gereïncarneert (printer)

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
paladin

gereïncarneert (printer)

Bericht door paladin »

jah.. ik hb dus een "tumbler" gemaakt uit een printer.. nou jah.. bijna dan.. het meganische werkt, maar ik hbe nog probleempjes met het electronische deel. Ik kan namelijk niet bij het type plaatje van het motertje wat ik hier gebruik. hij is vrij fors.. het is het/een van de motertjes die het papier uit de lade pakt e dan door rolt, hiervoor zou het normaal 3 rollers aan drijven (gereduceerd naar 2, een van de grote eruit gehaald, teveel weerstand voor een ongebruikt iets). nou weet ik dat hij werkt op een (vrijwel lege) 6V mini lood accu, en ook op een 9V battarij.

ik denk dat ik hem dus met een stroom tussen de 6 en 9V wil aansturen. nou heb ik alleen een 10V travo heb om te gebruiken, dus ik heb al een gelijk richter en weerstanden nodig. ook wil ik graag een kookwekker gebruiken als timer. maar deze werkt op 1.5V dus meer weerstanden, en een relais om hem aan te sturen.

nou zou ik graag willen vragen of ik niet iets over het hoofd heb gezien?
ik ga morgen op school proberen een schema te tekenen van wat ik begrepen heb.
als iemand iets mist, laat het me weten, ik wil het motertje niet graag uitbranden.

met vriendelijke groetjes,
Alex

PS, ik zit er ook aan te denken een blower aan te sluiten
PPS hij is bedoeld om mijn mallie sierraden in op te poetsen. en misschien ook mijn vest als hij het gewicht aan kan.
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Misschien is het wat onhandig om alleen maar weerstanden te gebruiken om je spanning omlaag te halen.
Een betere mogenlijkheid is om wat serie regelaars te gebruiken, dan heb je bij wisselende belasting tenminste dezelfde spanning en niet dat die met de belasting varieerd.
Gebruik LM317 als regelaar, die is nl instelbaar vanaf 1,25 volt tot hoger.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
paladin

Bericht door paladin »

dank u wel mat, ik geloof dat er en dergelijke regelaar in het score bord voor school zit, dus ik ga eens onderzoeken hoe of wat (ik vraag expres geen tekening deze keer, omdat ik van dit project wat meer wil leren..
maar ik sta zeker open voor suggesties als deze, omdat de belasting nog wellens variabel kan zijn (of iki nou een aluminium vest of een armband wil oppoetsen verschild nogal in gewigt.

nu zit ik ook te denken over een variabele snelheid, met bijvoorbeeld een potmeter. of verschillende standen.. dit gaat zeker leuk. en nuttig worden
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
Plaats reactie