Led achterlicht brommer met ingebouwde knipperlichten

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Razor
Contacteer:

Led achterlicht brommer met ingebouwde knipperlichten

Bericht door Razor »

Ik heb een brommer met 12V wisselstroom (zonder accu). Ik heb al een gelijkrichter een keer gemaakt dus waar nodig is zou ik gelijkstroom kunnen krijgen (12V)

Maar nu mijn vraag:

Ik wil een achterlicht maken met allemaal ledjes. In een vierkant ofzo.
Die moet ik dan denk ik allemaal in parallell zetten omdat ze dan allemaal 12V krijgen. Sowieso moet ik dan denk ik die gelijkrichter er tussenin bouwen omdat ledjes alleen gelijkstroom kunnen krijgen. Maar nu wil ik ook mijn remlicht (bovenste rij van dat vierkant met ledjes moet dat worden) in het achterlicht verwerken. En ook verticaal nog paar ledjes (oranje) dat moeten mijn knipperlichten worden.
Is dit mogelijk?
Kan dit allemaal op 1 gelijkrichter of moet ik 3 of zelfs 4 apparte doen (achterlicht, remlicht, knipperlichten 2x)?
M'n achterlicht bolletje zitten 2 draadjes in, als ik dus rem gaat er dus een 2e draadje bij branden voor extra fel rood licht, het teken dat je dus remt.
Aan de achterkant zie je 3 draadjes, 2 als + en dan het ijzeren plaatje als gezamenlijke - (correct me if i'm wrong!)

Ik moet dan zeker rekening houden met het aantal ledjes, of kan je dat compenseren met een weerstandje?

Zouden jullie mij aub op weg willen helpen want ik heb eigenlijk geen idee waar ik allemaal rekening mee moet houden en waar te beginnen?

En ik heb ook wel eens gezien dat er doorzichtige ledjes zijn, die wel een kleur hebben? Kosten die veel? En heb je die ook in het oranje?
Die bovenste is makkelijker, maar liever (heel graag zelfs) wil ik dat onderste model hebben. Is wat moeilijker maar als de bovenste uitvoerbaar is moet de onderste ook mogelijk zijn denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Hier een beetje verduidelijking. En om het gemakkelijk te houden heb ik maar even dat relais zo gedaan. In werkelijkheid werkt het met 2 stroomkringen d8 ik maar alleen deze is van belang. Is eigenlijk een gewonen stroomkring alleen gaat ie af en toe aan en uit. Alleen kan je die wisselstroom die uit het relais gaat, en dat dus 't knipperlicht inwil nog door een gelijkrichter laten gaan zodat het gelijkstroom wordt?

En klopt het schema dat ik een beetje heb getekent, voor me led achterlicht.

Die diodes (tekens) stellen dus de LED's voor. Ik weet dat het niet goed is maar verbeter hem zelf of vertel me wat ik moet verbeteren. Want als ik een goed schema heb is het bouwen ervan in het echt een eitje.

En als dit zou kunnen dat lijkt me helemaal te gek. Zijn dit duo leds?? met oranje rood?
Afbeelding

En om een beetje fel licht te kunnen hebben moet ik dus niet de standaard ledjes gebruiken. Maar iemand zei eens tegen mij dat ik ze ongeveer moest hebben met 15000 mcd. Maar eigenlijk zegt me dat helemaal nix dat mcd. Kan iemand daar aub uitleg over geven?

Bij voorbaat dank,
lennart
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Nog enige reacties??? Of is het nooit zo druk op dit forum? :cry:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Er is wel wat te doen hoor op dit forum, maar ik denk dat jij nog niks gehoord hebt komt omdat dit al vaker gevraagd is hiet op dit forum en als je dan met search gezocht had dat je dan wel al wat gevonden zou hebben.
Ik kan al vast zeggen dat je serieweerstanden moet opnemen in elke groep leds. De reden hiervan is ook al meerdere malen verteld. En je moet ze juist groeperen. Zoek maar eens hiet dan heb je je antwoord zo gevonden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Ja ok, dat snap ik ook wel. Dat je voorweerstandjes moet hebben.
Maar ik wil graag met duo leds werken nu. Die kleuren bijv eerst oranje en bij hogere voltage worden ze rood. Dus altijd hoge voltage moeten ze hebben. Maar zodra ik dus me knipperlichtschakelaar omzet moeten ze ene lagere voltage krijgen zodat oranje worden. En door het relais gaan knipperen.

