elektro motor regelaar maken
elektro motor regelaar maken
ik heb sinds kort een elektrolier gekocht voor mijn modelbouw hobby het is een 12 V elektromotor welke op een auto accu van 115 Ah wordt aangesloten nu kan deze alleen bot aan en uit gezet worden en nu blijkt de motor te snel te draaien , hoe kan ik dit zo simpel mogelijk oplossen? ik dacht iets van een regelbare weerstand maar wordt dat niet te warm? en men kan tegewoordig zoveel elketronica bouwpaketten kopen zoals bij conrad ? iemand een idee voor hulp want nu werkt het gewoon niet b.v.d.
-
Mat Janssen
- Moderator

Jou moter is heel goed te regelen door middel van een puls breedte nodulator. Dit is een schakeling die er met een hogere frequentie pulsen opzet die in breedte varieren.
De gemiddelde gelijkstroom is dan variabel zodat de motor in snelheid te regelen is terwijl er een elektronische schakelaar schakeld waar bijna geen vermogen in gaat zitten en dus niet zo warm wordt. Het schema staat hieronder.
De gemiddelde gelijkstroom is dan variabel zodat de motor in snelheid te regelen is terwijl er een elektronische schakelaar schakeld waar bijna geen vermogen in gaat zitten en dus niet zo warm wordt. Het schema staat hieronder.
- Bijlagen
-
- pwm_motorregelaar.gif (2.94 KiB) 9599 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
bedankt alvast voor je hulp nu ben ik niet echt een elektronicus maar ik neem aan dat ik de onderdelen bij een elektrozaak kan kopen alleen nog dat ik de snelheid per voet moet kunnen bedienen , dat zou dan kunnen via een mechanische voethandel welke naar de regelaar gaat ? ik zie trouwens niet echt waar in het schema een regelaar zit ? of zit deze in de NE555 ? ik herken wel de diodes weerstanden en accumulatoren
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Van die 1400 Watt dat wist ik niet. Je vertelde dat je aan 115 Ah accu had. Maar ja daar kun je ook een lampje van 1A op laten branden.
Ik zal eens een sommetje gaan maklen en dan het schema aanpassen zodat je een flinke stroom kunt laten lopen.
Hier volgt een schema.
Let erop dat je de 8 fets op een koelplaat plaatst en dat de koelplaat op 12 volt staat. Zorg dat je geen kortsluiting kunt maken.
Gebruik dikke kabels van de + accu naar de + van de motor, en ook dikke kabels van de min van de motor naar de fets en weer een dikke kabel van de fets naar de - van de accu.
Ik heb dikke draden getekend op het schema, die ook dik moeten zijn.
De diode die over de motor staat heeft nog geen type nummer omdat ik er nog geen geschikte voor gevonden heb, maar ik zoek verder.
Ik zal eens een sommetje gaan maklen en dan het schema aanpassen zodat je een flinke stroom kunt laten lopen.
Hier volgt een schema.
Let erop dat je de 8 fets op een koelplaat plaatst en dat de koelplaat op 12 volt staat. Zorg dat je geen kortsluiting kunt maken.
Gebruik dikke kabels van de + accu naar de + van de motor, en ook dikke kabels van de min van de motor naar de fets en weer een dikke kabel van de fets naar de - van de accu.
Ik heb dikke draden getekend op het schema, die ook dik moeten zijn.
De diode die over de motor staat heeft nog geen type nummer omdat ik er nog geen geschikte voor gevonden heb, maar ik zoek verder.
- Bijlagen
-
- pwm_motorregelaar.gif (4.9 KiB) 9566 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Nobody5432
motor sturing
Hallo mat,
is het mogelijk om via het eerste schema de motor in 2 richtingen te laten lopen met een stroom max 15 a 20A (type ruitenwissermotor)
vriendelijke groeten,
nobody5432
is het mogelijk om via het eerste schema de motor in 2 richtingen te laten lopen met een stroom max 15 a 20A (type ruitenwissermotor)
vriendelijke groeten,
nobody5432
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Nobody5432
motor sturing
Ok Mat,
Ik zou die anders wel kunnen gebruiken maar dan zou die vb met een potmeter vanuit de middenstand, moeten naar liink en naar rechts moeten kunnen lopen.
Zeg maar een soort van servo besturing.
vriendelijke groet,
nobody5432
Ik zou die anders wel kunnen gebruiken maar dan zou die vb met een potmeter vanuit de middenstand, moeten naar liink en naar rechts moeten kunnen lopen.
Zeg maar een soort van servo besturing.
vriendelijke groet,
nobody5432
-
Mat Janssen
- Moderator