Waterafsluiters aansluiten op een Velleman K8000

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
--Richard
Contacteer:

Waterafsluiters aansluiten op een Velleman K8000

Bericht door --Richard »

Ik heb een Velleman K8000 waarmee ik graag enkele waterafsluiters aan wil sturen. Voor de volledigheid: een waterafsluiter is feitelijk een relais dat een waterslang onderbreekt, dezelfde dingen die ook in een wasmachine zitten. Mijn afsluiters zijn 12 Volt, 50/60 Hz. Helaas weet ik niet meer van deze afsluiters, er staat geen tekst op of zo.
Afbeelding

Ik heb de spullen gehaald om het volgende schema te bouwen:
Afbeelding.

Feitelijk is dit een schakeling die ik op het internet had gevonden, maar dan met een 'snubber netwerk' er bij (r=100 ohm en c=100 nF). De triac is een BT137. De R1 linksboven in het schema is 470 Ohm. Dat ziet er zo uit:
Afbeelding

Helaas, dit werkt nog niet goed. Zodra is de spanningsbron aansluit begint de afsluiter te trillen. Als ik dan de electrocoupler op de Velleman K8000 open zet, is het trillen een stuk minder en is de afsluiter eigenlijk open (trilt iets meer dan dat ik er rechtstreeks de trafo op aansluit, maar lijkt verder goed te zijn).

Ik heb ook nog wat geexperimenteerd door R1 te vervangen door andere weerstanden. Bij een weerstand van 2K2 gebeurt er niets meer: de afsluiter is dicht en blijft dicht. Bij lagere waarden (ik heb 330 ohm, 470 ohm en 1K ohm geprobeerd) is het gedrag hetzelfde als hiervoor: zodra ik de trafo inschakel begint de afsluiter te trillen, als ik de optocoupler van de K80000 open zet, is het trillen veel minder en is de afsluiter open (dus dat lijkt goed te zijn).

Is er iemand die mij kan vertellen wat er niet goed gaat, en hoe ik dit wel aan zou moeten pakken? Is het schema fout of moet er iets veranderen?

Alvast erg bedankt, Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik neem aan dat je de klep even getest hebt zo direct op de 12 volt wisselspanningsbron, en toen trilde hij niet.
Meet dan zo de stroom eens door de klep.
Misschien is de houdstroom te laag voor een BT137 en moet je een andere kiezen.
Laat even de stroom weten, dan kijk ik alvast naar de gegevens van een BT137.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Alvast bedankt voor het (willen) meedenken.

Toen ik de afsluiter rechtstreeks aan de 12V trafo hing was de stroom te groot om te meten: mijn metertje gaat maar tot 150mA :oops:

Als er eventueel een andere manier is om dit te meten, laat me s.v.p. even weten hoe, dan meet ik even opnieuw.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dat is in iedergeval voldoende om een BT137 in te laten.
Maar er is iets anders aan de hand denk ik.
De gate stroom moet ongeveer 100 mA zijn volgens de data sheet. De houdstroom is 40 mA. Dus dat is niet net probleem. Maar omdat jij de stuurstroom uit jou belasting haalt. Die spanning zakt nl op het moment dat jij de triac aanzet en dan is er bijna geen spanning meer om nog voldoende stroom in de gate te sturen. Sluit de bovenkant van je R1 eens aan op P2 van X2 i.p.v. P1 van X2.
Dan blijf je nl 12 volt stuurspanning houden.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt, ik ga dit even proberen, en dat laat ik weten hoe het dan werkt.

Alvast bedankt!
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik heb bovenstaande geprobeerd, maar het resultaat is nog niet fantastisch: zodra ik de trafo inschakel begint de afsluiter nog steeds te trillen, en als ik de optocoupler openschakel trilt de afsluiter iets sneller.

Ik heb ook nog even de afsluiter rechtstreeks aan de trafo gehangen, het trillen is dan zo goed als afwezig (alleen een minimale zoem).

Ik zag overigens dat mijn schema niet helemaal klopte, ik heb nog een 22 Ohm weerstand in serie staat met de afsluiter:
Afbeelding

Kortom, ik hoor erg graag nog suggesties!
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

PS: R1 was bij mijn vorige post 1K ohm
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Volgens spec. moet je 100 mA gate stroom hebben, dus R1 moet 120 ohm zijn. En die 22 ohm is serie moet je ook eens zetten om te testen bij geen triac.
P.S. Je bent ongeveer 2 volt in je triac kwijt he. Misschien is een 15 volt trafo iets beter !?!
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt, ik ga R1 vervangen. Laat weer weten of het dan werkt.

Snap alleen niet helemaal wat je bedoeld met 'En die 22 ohm is serie moet je ook eens zetten om te testen bij geen triac.' Zou je dit uit willen leggen?

En of een 15V trafo beter is? Voorlopig trilt de afsluiter als de optocoupler dicht is, dus dat probleem zou ik graag eerst op zien te lossen.

Alweer bedankt,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Door een weerstand van 22 ohm in serie te schakelen met je klep heb je geen 12 volt meer over je klep. Je bent al 2 volt kwijt met je triac em misschien wel een volt of 3 door die 22 ohm weerstand.
Dus test eens op 12 volt met 22 ohm in serie direct op 12 V ~. Zoemt hij dan ook.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Oke, dat lijkt de goede kant op te gaan, ook al zijn we er nog niet helemaal. Ik heb even geen 120 ohm liggen voor R1, dus ik heb nu 100 ohm gebruikt. Als de optocoupler 'uit' is, werkt alles nog hetzelfde, als de optocoupler 'aan' is (open) is het trillen al een heel stuk minder, maar nog niet helemaal over.