Iemand die weet hoe je dat kan schakelen/maken?
En waar je die duo ledjes (oranje-rood en liefst nog blauw erbij) kan kopen, liefst zo goedkoop mogelijk?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Mag ik dan weten over welke leds het gaat (type nummer of documentatie) dan zal ik een schemaatje maken van het geheel.
Ik heb nl nog nooit van dat soort ledjes gehoord, maar ja, je bent ook nooit te oud om te leren.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

beste razor, de sterkte van het licht (lichtsterkte dus) wordt uitgedrukt in candela (cd) mcd is dus millicandela, vb. met een ledje van 10000 mcd heb je al een mooi minizaklampje.

de leds kan je zeer goedkoop bestellen bij www.world-led.com
of anders op http://www.dot-n.nl/Shop_losse_led_nor.htm (deze zijn blijkbaar nog goedkoper)

edit:
de volgende links zijn de topics waar schemas van dergelijke achterlichten staan.
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.php?t=1580
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... aa8a1060c2
http://www.lux-mundi.nl/EF/viewtopic.ph ... chterlicht

grtzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Sorry! Die 1e link had ik gezien maar, die 2e en 3e had ik wel wat aan jah. Ik had de search functie wel gebruikt maar die heb ik niet gevonden toen.

En ik wil graag leds, die fel rood dan kunnen worden, iets lichter rood, en bij minder voltage zelfs oranje (voor de knipperlichten). En dan maak ik gewoon een halve ei vorm als achterlicht en die hang ik onder me brommer. En dan de linker kant gaat dan knipperen, en de recherkant. Precies zoals het voorbeeld van die motor die er al eerder stond.

Maar stel dat ik die ledjes ergens kan vinden, is het dan mogelijk om het aan te sluiten want dan moet ik remlicht, achterlicht, en knipperlicht (die normaal appart geschakeld zijn stuk voor stuk) nu op 1 ding tegelijk aansluiten.

Dus mijn eerste plannen vervallen nu dan een beetje. Nu wil ik dus gewoon allemaal (liefst doorzichtige ledjes, maar dat kan ook niet anders met duo leds) ledjes in een oppervlak. En dat dan de linkerkant gaat knipperen en de rechterkant.

Zoals dit dus:
Afbeelding

De stroom moet dus zo zijn dat de ledjes altijd rood zijn.
Bij remmen: Moeten de ledjes feller branden, dus meer voltage
Bij knipperlicht: Moeten de ledjes oranje worden, dus minder voltage
Maar als m'n achterlicht dus gewoon normaal aanstaan, rood is moet hij natuurlijk wel goed zichtbaar zijn.

Is dit mogelijk, op een brommer zonder accu. Ik heb al wel een keer een gelijkrichter gemaakt dus gelijkstroom heb ik wel.

En @ mat: Afbeelding
Die staan bij http://www.world-led.com/ en dan multicolour.
Alleen zoek ik dus leds met 2 kleuren: oranje en rood. En die heb ik nog niet gevonden.

Ik had ergens ook nog verheldering over die dingen gelezen. Maar ik kan dat even niet zo 123 vinden.
En dit topic is wel bijna hetzelfde als die andere maar toch zeker wel verschillend.

Groeten,
Lennart (ps: ik ben ook nog maar 16 dus een erg technisch achtergrond heb ik nog niet heel erg, hiervoor begrip hoop ik)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De leeftijd in zelden een probleem hoor.
Die meerkleuren leds hebben die dan 3 draden of gewoon 2 die je dan andersom moet aansluiten voor de andere kleur?
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Nee gewoon 2 draden als het goed is. 1 voor de plus en 1 voor de min.

Maar door speciale samenstelling van het metaal, heb je dus andere kleuren bij verschillende voltages.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Beste Razor,
Daar leds altijd stroom gestuurd zijn kan ik met jouw verhaal over spanningen niks.
Ik zal toch echt de juiste gegevens moeten hebben van die leds alvorens jou verder te kunnen helpen.
Sorrie, maar zo is het nu eenmaal.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

beste razor ben net eens gaan zien naar de led's die jy bedoeld maar die hebben ze niet op world-led hoor, er staan wel rgb led's en gewone duo leds by de duo leds staan twee spanning maar dit is de spannings val over de rode en de spanningsval over het groene deel van de duoled.

grtzzz
Bijlagen
hier voorbeelden van hoe duoleds inwendig in elkaar kunnen zitten, de eerste is een common kathode (gemeenschappelijke minklem) de tweede is een common anode (gemeenschappelijke plusklem) de derde is een ander geval als de stroom in de ene richting loopt
hier voorbeelden van hoe duoleds inwendig in elkaar kunnen zitten, de eerste is een common kathode (gemeenschappelijke minklem) de tweede is een common anode (gemeenschappelijke plusklem) de derde is een ander geval als de stroom in de ene richting loopt
duoleds.GIF (1.24 KiB) 36633 keer bekeken
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
Robin_321

Bericht door Robin_321 »

Gaat het om een achterlicht voor een aerox? Ik heb er ook een gemaakt alleen dan zonder knipperlicht. Maar die zou je er zo bij in kunnen voegen.
Dat remlicht is veel te weinig in vegelijking met nogmaal licht.
Een normaal lampje is 5/21 watt
5 watt voor normaal licht en 21 watt voor remlicht.
Als het voor een aerox is kan ik je wel een autocad bestand geven.
Bijlagen
Dit is de led achterunit die ik heb gemaakt.
Dit is de led achterunit die ik heb gemaakt.
PICT032422.JPG (69.41 KiB) 36616 keer bekeken
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Netjes!! Maar ik zoek dus iets anders met duo ledjes.

Ledjes die dus 2 kleuren in één hebben (oranje en rood).
Je ziet ze ook wel eens in digitale camera's: daar zijn ze zelfs 3 kleuren rood/groen/oranje.

En in computers zie je ook wel eens ledjes zitten met meerdere kleuren.

WEET IEMAND AUB WAAR JE DIE KAN KOPEN??

Bij vootbaat dank,

Lennart
Robin_321

Bericht door Robin_321 »

Bij conrad kun je die duo leds kopen maar die hebben bijna geen kracht (van 3 mcd tot 20). Maar bij inkoopacties hebben ze full colour ledsl maar daar betaal je wel bijna een euro voor per led: http://www.inkoopacties.net/ia/q75gc8k5/1?g=862l43yg

Veel succes!!!
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Ik heb die rood/oranje tot nu toe nergens gevonden. Wel staat er op conrad.nl onder duo led ééntje die rood en geel kan worden. Zou die op één of andere manier ook oranje te krijgen zijn ?

Ik kan helaas de link niet kopieren daar is conrad tegen beveiligd ofzo.

Wel de foto:
Afbeelding

DUO LED 3MM R/GEEL
Bestnr.: 187470 - 8A

"Branden afhankelijk van de contactbezetting in de aangegeven kleuren. Mengen van kleuren is mogelijk door de gescheiden anode-aansluitingen."

Oowh en dit vond ik ook nog:
http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... ed_3mm.pdf
Maar daar wordt ik ook niet heel veel wijzer van :P
Maar dit zijn eigenlijk ook nog de verkeerde ook al zouden ze oranje op één of andere manier kunnen worden want ze zijn 3mm en ook veel te zwak.
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Niemand :cry: ??
cheeta

Bericht door cheeta »

ik snap het nut niet helemaal van wisselende kleuren leds,,

je kan beter hyper rode leds gebruiken voor normaal achterlicht en power leds voor het remlicht,, gewoon aparte leds gebruiken voor beiden,,

ook voor knipperlicht gewoon knipper leds gebruiken
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

ik stel voor om in plaats van duo led's rgb leds te kopen deze vindt je al met sterktes van 2000mcd (en deze zijn er in 5mm) de prijs hiervan is negen euro voor tien led's.

http://www.dot-n.nl/Shop_losse_led_nor.htm

grtzzz
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Ik hoor steeds vaker dat mensen zeggen dat groen en rood --> geel wordt????

Dat is toch ook niet met verf enzo. Of is dat alleen met licht??

