Beste mensen,
Ik heb een Sony TA-FE530R versterker (2x100watt RMS) met 2 bijbehorende SONY 100watt kamerspeakers. Dit samen vormt een perfecte combinatie met zeer zuiver geluid waarover ik al drie jaar zeer positief gestemd ben!
Afgelopen weekend heb ik een feestje gehad waarbij de versterker en de boxen zo`n 10uur ongeveer (bijna) open stonden met als resultaat dat de bipolaire elco`s en bass speaker van één box kapot is gegaan.
Wat mij (en mijn vrienden) zo ontzettend bezig houdt is hoe het kan dat in de kamer waarin het feest was de muziek slechts redelijk hard klonk. Je kon, ondanks de vrijwel geheel "opengedraaide" muziekinstallatie toch nog praten met elkaar door je stem slechts een beetje te verheffen. Maar in de kamer naast en boven waar de installatie stond klonk de muziek werkelijk waar (gevoelsmatig) dubbel zo hard.
Ik heb al wat zitten kijken waar dit aan kon liggen en dit is wat ik vond: "In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren.
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker
Omdat ik vorig jaar ook mijn speakers kapot heb geblazen op dezelfde manier (zie mijn andere topics) heb ik nu besloten een nieuwe installatie te kopen. Maar ik vraag me nu dus af of ik meer vermogen nodig heb om muziek harder te laten klinken, of dat het aan de soort installatie ligt of iets anders.
Daarnaast twijfel ik om twee actieve speakers aan te schaffen in plaats van speakers en een versterker. Als ik op internet zoek zie ik alleen van die café speakers van 250watt enz. maar zijn er ook mooie(!) 100watt actieve speakers van goede kwaliteit?
Ik zie jullie reacties graag tegemoet,
Groeten
Koen
Tot