Led verlichting schema wat toevoegen? Voor waarzegkast.

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
2MeterPeter

Led verlichting schema wat toevoegen? Voor waarzegkast.

Bericht door 2MeterPeter »

Gegroet technische wijze lieden.

Ik ben entertainer, goochelaar en clown. Een soort neanderthaler in electronische techniek.
Ik ben een grote kast aan het maken waar ik als een oosterse waarzeg goochelaar in sta. Een soort ouderwetse arcadekast.

Mensen kunnen knopjes indrukken om aan te geven wat ze willen ervaren. Goochelen, lachen, nep waarzeggen enz. Ik heb daarvoor een schakeling gemaakt die goed werkt. Ik heb hem al heel even getest. Ik las echter op internet dat je ledjes niet direct op een voeding mag aansluiten. Dit heb ik wel even gedaan gelukkig zonder Poef! Ik durf hem nu echter niet meer aan te zetten omdat ik bang ben dat het zal doorbranden.

Wat voor onderdelen moet ik waar plaatsen en met welke waardes?
Ik heb gelezen dat er weerstanden tussen moeten. Ik heb plaatsen aangeduid waar ze mogelijk zouden kunnen.

Het kan zijn dat het hele schema anders moet.

Ik heb een voeding die ik kan schakelen naar diverse voltages. Hij is 800mA en 9,6 VA (MAX) EN 20 WAT.
Als ik hem onbelast meet met een multimeter geeft hij aan dat er 15,65 volt uit komt. (Of hoe je dat ook moet uitdrukken) ik hem het knopje dan op 12 volt gezet. Als ik hem op 9 volt zet komt er onbelazt 11,8 volt uit.
Ik weet niet of dit komt door het onbelast meten, door een niet goede meter of door een slechte voeding.

De ledjes zijn 12 volt ledjes. Er zitten ledjes in de schakelaars en er zijn ledjes die aangeven welke knop is ingedrukt.

Ik heb er een schema bij gedaan. Het zullen vast niet de goede symbolen zijn maar ik hoop dat het duidelijk is.

Ik hoop dat iemand me in Jip en Janneke taal wil vertellen wat ik het beste kan doen.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Het zijn 12V ledjes dus er zit al een weerstand bij ingebouwd.
Dus dat kan je gewoon aansluiten. Dat de spanning onbelast 15V is geeft niet, dat kunnen ze wel hebben en de spanning zal ook wat zakken bij belasting.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie