Analoge functiegenerator en Oscilloscoop specs

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Kneep72
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 10 feb 2023, 10:38
Locatie: Nederweert. .

Analoge functiegenerator en Oscilloscoop specs

Bericht door Kneep72 »

Via de Blog van Jos Verstraten ben ik op dit forum gekomen. Wat een mooie website en wat een hoop informatie!
Ik ben op zoek naar de specificaties voor een analoge functiegenerator en oscilloscoop om mengpanelen, PA versterkers en actieve speakers/Subwoofers te testen. Met deze vraag geef ik wellicht aan dat ik niet precies weet waar ik mee bezig ben. Dat klopt!

Ik ben technisch opgeleid en heb jaren gesoldeerd aan analoge voedingsprintplaten van Saeco koffie machines. Ik heb wel kennis van de componenten, maar nog niet van de schakelingen.
Mijn zoon is al een aantal jaren actief met DJ-en. We hebben onlangs een versterker en passieve speakers gekocht (American Audio VLP1500 en Behringer B215XL). Mooie set met top geluid.
Maar dat spul is peperduur. Daarom begin ik mij steeds meer inhoudelijk te interesseren voor deze techniek.
Om te leren (en straks repareren) wil ik een gebruikte analoge functiegenerator en oscilloscoop kopen. Ik heb echter geen idee waar deze apparaten aan moeten voldoen. Ik wil voorkomen dat ik een apparaat koop dat qua bereik veel te uitgebreid en zwaar is t.o.v. de toepassing.
Op de website van Jos wordt geadverteerd met artikelen van Banggood. Staan hier interessante apparaten bij voor mij?
Wie kan mij adviseren?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik zal in de loop van de week eens kijken wat Jos allemaal adverteert. Zelf zou ik zeggen neem een toongenerator die zeker een sinus signaal afgeeft in het audio gebied. (10Hz - 20kHz) maar mag gerust hoger zijn.
De scope hiervoor als je er eentje vindt die tot 10MHz of hoger gaat is prima. Hoger is altijd leuker, dan kun je ook eventuele kleine oscillaties zien als die er zijn. Ook is dan een gevoelige ingang nodig en dat je zowel DC als AC signalen kunt zien. De allermeeste scopes kunnen dit wel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb op de site van Jos Verstraten gekeken en daar staan inderdaad genoeg apparaten die bruikbaar zijn. Het probleem wat er nu overblijft (denk ik) is, hoeveel wil je eraan besteden? :)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie