In welke werking staat deze opamp?

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
kaweezonderkap

In welke werking staat deze opamp?

Bericht door kaweezonderkap »

Het betreft dit schema:
http://www.finimuis.nl/htm/0059.htm

Afbeelding

Dit zou het schema moeten zijn van een frequentie verdubbelaar voor gitaar. Nu is mijn vraag: Hoe staat de tweede opamp geschakeld?

Klopt het dat dit eigenlijk een soort van dubbele gelijkrichter is?
Want ik heb het in multisim gesimuleerd, maar ik krijg enekel een negatieve spanning aan de uitgang met een kleine rimpel op...

groetjes!
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik zie het probleem al. Ik zal eerst de werking vertellen en dan komt de fout vanzelf bovendrijven.
Ik ga er vanuit dat je zowel een pos. als een neg. voedingsspanning hebt gebruikt.
De eerste opamp en een gewone inverterende versterker met als versterking
R1/waarde P1.
Dit uitgangssignaal staat netjes rond de 0 volt omdat de + ingang van de eerste opamp aan de 0 volt ligt.
Het ac signaal gaat nu allen verder omdat er een condensator C2 tussen zit.
De bedoeling is nu dat de positive helft van de wisselspanning (via D1)aan de - ingang wordt aangeboden en komt dan als een neg versterkt signaal aan de uitgang terecht.
De negative helft van de wisselspanning komt op de + ingang terecht van de versterker en komt versterkt als een negatief versterkt signaal an de uitgang terecht.
Dus de positive helft komt er nagatief uit en de negative helft komt er negatief uit.
Dis is verdubbeling vab de frequentie.
Wat je nu moet doen om de zaak werkend te krijgen is dat je de + en de - ingang van de tweede opamp even wisseld.
R2 en R4 zitten dan aan pen 2 van de opamp en R3 en R5 zitten dan aan pen 3 van de opamp. De rest blijft hetzelfde.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
kaweezonderkap

Bericht door kaweezonderkap »

Euhm heb het juist eens getest, mar zonder resultaat :s
Ik hoor enekel een gebrom (hij oscilleert dus :s)
Maar mijn ingangssignaal komt er niet eens door...

Weet iemand of er een andere manier is om een frequentie te verdubbelen (of aan te passen?)

groetjes!
Plaats reactie