serie/parallel speakers
serie/parallel speakers
hoe schakel ik 6 speakers met een impedantie van 8 ohm/stuk zo dat de totale impedantie ook 8 ohm bedraagt??!!
-
jeroen_verbeeck
Kijk Hier eens.
Ik denk dat jij het onderste geval bedoeld.
Ik denk dat jij het onderste geval bedoeld.
Helaas,
Met 6 speakers van 8 ohms kun je geen combinatie maken die ook 8 ohm is.
Hiervoor heb je of 4 speakers of 8 speakers nodig.
Je moet namelijk evenveel parallel schakelen als in serie. Want door 2 speakers parallel te schakelen deelt de impedantie door 2 en door serie te schakelen telt de impedantie op.
Frits
Met 6 speakers van 8 ohms kun je geen combinatie maken die ook 8 ohm is.
Hiervoor heb je of 4 speakers of 8 speakers nodig.
Je moet namelijk evenveel parallel schakelen als in serie. Want door 2 speakers parallel te schakelen deelt de impedantie door 2 en door serie te schakelen telt de impedantie op.
Frits
Je bent pas klaar als je werk af is.
6 speakers
hartelijk dank voor de tip, ik vraag me alleen af of ik er nog 'ns 2 speakers (8 ohm) boven kan "plakken" met nog steeds 8 ohm als totale impedantie... mijn natuurkunde/wiskunde schiet tekort!
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik kom er toch even tussen door.
Wanneer je 3 speakers in serie zet. (3x8=24) en dit nog eens en dan deze twee dan peer parallel dan heb je een impedantie van 12 ohm.
Het voordeel van deze impedantie is dat je zowel de versterker als de luidsprekers niet overbelast. En het mooie is ook nog eens dat je het volume verschil tussen deze impedantie verandering nooit en te nimmer zult horen met onse menselijk oor.
Ik stel gewoon voor zet 2 keer 3 luidsprekers in serie, en deze twee dan weer parallel.
Wanneer je 3 speakers in serie zet. (3x8=24) en dit nog eens en dan deze twee dan peer parallel dan heb je een impedantie van 12 ohm.
Het voordeel van deze impedantie is dat je zowel de versterker als de luidsprekers niet overbelast. En het mooie is ook nog eens dat je het volume verschil tussen deze impedantie verandering nooit en te nimmer zult horen met onse menselijk oor.
Ik stel gewoon voor zet 2 keer 3 luidsprekers in serie, en deze twee dan weer parallel.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd