ikvrees dat ik dan met min soldeerboutje de printplaat ga kapot maken gaat dit of moet ik mij geen zorgen maken?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Daar kan ik geen antwoord op geven. Wanneer je je zelf niet vertrouwd en je kunt niet goed met een soldeerbout omgaan, dan moet je er niet aan beginnen.
Je moet ook geen "strijkijzer" als soldeerbout hebben maar een met een fijne punt die netjes soldeerd en niet bakt en braadt.
Plaats reactie