hallo,
ik heb zelf een voedingsadaptor gebouwd. (zie schema) nu wil ik een inschakelvertraging bouwen voor het relais (K3) in het midden van de schakeling. De hele schakeling komt te hangen aan een trafo die 15 volt bij 3,33 ampere levert. Weet iemand zo wat voor weerstand R2 moet zijn? En wat voor condensator moet CX2 dan zijn? Tenslotte kan ik op conrad zo geen transistor vinden voor 15 volt. Als ik een hogere neem, kan ik die er gewoon tussen zetten? ookal zijn die hooguit voor 1,5A
Alvast bedankt.
oehtie
transistor/condensator, welke?
transistor/condensator, welke?
- Bijlagen
-
- controller.GIF (18.63 KiB) 5736 keer bekeken
There are 10 kinds of people:
- Those who understand binary.
- Those who don't.
- Those who don't.
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zal het schema eens uitprinten en bekijken.
Je moet het zo niet bouwen wat er zitten een paar grote problemen in die nog een aanpassing moeten krijgen. De leds hebben geen serie weerstand en de schakeling die het relais moet bedienen deugt niet.
Dat is wat ik zo direct zie. De details moet ik nog bekijken.
Je moet het zo niet bouwen wat er zitten een paar grote problemen in die nog een aanpassing moeten krijgen. De leds hebben geen serie weerstand en de schakeling die het relais moet bedienen deugt niet.
Dat is wat ik zo direct zie. De details moet ik nog bekijken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
De leds die ik gebruik hebben ingebouwde weerstanden, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Aldus conrad kunnen ze direct op een 9-15V spanningsbron worden aangesloten.De leds hebben geen serie weerstand
Het relais rechts wordt in principe gevoed door de geheugencel die ik hoog maak als ik een toets indruk. Met de andere toets kan ik het dan weer uitschakelen.
het relais in het midden, is bedoeld als inschakelvertraging. Het idee is dat de condensator tijd nodig heeft om op te laden, en als dit gebeurd is de transistor base voed. Daardoor gaat de transistor stroom van de collector naar de emitter sturen en wordt dit relais aangetrokken.
- Those who don't.
- Those who don't.
-
Mat Janssen
- Moderator

Die leds dat is dan ok.
Om K1 in te krijgen zul je een transistor erbij moeten zetten omdat zoeen cmos ic die stroom niet kan leveren.
En K3 dat werkt zo niet fatsoenlijk als inschakel vertraging.
Misschien kun je daarvoor beter een NE555 nemen, en die als oneshot schakelen, die dan gestart wordt als hij voedingsspanning krijgt.
Om K1 in te krijgen zul je een transistor erbij moeten zetten omdat zoeen cmos ic die stroom niet kan leveren.
En K3 dat werkt zo niet fatsoenlijk als inschakel vertraging.
Misschien kun je daarvoor beter een NE555 nemen, en die als oneshot schakelen, die dan gestart wordt als hij voedingsspanning krijgt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
op de 'EN' aansluiting van de cmos staat constand soanning die doorgegeven wordt als de geheugencel (want dat is die cmos) hoog wordt. Is dit dan nog te weinig? Da moet toch werken?
en dat van die K3 kreeg ik op een ander forum als suggestie. Theoretisch zou ik zeggen dat moet werken maar ik heb geen enkel id wat voor types ik dan moet hebben. dus vandaar dat ik het hier probeer.
en dat van die K3 kreeg ik op een ander forum als suggestie. Theoretisch zou ik zeggen dat moet werken maar ik heb geen enkel id wat voor types ik dan moet hebben. dus vandaar dat ik het hier probeer.
- Those who don't.
- Those who don't.
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat van die en poort is geen probleem.
K1 moet een transistor hebben als versterker want een cmos ic kan niet meer dan 10 mA doen. daarna stort de zaak in.
Dus neem een weerstand van 2K2 die aan de ene kant aan de uitgang zit van de flipflop. De andere kant gaat naar de basis van een BC547.
De emittor van de BC547 zit aan de 0 volt in in de collectorleiding zit het relais samen met een diode om te blussen bij uitschakelen van het relais.
Die schakeling rond K3 vergeet dat maar dat lijkt gewoon nergens op.
Het relais zal wel even tikken bij het aanzetten omdat de laadstroom van de condensator door de basis gaat maar verder is dat een schakleling van niks.
K1 moet een transistor hebben als versterker want een cmos ic kan niet meer dan 10 mA doen. daarna stort de zaak in.
Dus neem een weerstand van 2K2 die aan de ene kant aan de uitgang zit van de flipflop. De andere kant gaat naar de basis van een BC547.
De emittor van de BC547 zit aan de 0 volt in in de collectorleiding zit het relais samen met een diode om te blussen bij uitschakelen van het relais.
Die schakeling rond K3 vergeet dat maar dat lijkt gewoon nergens op.
Het relais zal wel even tikken bij het aanzetten omdat de laadstroom van de condensator door de basis gaat maar verder is dat een schakleling van niks.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd