Voltage indicator mbv leds

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Voltage indicator mbv leds

Bericht door Sa_reno »

Ik twijfel een beetje of ik hier een Arduino voor moet/wil inzetten. Het zou voor mij wel makkelijker zijn maar het kost me ook meteen een heleboel pinnen, of de inzet van multiplexing.

Nu heb ik een boek Elektronica voor Dummies maar daar vind ik niet wat ik zoek.

Wat ik wil maken is een rij van +-10 leds die het voltage van een accu aangeven.

100% lading --> alle 10
90 --> 9

etc etc.

Het liefst 1 waarbij ik het minimum en maximum voltage kan instellen.

Kunnen jullie mij in de juiste richting sturen qua onderdelen die ik moet gebruiken en enigszins de werking ervan?

Edit: Wellicht wel handig om erbij te vermelden dat de leds niet direct met de accu verbonden worden. De status van de accu wordt door een arduino ontvangen op een HC12 tranceiver. De input zal dus tussen 0 (0%) en 255 (100%) zijn.
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Sa_reno »

Ik bedenk me net dat hij niet eens regelbaar hoeft te zijn.

Zoals ik zei wordt er een waarde naar een 2e arduino gestuurd. Die ontvangt de 0-255 waarde, niet mijn schakeling.

De arduino kan ik dus op 1 pin 0 tm 5 volt geven. De schakeling hoeft dus eigenlijk alleen maar te reageren op dat voltage.

Min. 0V
Max. 5V.

En dat dus in 10 stapjes.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Je kan daar een schakeling als deze voor gebruiken: https://www.schematheek.net/index.php?p ... &c=4&id=63
Maar je kan ook een schuifregister op je arduin hangen en daar je LEDs mee aansturen.
Sa_reno
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 12:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Sa_reno »

Dankjewel!

Je, een schuifregister dacht ik ook aan maar ook die kost me, dacht ik, 3 pinnen of zo.
Plaats reactie