K8000 hulp nodig

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
sijmenkrans
Contacteer:

K8000 hulp nodig

Bericht door sijmenkrans »

Hallo allemaal ik heb paar vraagjes ben nu bezig met een K8000 van velleman maar krijg de kaart niet aan de praat de drivers staan op de goede plek maar hij wil nog niet klopt het dat led's LD17 LD18 moeten branden en LD19 niet of is dit niet goed

voor de rest heb ik de test's gedaan die in de manual staan de 5V is ook goed

waar kan het aan liggen

ik zal wel met meer vragen komen over K8000 :cry:

m.v.g sijmen
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Ik zou zeggen neem eens kontakt op met de topic starter van deze link.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Ik zou zeggen neem eens kontakt op met de topic starter van deze link.
Tsja, dat ben ik.

Wat ik zelf zie is dat LD17, LD18 en LD19 echt niet per-se altijd moeten branden. Wel knipperen ze een beetje als er data binnen komt.

Misschien kan je beginnen met wat meer informatie: onder welk Operating System werk je (Windows, Unix, Mac)? Heb je het bijgeleverde demo-programmaatje van Velleman zelf geprobeerd (en wat is het resultaat)?

Alvast wat algemene tips (waarvan ik sommigen tot mijn eigen schade en schande heb ondervonden):
- Controleer alle soldeerpunten goed zijn.
- Is de printerkabel die je gebruikt wel goed? Niet alle kabels verbinden b.v. alle pinnen.
- Zitten alle IC's goed in hun voetjes? Dit is een van de meest voorkomende problemen. Kijk goed naar de 'punt' op de behuizing!
- Zijn de IC's van de 16 IO in- en uitgangen in de juiste voet gezet? Je kan de IC's als input of als output gebruiken door ze ofwel in het linker- ofwel in het rechtervoetje te zetten.
- De 16 IO-poorten kan je testen door een verbinding te maken door de +5V te verbinden met de testpint van de IO-poort. Je schrijft dat je dit hebt gedaan, maar wat was het resultaat (de LED zou aan moeten gaan en de optocouplers zouden stroom door moeten laten).

Ik heb benieuwd of dit je misschien al helpt, anders zou aanvullende info je mogelijk verder kunnen helpen.

Groeten,

Richard
sijmenkrans
Contacteer:

mijn System Windows xp

demo van velleman heb ik geprobeert geen resultaat

Controleer alle soldeerpunten goed zijn (Goed)

Is de printerkabel die je gebruikt wel goed? Niet alle kabels verbinden b.v. alle pinnen (Net nieuw 5M 1-1)

Zitten alle IC's goed in hun voetjes? Dit is een van de meest voorkomende problemen. Kijk goed naar de 'punt' op de behuizing (ja die zitten goed)

De 16 IO-poorten kan je testen door een verbinding te maken door de +5V te verbinden met de testpint van de IO-poort. Je schrijft dat je dit hebt gedaan, maar wat was het resultaat (de LED zou aan moeten gaan en de optocouplers zouden stroom door moeten laten
(als ik de 5V op de test pin doe gaat de LED aan ik heb het net getest of de optocouplers open gaan en dat is zo)

ik denk dat het aan de software ligt

maar heb alles geinstaleerd van de cd die er bij zat (de map van K8000interface)
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

demo van velleman heb ik geprobeert geen resultaat
Dit lijkt dan het eerste probleem te zijn. Ik wil vanavond nog wel even voor de zekerheid proberen of de Velleman demosoftware inderdaad wel werkt op Windows XP (naar ik aanneem: Service Pack 2?), maar volgens mij werkt die demo software ook op XP SP2.

Een gewone printer, werkt die wel op deze pc (beetje stomme vraag, maar wie weet helpt dit bij het zoeken naar het probleem)?

Eveneens in de categorie 'het zal je maar gebeuren': staan de dip-switches op de K8000 goed? -> volgens mij moeten beide dip-switches op 'off' staan.

Wordt de juiste printerpoort aangestuurd? De fysieke printerpoort moet volgens mij COM1 zijn, en soms is de printerpoort opeens als COM2 of hoger geconfigureerd. In Windows XP kan je dit in het Control Panel zien onder 'System'.

Ik laat het nog even weten zodra ik weet of de standaard Velleman software werkt op XP SP2.

Groeten,

Richard
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Is de printerkabel die je gebruikt wel goed? Niet alle kabels verbinden b.v. alle pinnen (Net nieuw 5M 1-1)
Hmmm, 5 meter lengte?? Dat is wel erg veel. Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar vraag mij af of dit niet heel veel is. Heb je een kortere kabel om te proberen?

Groeten,

Richard
sijmenkrans
Contacteer:

--Richard schreef:
Hmmm, 5 meter lengte?? Dat is wel erg veel. Ik heb hier niet zo'n verstand van, maar vraag mij af of dit niet heel veel is. Heb je een kortere kabel om te proberen?

Groeten,

Richard
Ik laat het nog even weten zodra ik weet of de standaard Velleman software werkt op XP SP2 oke bedankt alvast :wink:

zal het probeeren
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

--Richard schreef:

Groeten,

Richard
Die kabel mag max 25M wordne meen ik.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
sijmenkrans
Contacteer:

stynus schreef:
--Richard schreef:

Groeten,

Richard
Die kabel mag max 25M wordne meen ik.

in de handleiding staat dat de kaart is getest tot 10M heb het nog even opgezocht :wink:
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

In de download directory van Velleman staat het bestand k8000_test_nt_2000_xp.zip. Ik heb het even getest, en dit programma werkt gewoon op Windows XP SP2. Wat wel opvalt is dat als het test-programmaatjes draait, maar verder niets doet, LD17, LD18 en LD19 langzaam knipperen. Als het test-programmaatje niet draait, zijn bij mij LD17, LD18 en LD19 alledrie uit.

