Omvormen toerentalsignaal

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Maarten16v

Omvormen toerentalsignaal

Bericht door Maarten16v »

Ik zal me eerst even netjes vorstellen, ik heet dus maarten en ik ben bezig met een VW Caddy project. 1 van de onderdelen van het project is een ander dashboard/tellerhuis met toerenteller. Ik heb daarvoor een Dynamo met W aansluiting gekocht en een tellerhuis uit een Golf 2 GTI 16v.

Op deze site staat al aardig uitgelegd hoe je een benzine toerenteller kan laten werken op een W-teminal:

http://www.4crawler.com/Diesel/CheapTri ... dslfaq.txt

Nu zit ik alleen met het probleem dat de daar gebruikte teller een andere is dan ik heb. Dus ik ben op dit moment aan het uitzoeken hoe ik mijn teller op dezelfde manier kan aanpassen zoals hierboven beschreven.

2 grote pics van het deel van de print wat met de toerenteller te maken heeft:

http://www.morninglight.nl/a3/16vteller5.jpg
http://www.morninglight.nl/a3/16vteller6.jpg

De gele lijntjes geven aan hoe de onderdelen op de print verbonden zijn ;)

http://www.morninglight.nl/a3/datasheet.pdf

Datasheet van het ICtje rechts op de foto

Nu heb ik in een grijs verleden een jaartje MTS electro gehad dus ik ben geen complete n00b maar een beetje extra electronisch inzicht is welkom ;)

kan iemand de onderdelen benoemen die op de print zitten, zoals de de blauwe onderdeeltjes met opschrift: 22nS of 68nS (lijkt me geen nanoseconde?)

De werking van de 16v toerenteller is best simpel, er komt signaal van de ontsteking die bij elke vonk een 12v puls geeft. De toerenteller komt uit een 4 cylinder, PulsenPerRondje = AantalCylinders / 2 is dus 2 pulsen per rondje van de krukas.

De W terminal geeft ook een 12v blokgolf maar dan op een 3 tot 4x zo hoge frequentie als de krukas draait (ik ga de pulleys vanavond opmeten)

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Die condensatoren die hebben een waarde van 68 nF en 22nF.
Die S zal wel iets zijn van de fabrikant.
Wanneer je uit die W aansluiting een puls krijgt die 3 a 4 keer te veel is nak kunnen we daar een 3 of 4 deler voor zetten. Geen probleem.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Maarten16v

Het leken mij ook condensatoren maar ik werd door de S op het verkeerde spoor gezet.

1 klein puntje was ik vergeten te beschrijven, de 16v toerenteller loopt tot 7000rpm en daarna het rode gebied. Mijn diesel loopt bij 4500rpm al in de toerenbegrenzer, dus er moet wel een soort van afstelling gemaakt worden zodat ik de wijzer wel ongeveer een 270 graden slag kan laten maken van 0 naar de toerenbegrenzing zoals de 16v nu is: 0-7000rpm, maar dan 0-5000rpm. De schaalverdeling kan ik er later wel op aanpassen.

Een 3 of 4 deler? heb je daar wat meer info over?

In de beschrijving hebben ze het over 2 weerstanden verzwaren en een potmeter met een groter/preciezer bereik ivm de originele te onnauwkeurig zou zijn voor het W-signaal tov het originele signaal.
Laatst gewijzigd door Maarten16v op vr 20 mei 2005, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Met een ic uit de HEF serie kun je zoeen 3 of 4 deler maken.
B.v. de HEF4013 of HEF4017 of HEF4018. Er zijn er zeker nog meer te vinden die dit kunnen.
Belasten met een weerstand enzo zou ik niet doen, is inderdaad niet erg betrouwbaar
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Maarten16v

de laatste zin was niet goed geformuleerd.. de potmeter die nu op de print zit is niet preciers genoeg en heeft een te klein bereik voor het W-singaal tov het originele signaal. Dus dat betekend dat je met de weerstand de uitslag van de naald kan regelen. Dus als ik werking van de schakeling op het printje kan analyseren en daarop de te vervangen onderdelen aanpassen.

Ik heb geen scoop om het signaal te bekijken wat er precies uit de W komt bijv een 4-deler maken kan verkeerde resultaten geven, misschien is het wel 3.60 of 2.75.
Plaats reactie