Showcase: Trapverlichting met leds
Showcase: Trapverlichting met leds
Ik wist niet of dat ik er eigenlijk al fotos van had laten zien, daarom dat ik ze nu maar even post. Ik heb dit kunnen maken met jullie hulp toen en dan wil ik het resultaar hier toch wel even tonen!
Groetjes
Robin
Groetjes
Robin
- Bijlagen
-
- HPIM1869_klein.jpg (95.23 KiB) 18956 keer bekeken
-
- HPIM1872_klein.jpg (80.72 KiB) 18956 keer bekeken
-
- HPIM1874_klein.jpg (92.88 KiB) 18956 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja voorlopig zijn ze altijd aan, daarom dat ik onlangs vroeg hoe ik er effecten in kon krijgen met een PIC en schuifregister. Ik heb elke led met een aparte stuurlijn naar de print verbonden zodat je elke led apart aan of uit kan doen. Maar ik zoek tot op heden nog steeds een manier om dit te realiseren. Want dat met registers doen is lang niet zo simpel als ik dacht. Gewone aan/uit met registers is simpel, maar als je er pwm bijwilt zit ik vast. Maar de schakeling staat al wel toe alles apart aan te sturen. Nu nog verder zoeken want ik heb een code geschreven voor 8 leds via registers met pwm, weet alleen niet of ze werkt, en ze is verschrikkellijk lang. En wetende dat de trap 33 leds telt... wordt de code nog eens 4x zo lang! (zie bijgevoegde .txt file)
Groeten
Groeten
- Bijlagen
-
- schuifregisters_pwm.txt
- (11.48 KiB) 677 keer gedownload
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Schema? Er is niet echt een schema.
Het enigste dat je eigelijk moet weten is dat ALLE leds geschakeld worden door een transistor. Deze is berekend voor in saturatie te komen als je 5V op de lijn zet. Dan gaat de led dus aan. Voor de rest is er nog geen schakeling op. Gewoon alles dat nu aan de +5V hangt.
En patroon... goh ik was aan het denken aan verschillende patronen. Zo bv allemaal infaden van boven naar beneden en omgekeerd
of bv die in het midden gaan aan dan de 2 er langs, dan die 2 daar langs enzovoort. Ja van zodra ik het systeem van programmeren doorhad wou ik zelf proberen andere effecten erin te steken. Ik heb wel voldoende pics voorhanden waarmee ik zou kunnen experimenteren:
PIC16F628A
PIC16F648A
PIC16F777
PIC16F877A
PIC18F2550
Van elk type heb ik een stuk of 10 stuks dus kan wel wat experimenteren.
Lang leve samples zou ik zo zeggen
Groetjes
Robin
Het enigste dat je eigelijk moet weten is dat ALLE leds geschakeld worden door een transistor. Deze is berekend voor in saturatie te komen als je 5V op de lijn zet. Dan gaat de led dus aan. Voor de rest is er nog geen schakeling op. Gewoon alles dat nu aan de +5V hangt.
En patroon... goh ik was aan het denken aan verschillende patronen. Zo bv allemaal infaden van boven naar beneden en omgekeerd
of bv die in het midden gaan aan dan de 2 er langs, dan die 2 daar langs enzovoort. Ja van zodra ik het systeem van programmeren doorhad wou ik zelf proberen andere effecten erin te steken. Ik heb wel voldoende pics voorhanden waarmee ik zou kunnen experimenteren:
PIC16F628A
PIC16F648A
PIC16F777
PIC16F877A
PIC18F2550
Van elk type heb ik een stuk of 10 stuks dus kan wel wat experimenteren.
Lang leve samples zou ik zo zeggen
Groetjes
Robin
-
wesley2004
misschien te combineren met het project dat ik gestart ben!?
zie deze topic: http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... php?t=3123
ziet er in ieder geval leuk uit en denk dat je er wel wat leuks mee kan doen.
Blijft hij altijd aan of gaat hij aan als je door een sluisje loopt ofzo net als bij mijn project?
zie deze topic: http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... php?t=3123
ziet er in ieder geval leuk uit en denk dat je er wel wat leuks mee kan doen.
Blijft hij altijd aan of gaat hij aan als je door een sluisje loopt ofzo net als bij mijn project?
Wat ik me afvraag, waarom de pic? Moest ik't bouwen, ik zou uitgaan van een 556 met 2 of meer 4094 schuifregisters. Dan kan je met een pot de duty cycle van 1 van de 556's regelen, als alles aan is met de tweede een tijdje wachten en daarna weer de hele zaak 1 voor 1 laten uitfaden. Toch? Want ik heb't zomaar effe uit m'n kop gehaald, niks op papier gezet. Maar dit is volgens mij handiger dan de pic. Voordeel is ook dat als je de schuifregisters 'halfweg' monteerd je pakken minder bedrading gaat krijgen. Vooral bij grotere 'trappen' of andere dingen waar je dit wil voor gebruiken.
Truukje om te weten wanneer aan en wanneer uit? Not verbinden met de voorlaatste uitgang van het laatste schuifregister, de laatste uitgang dient om de 555 te stoppen (Reset 555 bij uitgang laag.)
Het is maar een ideetje, heb ooit eens zoiets gebouwd, dus zou't moeten werken.
Prettig 2007
Truukje om te weten wanneer aan en wanneer uit? Not verbinden met de voorlaatste uitgang van het laatste schuifregister, de laatste uitgang dient om de 555 te stoppen (Reset 555 bij uitgang laag.)
Het is maar een ideetje, heb ooit eens zoiets gebouwd, dus zou't moeten werken.
Prettig 2007
What's life when you don't know you're living?
-
Mat Janssen
- Moderator

Weet je wat je dan toch eens moet doen!!
Teken maar eens uit wat je hier schrijft en je zult zien dat er niks naar de alle leds gepwm't wordt er wordt wat geschoven en er zullen best wel wat leds aan gaan, maar elke led met pwm aan en om de beurt en wanneer ze dan allemaal uit zijn dan ook weer een voor een met pwm weer laten doven tot dat ze allemaal weer uit zijn.
Teken maar eens uit wat je hier schrijft en je zult zien dat er niks naar de alle leds gepwm't wordt er wordt wat geschoven en er zullen best wel wat leds aan gaan, maar elke led met pwm aan en om de beurt en wanneer ze dan allemaal uit zijn dan ook weer een voor een met pwm weer laten doven tot dat ze allemaal weer uit zijn.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Mat, dat bedoelde ik niet, geen pwm, totaal niet mogelijk met mijn voorstel. Maar beetje faden lukt wel. En de volgorde uit-aan-uit (incl fading) lukt wel hoor. Natuurlijk plaats ik dan ook een elco en transistor achter de uitgangen van de registers hé.
Maar ik twijfel niet aan je voorstel, dat van jou zal zeker het nodige doen en heel deugdelijk zijn, vooral voor de pwm kan je niet anders. Maar mijn idee was, is dit nodig? Het is maar wat je ermee wil doen hé.
Groetjes...
Maar ik twijfel niet aan je voorstel, dat van jou zal zeker het nodige doen en heel deugdelijk zijn, vooral voor de pwm kan je niet anders. Maar mijn idee was, is dit nodig? Het is maar wat je ermee wil doen hé.
Groetjes...
What's life when you don't know you're living?
-
christoforius