Verkeerde meetgegevens

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
PE4000

Verkeerde meetgegevens

Bericht door PE4000 »

Ik had van de week zo'n leds kerst slinger gekocht dat werkt op 2 AA batterijen.
Op de verpakking staat 20 leds 2V/20mA/0,8 Watt.
Na het bestuderen van de leds, bleken ze allemaal parallel te zijn aangesloten, met één weerstand ertussen van 1,1 ohm.

Nu komt de clou, ik sluit ze aan op de Delta voeding en zie inderdaad dat het verbruik ong. 20 mA is bij 2 V.
Wanneer ik er drie volt op zet is het stroomverbruik behoorlijk toegenomen tot 150 mA (147 mA).
Bij die 2 volt is het zeker het minimum.

Nu komt het vreemde, ik sluit ze aan op een Voltcraft MS-9160 en zie dat daar het stroomverbruik maar liefst 230 mA aangeeft.
Heb nog een meter ertussen gezet om dit te controleren. Maar de Voltcraft zit er behoorlijk naast. Zou dit te kalibreren zijn? en hoe?
Er zal wel een instelpot voor zijn, maar wat voor belasting moet ik hiervoor gebruiken?

Afbeelding
de Voltcraft Universal System MS-9160
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Belasting : gewoon een weerstand gebruiken ( van voldoende vermogen ) waarbij de afwijking zich openbaarde .. een voorbeeldje : een weerstand van 10 ohm en dan de PS zo instellen dat er precies 2 Volt over de klemmen staat. een weerstand van 1 Watt is goed voor die test ( er wordt een power gedissipeerd van 0.4 Watt .. volgens P = U kwadraat / R oftewel P = U * I ). Er moet dan volgens I = U / R precies 200 mA door de weerstand lopen. De PS stroom meter zou dit moeten aangeven. Simpel, nietwaar ?

Doe deze test ook eens voor een grotere stroomsterkte bij een andere spanning. Bijvoorbeeeld een weerstand van 2 Ohm bij 10 Volt zou 5 Ampere moeten opleveren. Als de PS dat niet kan leveren dan bijvoorbeeld (voor die spanning ) een grotere weerstand nemen, bijvoorbeeld 5 Ohm : 2 Ampere .. het moet nu dan wel een forse weerstand wezen, P = 20 Watt ! ( of een lagere spanning gebruiken ). Overtuig je er ook van dat je bij de LEDJES niet eerst een verkeerde waarde gemeten heb .. Bij toenemende spanning zal de stroom erg fors toenemen omdat ( dit ) LED circuitje spanningsgestuurd ingesteld is en niet stroomgestuurd.

Nog een belangrijke opmerking : vooral bij lagere spanningen oppassen met metingen waarbij je in ( IN ) het circuit een extra stroom meter opneemt : er ontstaat mogelijk een ( percentage gewijs ) relatief grote spanningsval ( vanwege de wat hogere weerstandswaarde : multimeter etc. etc. ) waardoor je metingen ernstig verstoord kunnen worden. Ik los dat zelf op ( als ik precies wil meten ) met een spanningsmeting over een bekende weerstand met een relatief zeer lage waarde .. Dat gaat uitstekend en je weet dat je circuit onder test voldoende spanning verkrijgt !
((-,O))
PE4000

Bericht door PE4000 »

Bedankt ax25 voor je reactie en tips.

Zal maandag wat precisie weerstanden halen en wat gaan testen.
Maar je hebt wel gelijk, zit ik me daar even moeilijk te doen, terwijl ik met wat goede weerstanden de test kan doen.

Thx

René
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Graag gedaan :)

De achterliggende gedachte was trouwens om datgene te gebruiken wat mogelijk aanwezig was in de rommeldoos. Dus niet zomaar meteen een dure weerstand ( al valt het voor die 1 Watt weerstand reuze mee hoor ) gaan halen maar kijken of er eentje in de buurt komt om een meting te doen. En er hoeven echt geen ronde waarden uit de bus te komen. 0,680 A of 0,820 A kunnen net zo goed helpen. Let op de tolerantie of misschien kun je zo'n weerstand eerst meten etc. etc. :idea:

Laat eventueel nog eens weten hoe het gegaan is.

PS :

1- korte beschrijving meetcircuitje
2- nauwkeurigheid van de meetweerstand(en)

Afbeelding Afbeelding

1- op de fotootjes een meetcircuitje zoals ik het vaak gebruik, met een low power weerstand, bedoeld voor kleine stromen : links een diode tegen verkeerd aansluiten, dan een zekering tegen te grote stromen, dan de meetweerstand waarover de spanning ( U ) gemeten wordt : je vindt de stroom volgens I = U / R, vergelijk dit dan ( in jouw geval ) met de meteraanwijzing van je PS .. Het maakt totaal niet uit of over de diode en ook de zekering een spanningsval ontstaat, zolang de kontakten maar stabiel zijn. Tussen het witte (+) en het gele (-) krokodilleklemmetje staat nu de gezochte spanning over de weerstand. Een eventuele schakeling is opgenomen in serie.

2- de meetweerstand kan zeer nauwkeurig bepaald worden voor een bepaalde ( meestal kamer ) temperatuur d.m.v. metingen. Enkele voorbeelden :

a- m.b.v. een precisie stroombron, vooral als het zeer lage weerstandswaarden betreft, met een universeel meter vind je de spanning over de weerstand en vervolgens de weerstandswaarde zelf volgens R = U / I, let op de temperatuurcoefficient van de weerstand in combinatie met het in die weerstand ontwikkelde thermische vermogen .. Bij relatief kleine stromen kom je al een heel eind. De weerstand warmt weinig op en blijft redelijk constant in waarde etc. etc. Zie ook eens dit java Scriptje voor als het je intesseert.

b- eenvoudiger, d.m.v. een voeding met stroombroninstelling. En uiteraard direct met een goede universeelmeter ( bij iets hogere weerstandswaarden heeft een unimeter er geen problemen mee ).
Laatst gewijzigd door ax25 op zo 12 dec 2010, 20:08, 7 keer totaal gewijzigd.
((-,O))
PE4000

Bericht door PE4000 »

Helaas zitten erin mijn rommeldoos geen lage weerstanden.
Ik vind het niet erg om een paar euro daarvoor uit te geven, tenslotte kan ik het altijd weer voor deze test doeleinden opnieuw gebruiken.

Heb even op de site van okaphone gekeken en al die vermogens weerstanden hebben een tolerantie van 5%.

Die tip van weerstandsmeting vooraf is goeie. Anders ga je direct het schip al in.
De foto's geven een duidelijk indruk en heb javatooltje bij mijn favorieten gezet.
Moet nog even kijken wanneer ik een meetverslag zal doen, moet nog wat dingen voor m'n moeder doen.
btw: dit doet me weer denken aan de mts, met hun meetverslagen, ik heb uiteindelijk toch voor grafisch gekozen.

Ik laat het jullie wel weten.

Thx voor response.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

PE4000 schreef:
Heb even op de site van okaphone gekeken en al die vermogens weerstanden hebben een tolerantie van 5%.

btw: dit doet me weer denken aan de mts, met hun meetverslagen, ik heb uiteindelijk toch voor grafisch gekozen.
Die 5 % tolerantie is eigenlijk van geen belang als je precies kan bepalen wat de waarde actueel is :idea: Maar in dat geval wel letten op de temp coefficient van de weerstand ! De weerstand op het fotootje is ook een 5 % type maar de waarde is later binnen 0.1 % bepaald d.m.v. een nauwkeurige stroombron ..

Ohja : ik was nieuwsgierig geworden in hoeverre die stroomaanduiding van je PS zou afwijken van de werkelijke waarde, vandaar. Maar je hoeft absoluut geen meetverslag te doen hoor, dat zou te ver gaan.

En last but not least : afgezien van bovenstaande heb je het voordeel dat je precies kan bepalen hoeveel spanning je over een schakeling zet, vooral bij de kleinere stromen zal er een spanningsval IN je multimeter ( shuntresistor ) ontstaan ( vanwege de bereikinstelling ) waar je aan voorbij zou kunnen gaan. Je meet dan schijnbaar onverklaarbare waarden etc. Omdat je achterliggende schakeling dan op een lagere spanning werkt wat lagere stroomsterkten in de hand kan werken.

Ik heb meer van die scriptjes geschreven, indien je het kan gebruiken ( voor eigen doeleinden ), kijk dan op http://members.home.nl/pc1l ( menu links : kies Java & Flash en dan OnLine JS .. wie weet heb je er wat aan ).

Succes. :)
((-,O))
PE4000

Bericht door PE4000 »

Hoi ax25,

Sorry, ik heb de afgelopen dagen nog geen tijd gehad.
Moet het een beetje rustig aan doen (gezondheid kwestie).

Wat ook nog een mogelijkheid is om de meetgegevens uit te lezen via rs232.
De ingebouwde multimeter heeft deze mogelijkheid.
Maar dan moet ik die kabel verlengen/veranderen.

Temperatuur meting: ik heb nog wel ergens een multimeter met een temp. sensor en anders nog wel een losse meter.

Zelf zat ik te denken om alle gegevens in excel in te voeren.

Ik heb je site even summier bekeken, zal wel wat interessante onderwerpen staan.

Tot zover een aanvulling.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

PE4000 schreef:Hoi ax25,

Sorry, ik heb de afgelopen dagen nog geen tijd gehad.
Moet het een beetje rustig aan doen (gezondheid kwestie).

Tot zover een aanvulling.
Hallo PE4000,

idem dito hier ( gezondheidskwestie : eergisteren voet geopereerd ) ..

Temperatuurmetingen, ach, alleen nodig indien je de meetweerstand echt warmstookt , bij metingen die maar kort duren of de weerstand weinig belasten, is het ten aanzien van de actuele toepassing niet nodig !

Invoeren in excel is mooi, ziet er goed uit, zoiets. Sinds enige tijd bekijk ik zo'n file ook wel met OpenOffice.

Uitlezen via de rs232 is ook leuk als je de results eens wil verder sturen als file .. maar nogmaals, hier is dat echt niet nodig, ik was alleen nieuwsgierig naar die afwijking in de aanwijzing van je PS.

Prettige dagen toegewenst,

ax25 8)
((-,O))
Plaats reactie