Ik heb ook geprobeerd wat er gebeurd met een weerstand de afsluiter diret op de trafo aan te sluiten. Ik had geen weerstand van 22 ohm meer, dus ik heb een weerstand van 47 ohm gebruikt. In dat geval.... blijft de afsluiter gewoon dicht. Geen gezoem, geen getril, maar ook geen water door de afsluiter.

Toen heb ik de afsluiter nog maar eens rechtstreeks op de trafo aangesloten, maar nu met twee 47 ohm weerstanden paralel aan elkaar. En ook dan schakelt de afsluiter niet. Moet ik nu de weerstand van 22 ohm uit mijn schakeling halen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Inderdaad moet die weerstand er dan uit. Het is nl de bedoeling dat de afsluiter schakeld, of niet soms?
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik heb de 22 ohm voorschakelweerstand er uit gehaald. Dat verbeterd de boel aanmerkelijk: als de optocoupler van de K8000 'open' staat, wordt de afsluiter nu goed geschakeld!

Bedankt voor alle moeite tot zover! :P

Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat de afsluiter trilt als de optocoupler van de K8000 'dicht' staat. Enig idee hoe ik dat op kan lossen en/of wat de oorzaak daarvan kan zijn?

Groeten,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Meet de "dicht" spanning eens over de klep !!
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Als ik de afsluiter in de schakeling hang, en de optocoupler van de K8000 'dicht' laat gaat de afsluiter trillen. Ik meet in deze situatie een spanning van 8 Volt over de klep. Over de trafo meet ik vrij nauwkeurig 12 Volt.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Dus de triac gaat niet uit. Plaats eens een vermogenweerstand van 22 ohm parallel aan de klep.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

EEeuuuhhmm, een vermogensweerstand is een weerstand van 5 Watt, nietwaar? Die zal ik dan morgen even moeten halen. De volgende reactie zal, helaas, even op zich laten wachten...
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Even uit intressen, waarom gaat de triac niet uit??
Mat Janssen
Moderator
Moderator

De sturing zal niet helemaal wegvallen, ik weet niet hoe je de zaak gebouwd hebt, maar misschien stoor je de zaak zo dat het nog inblijft. Of je programma staat de zaak in te houden met smalle pulsjes. Laat eens wat zien !
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Laat eens wat zien
Euhm, wat zou je graag willen zien?

Bovenaan deze discussie staat een foto van de gesoldeerde printplaat. De K8000 heeft op elke uitgang ook een LED die aangaat als de optocoupler 'open' staat, dus is te controleren of de poort open staat. Nu ben ik zelf in eerste instantie programmeur, dus ik ben er van overtuigd dat de software de optocoupler niet onverwacht open stuurt. Overigens, als ik de stekker van de K8000 uit het stopcontact haal en de trafo in het stopcontact stop, begint de afsluiter al te trillen. De optocoupler is dan onmogelijk open.

Laat maar horen wat je precies zou willen zien. Ik ben in voor alles wat helpt om mijn probleem op te lossen.

Groeten,

Richard
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Heb je een scope ? dan zou je wat meetpunten kunnen laten zien zoals het aansturen van de opto en het aansturen van de gate van de triac.
Ik heb nog een vraag. Moet het gescheiden aangestuurd worden vanuit de print? Je gebruikt tochal een netscheiding via je trafo? misschien kan ik wat anders voor je tekenen om die klep aan te sturen vanuit je print.

EDIT:

Ik heb de fout gevonden. De uitgang van een K8000 heeft geen optotriac zoals jij hebt getekend, maar een doodnormale DC optocoupler. Je mag dat ding niet met ac zo aansturen.
Ik plak zodadelijk hier nog een schema aan hoe het wel zou kunnen.
Bijlagen
AC-klep.GIF
AC-klep.GIF (2.14 KiB) 28637 keer bekeken
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Aha, dat verklaart veel. Ik was in de volle overtuiging dat het om een optocoupler ging. Ik begrijp nu dat het wel een optocoupler is, maar een heel ander type dan waar ik van uit ging.

Bedankt (weer) voor het schema. Begrijp ik goed dat

1. de in het schema 'AC-klep.gif' getekende klep is mijn afsluiter?

2. Als ik 16 afsluiters aan wil sturen heb ik 16*4=64 diodes (1N4003) nodig en 16 * transistor BC637 ? (ik zie al dat ik het voor de kosten niet hoef te laten, voor zo'n 7 euro zou ik klaar zijn voor alle 16 poorten :lol: )

Als ik dit inderdaad goed heb begrepen zal ik morgen de componenenten halen en even kijken of ik donderdag tijd heb om een zo'n schakeling in elkaar te solderen.

Ik hoor graag weer van je, groeten,

Richard

---------------------
EDIT

Stuurt dit niet een te hoge stroom over de optocoupler? De optocouplers van de K8000 kunnen maximaal 50mA hebben (max 30VDC)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ja, dat is het schema voor jouw klep. En je hebt allemaal die onderdelen nodig. Je zou voor die 4 diodes ook een brugje kunnen nemen, dan wordt alles wat kleiner en misschien ook goedkoper.
Er zou ook nog een basisweerstandje opgenomen kunnen worden om je stroom te beperken.
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Bedankt. Basisweerstandje? Iets als 22 ohm tussen de optocoupler op de kaart en de basis van de transistor?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Mag ook 1Kohm zijn hoor, want je bouwt op deze manier een darlington schakeling.
Plaats reactie