Mat Janssen schreef:Je hebt even die 6 volt nodig om een beginveld te maken. Wanneer de generator aan de gang is zal hij zijn veld zelf instand houden via een of andere wikkeling.
ok, dee werking weten we nu al dus, hoe simpel
Zoek nu maar naar een deftige 6 volt accu, met 12 volt zal het niet lang leven.
Accu doet ook dienst als spanningsbuffer
Ik dacht dat in de Makro 6 volt accu’s stonden.
In ieder geval zoekt eerst is naar een goede 6 volt accu en laat het ons dam weten.
blijft het toch een beetje raar dat de generator nu al wel 220 volt levert. Dat zou betekenen dat de generator zichzelf toch kan opstarten. Zou kunnen met behulp van restvelden in de wikkelingen maargoed. Ben benieuwd naar het resultaat. Kijk anders voor 6 volt accu's eens in de landbouw wereld. Volgens mij kon ik ze daar altijd zo bestellen.
Er blijft inderdaad meestal wel wat magnetisme achter (remenent magnetisme) En dat kan inderdaad genoeg zijn om te beginnen. Als de zaak dan op toeren is dan neemt een andere wikkeling het veld over en dan blijft je generator werken.
Handig voor carnaval freaks
Hopelijk zijn zuigerwand, kleppen,… niet onderhevig geweest aan putcorrosie.
In ieder geval ik zou er een diesel motor aanhangen.
Ps: laat iets weten als de batterijen binnen zijn.
Dat wordt nu wel waarschijnlijk ja. Heb je er al wat belasting aan gehangen?? 500 watt bouwlamp bijvoorbeeld. En meet je ook een spanning op aansluiting D van de regelaar?? Zo ja, is deze te veranderen dmv van de shuntknop?
Ik zat het schema van de regelaar nog even te bekijken. Is een heel eenvoudig ding. Nog een paar vraagjes:
In je tekening heb je bij B een schakelaar getekend en tussen B en C nog een lijn met een schakelaar naar massa. Worden die tegelijk bediend?? Dus allebij open of gesloten dmv van een handeling??
Wat je verder nog even zou kunnen bekijken. Dat kastje op je plaat van je regelaar bevat volgens je pdf file een hoop pennetjes op de achterkant die in verbinding staan met de verschillende weerstanden op de plaat. Deze zouden geoxideerd kunnen zijn. Gezien je restauratiewerk weet je daar wel raad mee
Verder staat er in de pdf dat A van de regelaar ten opzichte van B positief moet zijn. (A dus hoger dan B). Dat zou je je ook nog even kunnen dubbelchecken.
Sorry voor het lange verhaal, zal wel door intresse in het onderwerp komen
Aha, als D dood is zit daar je probleem. Tussen C en D moet spanning staan. Tussen deze twee meet de regelaar.
Meet even die dunne kabel door en dubbelcheck je shuntknop.
Volgens de pdf moet de dunne kabel een verbinding hebben met een van je fasen van de 380 volt. //niet helemaal waar//Als je je shuntknop zo draait dat ie een weerstand van 0 ohm heeft moet er tussen C en D dezelfde spanning staan als op je 220 stopcontact//niet helemaal waar//.
P.S. als de generator spanning levert zou die schakelaar niet lang omzetten. Zodra je die omzet ga je namelijk met de kleine generator je accu opladen met waarschijnlijk een flinke spanning. Dat vind die accu niet zo fijn. Je hebt het al gedaan dus kan het niet veel kwaad maar laat hem niet aanstaan in bedrijf.
Laatst gewijzigd door helmich op zo 4 mar 2007, 13:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Zal de shuntsknop dalijk ff testen, maar die was volgens mij wel goed.
Voor de accu hoef je niet bang te zijn, zodra ik de schakelaar los laat, schiet deze automatisch terug in zijn rust stand.
Hier ff een foto van die ouwe regelaar.
Wat mij trouwens nu pas opviel met uit elkaar halen, dat de klemmen waar de pennetjes ingedrukt worden, best nog wel ruimte hebben, zal ze bij montage weer wat dicht knijpen, zodat het contact optimaal is.
Heb je dat dunne kabeltje vanaf de shunt de generator in ook doorgemeten?? Waar zit die bij aan?? Vermoedelijk zul je tussen een van de fasen van de 380 en het kabeltje 0 ohm meten. Met de andere twee meet je een weerstand (twee keer dezelfde) en met de 'nul' draad de helft ervan.
hmm niet echt logische waarden maar er is in ieder geval verbinding ergens mee.
Zou je eens de spanning willen meten tussen aansluiting D en de nul.
Meet je spanning (richting 220), dan: Weet je zeker dat die aansluiting C naar massa klopt?? Zo ja, zat er voor de restauratie ook ergens een kabel die de nul met de aarde (chassis) van je machine verbond?? Die er nu niet meer op zit, na de restauratie?? Ik weet namelijk niet zeker of dit mag... qwa veiligheid Of zelfs moet...
Het zou een boel verklaren, met de huidige manier is er geen stroomkring voor de regelaar om de spanning te meten.
Meet is spanning A ten opzicht ven het chassis bij met en zonder belasting.
Ook zou ik graag is het spanning verloop kennen bij de dubbele koolborstels in functie van de belasting.
Hopelijk vinden we hieruit een logisch verband maar nu weet ik het niet.
helmich schreef:hmm niet echt logische waarden maar er is in ieder geval verbinding ergens mee.
Zou je eens de spanning willen meten tussen aansluiting D en de nul.
Meet je spanning (richting 220), dan: Weet je zeker dat die aansluiting C naar massa klopt?? Zo ja, zat er voor de restauratie ook ergens een kabel die de nul met de aarde (chassis) van je machine verbond?? Die er nu niet meer op zit, na de restauratie?? Ik weet namelijk niet zeker of dit mag... qwa veiligheid Of zelfs moet...
Het zou een boel verklaren, met de huidige manier is er geen stroomkring voor de regelaar om de spanning te meten.
De gehele motor staat of hangt niet in rubbers, dus het geheel maakt met alles contact.
Meten wordt morgen of zo pas, want ik moet een aanhanger klaar maken voor de RDW morgen.
ruudje schreef:De gehele motor staat of hangt niet in rubbers, dus het geheel maakt met alles contact.
Ja oke, chassis delen. Dus alle massa's zitten aan elkaar. Maar maak goed onderscheid tussen de 'nul' en de 'massa'!!!
Alle chassis delen is 'massa', de 'nul' is een draad die naar alle spoelen loopt. Zie schema. De oranje dingen zijn je spoelen in de generator. Over de spoelen gaat spanning staan als die draait. Dus elke fase levert spanning tov de nul (220 volt) of ten opzichte van een andere fase (380 volt).
Hier ook ingetekent waar ik nu denk dat de regelaar meet. Zoals je ziet zit het chassis nergens aan dus zo kan die niet meten. Er is geen stroomkring.
Ben benieuwd naar het resultaat naar de spanning tussen de D aansluiting en de 'nul'.
Ik zag dat je generators zat hebt. Misschien dat je eens bij een andere de weerstand kunt meten tussen de 'nul' en massa. Dan weten we of ze die aan elkaar knopen.
Bijlagen
generatorschema.JPG (28.01 KiB) 20401 keer bekeken