ik gebrhuik een oude radio als versterker voor m'n pc, nu zou ik die op afstand willen bedienen, met draad, door enkele kleine drukknopjes aan m'n bureau. de volumeregeling lukt wel via een ictje, de aan/uit schakeling ook wel met een relais.
maar nu zit er ook een knop om om te schakelen tussen aux en radio. deze bestaat uit 4 "wisselschakelaartjes" die tegelijk veranderen. nu is de vraag hoe ik dit moet aanpakken.
bestaat er een ic'tje voor of moet ik dit met transistoren oplossen ofzoiets? er moetten wel geluidssignalen door denk ik.
kan er me iem een schematje maken of me vertellen in welke richting ik moet zoeken.
merci
4 wisselcontactjes op afstand
-
Mat Janssen
- Moderator

bedankt voor de snelle reactie, zoiets zocht ik.
k heb datasheet gezocht en proberen begrijpen, als ik het goed begrepen heb kan deze ic een signaal sturen afwisselend naar 4 uitgangen, een soort wisselschakelaar met 4 standen. en dit 2x
dus moet ik er 2 van deze gebruiken?
want k heb 4 "wisselschakelaartjes" nodig (ff de elektrische voorstelling hieronder gezet, dat zou k elektronisch willen)
ik zal eens proberen een schakelingetje op te stellen en te posten
k ben een student elektromechanica, maar m'n elektronicakennis is niet zo groot
k heb datasheet gezocht en proberen begrijpen, als ik het goed begrepen heb kan deze ic een signaal sturen afwisselend naar 4 uitgangen, een soort wisselschakelaar met 4 standen. en dit 2x
dus moet ik er 2 van deze gebruiken?
want k heb 4 "wisselschakelaartjes" nodig (ff de elektrische voorstelling hieronder gezet, dat zou k elektronisch willen)
ik zal eens proberen een schakelingetje op te stellen en te posten
k ben een student elektromechanica, maar m'n elektronicakennis is niet zo groot
- Bijlagen
-
- schak.JPG (3.56 KiB) 5681 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb je tekening iets aangepast.
Wanneer je audio signalen gaat schakelen dan moet je er rekenig mee houden dat deze signalen door de 0 gaan (wisselspanning). Daarom moet de switch een positive en een negative voedingsspanning hebben omdat anders het negative signaal er niet doorkomt.
Ik het even aangepast.
Als je geen negative voedingsspanning wil dan mag dat ook. Dan moet VEE aan de 0 volt , maar dan moet je alle analoge pinnen op halve voedingsspanning leggen met hoogohmige weerstanden en het audio signaal via condensatoren aan de ingang en aan de uitgang koppelen.
Wanneer je audio signalen gaat schakelen dan moet je er rekenig mee houden dat deze signalen door de 0 gaan (wisselspanning). Daarom moet de switch een positive en een negative voedingsspanning hebben omdat anders het negative signaal er niet doorkomt.
Ik het even aangepast.
Als je geen negative voedingsspanning wil dan mag dat ook. Dan moet VEE aan de 0 volt , maar dan moet je alle analoge pinnen op halve voedingsspanning leggen met hoogohmige weerstanden en het audio signaal via condensatoren aan de ingang en aan de uitgang koppelen.
- Bijlagen
-
- switch_audio.GIF (6.05 KiB) 5653 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd