Ik wil graag alle GU-10 lampen vervangen voor LED varianten. Hiervoor heb ik dimbare Led’s gekocht.
Zodra ik deze met een speciale led (fase afsnijder) dimmer aansluit krijg ik hoofdpijn. Mijn vermoeden is dat dit komt doordat de dimmer er voor gaat zorgen dat de led’s met een frequentie van 50 Hrz gaan knipperen.
Wie kan mij vertellen wat voor dimmer zorgt dat de leds constant doch zwakker branden.
Of kan iemand een schakeling bedenken die tussen dimmer en leds komt voor hetzelfde resultaat.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr.
Rule
230 Volt Led dimmen zonder knipperen.
Je zou een zogenaamde ac-ac chopper kunnen bouwen (als je handig genoeg bent)
Met een chopper snij je de fase niet aan maar je schakelt het heel snel aan en uit, je hakt de sinus dus zogezegd in plakjes.
Er zijn wel application notes te vinden op het net hoe je zoiets doet, maar voor niet inductieve lasten zou je dit met 1 gelijkkrichtbrug + mosfet heel goed kunnen regelen.
(dit natuurlijk gestuurd door een micro of een pwm generator etc.)
Met een chopper snij je de fase niet aan maar je schakelt het heel snel aan en uit, je hakt de sinus dus zogezegd in plakjes.
Er zijn wel application notes te vinden op het net hoe je zoiets doet, maar voor niet inductieve lasten zou je dit met 1 gelijkkrichtbrug + mosfet heel goed kunnen regelen.
(dit natuurlijk gestuurd door een micro of een pwm generator etc.)
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
Pope John Paul II
Pope John Paul II