Beste forumleden,
Ik heb een vraagje over hoe ik een 3-fasige elektromotor kan omschakelen om op het gewoon 1 fasig net te laten werken doormiddel van een condensator.
Het gaat om een motor 220-380 V van 1,5 kW, hoe bereken ik het aantal microfarrad, en over welke 2 klemmen sluit ik deze aan, kan het kwaad dat er geen centrifugaalschakeling aanwezig is die de condensator uitschakelt als de motor op toeren is (1390 tr)
De reden is, mijn pa verhuisd en daar hebben ze geen 3x220 V en hij wil hem geen andere motor kopen voor op zijn zaagmachine omdat hij ze maar sporadisch nodig heeft, ik heb hem wel gezegd dat hij dan geen 2 pk vermogen meer zal over hebben.
Wie weet raad ? Bedankt reeds voor de hulp.
mvrgr.
Gerits,
3 fasige motor omschakelen naar 1 fase
3 fasige motor omschakelen naar 1 fase
Ben weetgierig over de werking van vele zaken, probeer zo veel mogelijk zelf te repareren.
[quote="smd_lover"]Je kan de aansluitmethode vinden door te zoeken op Steinmetz schakeling.
Een vuistregel voor de condensator is 60 uF per kW.[/quote]
Bedankt voor de raad, maar had nog enkele vraagjes.
Het gaat om een motor 220-380 V, bij wikipedia vind ik ook dat er twee soorden condensatoren zijn een aanloop en een inbedrijfcondensator, hoe kan ik ze herkennen, of speelt het eigenlijk niet veel rol ?
Heeft de motor (1.5 kW) niet teveel vermogen om het op te lossen met een condensator ? Ik weet dat hij veel in vermogen gaat dalen als hij op 1 fasig net moet werken.
Welke Steinmetzschakeling neem ik dan het best, en is een condensator van 100 uF goed (iets zwaarder dan zou moeten volgens de berekening, maar misschien voordeliger voor de levensduur) ?
Een vuistregel voor de condensator is 60 uF per kW.[/quote]
Bedankt voor de raad, maar had nog enkele vraagjes.
Het gaat om een motor 220-380 V, bij wikipedia vind ik ook dat er twee soorden condensatoren zijn een aanloop en een inbedrijfcondensator, hoe kan ik ze herkennen, of speelt het eigenlijk niet veel rol ?
Heeft de motor (1.5 kW) niet teveel vermogen om het op te lossen met een condensator ? Ik weet dat hij veel in vermogen gaat dalen als hij op 1 fasig net moet werken.
Welke Steinmetzschakeling neem ik dan het best, en is een condensator van 100 uF goed (iets zwaarder dan zou moeten volgens de berekening, maar misschien voordeliger voor de levensduur) ?
Ben weetgierig over de werking van vele zaken, probeer zo veel mogelijk zelf te repareren.
het is een 3 fasige motor 220-380 V 6,17-3,57 A
Welke Steinmetzschakeling neem ik dan het best, en is een condensator van 100 uF goed (iets zwaarder dan zou moeten volgens de berekening, maar misschien voordeliger voor de levensduur) ?[/quote]
Welke Steinmetzschakeling neem ik dan het best, en is een condensator van 100 uF goed (iets zwaarder dan zou moeten volgens de berekening, maar misschien voordeliger voor de levensduur) ?[/quote]