Tsja, het blijft wat lastig zoeken. Heb je nog kunnen kijken naar DIP-switches, COM-poort etc?
sijmenkrans
Contacteer:

ik heb de dip switch gecontroleerd met de handleiding en zoals jij het hebt gezegt die staan goed de com poort heb ik nog niet gecontroleerd
Wat wel opvalt is dat als het test-programmaatjes draait, maar verder niets doet, LD17, LD18 en LD19 langzaam knipperen. Als het test-programmaatje niet draait, zijn bij mij LD17, LD18 en LD19 alledrie uit

bij mij zijn altijd LD17 LD18 aan en LD19 is bij mij uit
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Eventueel misschien een fotootje van het resultaat van alle noeste soldeerarbeid? Beetje 'long shot', maar wie weet... :roll:
sijmenkrans
Contacteer:

--Richard schreef:Eventueel misschien een fotootje van het resultaat van alle noeste soldeerarbeid? Beetje 'long shot', maar wie weet... :roll:
oke doe ik wel hierbij foto

Afbeelding
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

Tsja, de foto's van de achterkant zien er prima uit (inclusief diegenen die ik prive heb ontvangen). Aangezien het velleman test-programma het niet doet blijft mijn vermoeden dat er met de kaart zelf (of de kabel, of de com-poort) iets niet goed is.
sijmenkrans
Contacteer:

--Richard

hoe heb jij je dll bestanden staan in welke map

en als ik een pc met win95 maak is het dan simpelder dan xp om de kaart te besturen
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

De dll-bestanden staan bij mij in de map c:\windows\system32 en in de ontwikkeldirectory van de java-applicatie (zelfde directory als het .java-bestand waarin de dll wordt aangeroepen-zie zip-file).

Onder Windows 95 is het inderdaad veeeeel simpeler: Win95 beschermt de printerpoort niet en kan dus rechtstreeks aangestuurd worden. Windows XP beschermt de printerpoort wel, zodat deze alleen met een low-level driver aangestuurd kan worden.

Als je wilt overstappen op Windows 95, kijk dan even bij Yahoo K8000 group. In de 'files' sectie staan prima class libraries die goed werken onder Windows 95.

Succes, Richard
sijmenkrans
Contacteer:

oke dan ga ik maar win95 even instaleeren op me oude pc :lol:

eve een vraagje kan je er ook een USB naar serieel converter tussen zetten http://www.mdaelektronica.nl/nl/dept_4.html#item_849 onder aan
zouw dit dan werken
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

sijmenkrans schreef:kan je er ook een USB naar serieel converter tussen zetten
Zou, in theorie, geen probleem mogen zijn, maar heb dit zelf niet geprobeerd. Wel weet ik dat de ene USB-naar-serieel heel verschillend van kwaliteit kan zijn dan de andere.

Groeten,

Richard
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

sijmenkrans schreef:oke dan ga ik maar win95 even instaleeren op me oude pc :lol:

eve een vraagje kan je er ook een USB naar serieel converter tussen zetten http://www.mdaelektronica.nl/nl/dept_4.html#item_849 onder aan
zouw dit dan werken
De K8000 werkt toch op de parallelle poort?
Dan gaat dat niet werken nee.
Met vriendelijke groet,
Stynus
cheeta

Bericht door cheeta »

meet je kabel eens door, veel kabels zijn niet alle aders doorverbonden.

een echte 5m kabel alles doorverbinden is best wel dik.

het gebeurt regelmatig dat er maar een paar pinnen door verbonden zijn.

5m 1op1 zegt niet altijd alles.
sijmenkrans
Contacteer:

oke dankje zal ik nu wel even testen
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

stynus schreef:De K8000 werkt toch op de parallelle poort?
Dan gaat dat niet werken nee.
De onderste op het scherm, de PCUSB7, zou dus (geheel en al in theorie) wel moeten werken.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

daar zal je velleman is voor moeten mailen.
Die omvormers kunnen namelijk niet "bitbangen". En het kan dus zijn dat dat nodig is voor die K8000.
Met vriendelijke groet,
Stynus
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

cheeta schreef:meet je kabel eens door, veel kabels zijn niet alle aders doorverbonden.

een echte 5m kabel alles doorverbinden is best wel dik.

het gebeurt regelmatig dat er maar een paar pinnen door verbonden zijn.

5m 1op1 zegt niet altijd alles.
Voor de goede orde: de K8000 gebruikt (bij mijn weten...) alleen de pinnen 13, 14 en 17. Wel moet dan op een van de pinnen 18 t/m 25 aarde staan. Natuurlijk geldt wel dat als je een kabel gebruikt die niet alle aders doorverbind, het doorkoppelen naar een printer mogelijk niet werkt (maar ja, wie gebruikt er nu nog een printer op een paralelkabel :? ). Ik haal deze info van pagina 12 van de handleiding.

Groeten,

Richard
--Richard
Contacteer:

Bericht door --Richard »

stynus schreef:daar zal je velleman is voor moeten mailen.
Die omvormers kunnen namelijk niet "bitbangen". En het kan dus zijn dat dat nodig is voor die K8000.

Eeeuuuhhmmm :?
Wat is 'bitbangen'?
Plaats reactie