Er bestaan dus wel duoleds met de kleuren groen/rood maar geen andere kleuren.
En die ledjes veranderen van kleur toch dmv de stroom omdraaien?
Of op op verschillende voltage niveau's een bepaalde kleur?
Want dan kan ik precies tussen die voltages inzitten om donkergeel ofzo te krijgen of zelfs oranje.
Maar als de stroom omgedraait moet worden is het niet mogelijk zeker om groen met rood te mengen zodat je geel krijgt?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Licht mengen of verf mengen zijn twee verschillende systemen en niet met elkaar te vergelijken.
Wanneer je rood en groen licht mengt dan krijg je inderdaad iets geels.
Nogmaals Led's hebben een stroom nodig om goed te kunnen werken.
Daar je daarvoor spanning nodig hebt is natuurlijk buiten kijf.
Het is ook zo dat rode leds een andere spanning daarvoor nodig hebben dan groen, geel, blauw en wit.
Elke led en type led heeft zijn eigen karakteristiek.
Het is het inwendige van de led wat bepaald hoeveel spanning hij voor zichzelf nodig heeft.
Het is niet dat de aangelegde spanning de kleur bepaald. Het gebruikte led materiaal bepaald de kleur.
Daarom moet je ze ook met een stroom sturen om geen spanningsproblemen te krijgen. Wil je meer licht uit de led krijgen dan moet de stroom erdoor omhoog.
Wanneer je een meerkleuren led gaat gebruiken die aleen maar 2 aansluit draden heeft dan zul je inderdaad de zaak moeten omkeren om beide kleuren te kunnen zien. Wanneer je het omkeren heel snel doet dan ziet ons oog dat als een nieuwe kleur terwijl je heel snel omschakeld van de ene kleur naar de andere.
Daarvoor heb je dus wat elektronica nodig. En als je dan ook nog de stroom voor elke kleur en beetje aanpast kun je de kleur ook nog beinvloeden en de helderheid ervan.
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

hier heb ik een animatietje van de kleurmixing bij licht(effecten)
met de juiste stromen door bijde led's kan je geel e zelfs oranje creeeren

grtzzz
Bijlagen
colormixing.gif
colormixing.gif (30.14 KiB) 36510 keer bekeken
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Ik weet niet of iemand die poortjes van de metro heeft gezien. Ze zijn nog niet overal in werken. Maar daar zie je grote ledjes 8mm ofzo. die zowel een groene pijl kunnen vormen of een roodkruis. Dat zijn dan denk ik duoledjes of werkt dat anders?
En ze zijn nog fel ook van een afstand.
Als ik het rode en groene door elkaar kan laten branden krijg ik dus geel. Doe ik beetje meer rood op één of andere manier dan zou ik oranje krijgen toch?

En zijn dat wel duoleds van de metro?
En werken de led's met 3 pootjes of met de stroom omkeren, als ze van kleur veranderen?
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Niemand?

Edit:
Afbeelding
Ik heb er een foto van gemaakt, hier zie je duidelijk grote ledjes die zowel groen als rood kunnen worden. Die moet ik hebben maar die kan je niet op conrad bestellen.
Weet iemand waar je ze misschien wel kan bestellen?
Anders stuur ik mail naar de metro hoe hun eraan komen en zoek ik dat helemaal uit.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik denk dat het twee kleuren leds zijn. Die of 3 draden hebben of maar twee en dan omgepoold.
Misschien verkrijgbaar bij www.world-led.com
Razor
Contacteer:

Bericht door Razor »

Volgensmij waren die ledjes op het station rond de 8mm. En erg fel, ook van een afstand en dat zelfs in daglicht.
Op www.world-led.com hebben ze idd wel color leds, maar dat wist ik al.
Alleen hadden ze nooit rood, oranje. Maar nu schijnt dus dat je met rood/groen geel kunt krijgen. Dus denk ik dat het ook wel mogelijk moet zijn om oranje te kunnen krijgen.

Alleen zijn die LED's in die metro poortjes met 3 pootjes (dus eigenlijk 2 ledjes in één behuizing)?
Of dmv de stroom omkeren?

En vragen over www.world-led.com:

Bij Multicolor leds staan verschillende leds alleen maar max tot 5mm :cry:
Maar er staan ook wat dingen die ik niet snap:
-Soms staat er CC achter en soms CA??
-Difussed is dat het alle kanten opgaat het licht, wat bij een achterlicht dus ook moet, maar sommigen zijn 'fade' en anderen weer niet??
-En wat is er zo speciaal aan de onderste van de rij, er staat als enige daar achter: 'helder'??
Dit staat bij het eerste ledje van de rij:

Kleur: Rood/Groen
Lens kleur: White diffused
Kijkhoek: 60 Graden
Sterkte bij 20mA: 20 mcd Doorlaatspanning: 2.1 - 2.8 Volt
Maximum stroom: 20mA

Deze is dus niet erg fel genoeg voor een achterlicht of wel??
En 2-1 tot 2,8 volt, kan ik hieruit opmaken dat de stroom moet worden omgedraait voor het wisselen van groen naar rood of andersom?
Plaats reactie