4 wisselcontactjes op afstand

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Rein

4 wisselcontactjes op afstand

Bericht door Rein »

ik gebrhuik een oude radio als versterker voor m'n pc, nu zou ik die op afstand willen bedienen, met draad, door enkele kleine drukknopjes aan m'n bureau. de volumeregeling lukt wel via een ictje, de aan/uit schakeling ook wel met een relais.
maar nu zit er ook een knop om om te schakelen tussen aux en radio. deze bestaat uit 4 "wisselschakelaartjes" die tegelijk veranderen. nu is de vraag hoe ik dit moet aanpakken.
bestaat er een ic'tje voor of moet ik dit met transistoren oplossen ofzoiets? er moetten wel geluidssignalen door denk ik.
kan er me iem een schematje maken of me vertellen in welke richting ik moet zoeken.

merci
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik zal nog geen schema maken, maar ik noem een ic nummer kijk daar dan eens naar: HEF 4052B.
Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Rein

Bericht door Rein »

bedankt voor de snelle reactie, zoiets zocht ik.
k heb datasheet gezocht en proberen begrijpen, als ik het goed begrepen heb kan deze ic een signaal sturen afwisselend naar 4 uitgangen, een soort wisselschakelaar met 4 standen. en dit 2x
dus moet ik er 2 van deze gebruiken?
want k heb 4 "wisselschakelaartjes" nodig (ff de elektrische voorstelling hieronder gezet, dat zou k elektronisch willen)

ik zal eens proberen een schakelingetje op te stellen en te posten
k ben een student elektromechanica, maar m'n elektronicakennis is niet zo groot
Bijlagen
schak.JPG
schak.JPG (3.56 KiB) 5681 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dan nemen we toch gewoon twee maal de HEF4053 dan zijn we er toch ook.
We hebben dan wel 6 wissel kontakten maar dan gebruiken we er toch gewoon twee niet !
Rein

Bericht door Rein »

zoiets dan?

waarschijnlijk moet ik hier en daar nog een weerstandje tussensteken of is het zo eenvoudig als het er nu staat?

en de manier van het opsitieve signaal op de A0 te steken, gaat dat dmv een transistor?
Bijlagen
poging tot.JPG
poging tot.JPG (24.42 KiB) 5672 keer bekeken
Rein

Bericht door Rein »

aan die "bediening" zou ik als on/off switch een CD4027 hangen die een transistor SL100 stuurt? zou dit lukken?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik heb je tekening iets aangepast.
Wanneer je audio signalen gaat schakelen dan moet je er rekenig mee houden dat deze signalen door de 0 gaan (wisselspanning). Daarom moet de switch een positive en een negative voedingsspanning hebben omdat anders het negative signaal er niet doorkomt.
Ik het even aangepast.
Als je geen negative voedingsspanning wil dan mag dat ook. Dan moet VEE aan de 0 volt , maar dan moet je alle analoge pinnen op halve voedingsspanning leggen met hoogohmige weerstanden en het audio signaal via condensatoren aan de ingang en aan de uitgang koppelen.
Bijlagen
switch_audio.GIF
switch_audio.GIF (6.05 KiB) 5653 keer bekeken
Plaats reactie