Ik ben wat aan het experimenteren met een generator (alternator met gelijkrichter) en had graag wat advies gekregen voor het regelen van de spanning. In bijlage zit een schema van de opstelling die ik momenteel heb. (ik ben maar een amateur en ken niet alle tekenconventies, maar ik denk dat het wel duidelijk is)
Even kort hoe het in elkaar zit: de alternator hangt aan een laadregelaar, de laadregelaar is verbonden met een accu en met een sinusomvormer. Het idee is dat de sinusomvormer stroom gebruikt van de alternator als die draait en indien dat niet voldoende stroom is, de rest van de accu komt. Als de sinusomvormer niet aanstaat gaat alles naar de accu.
Graag zou ik nu de accu uit de opstelling verwijderen, zodat er enkel stroom gebruikt kan worden wanneer de alternator draait. Maar momenteel zorgt de accu ervoor dat de spanning max 12-14V is, er zit dus geen spanningsregelaar in de alternator. Mijn alternator is van het type Delco 10si. Via google vindt ik gemakkelijk regelaars om in te bouwen (http://store.alternatorparts.com/Produc ... /10346.JPG), is dat alles wat ik nodig heb om zonder accu max 14V te krijgen? Ik zag dat er verschillende types bestaan, ik vermoed dat ik een "self excited" regelaar nodig heb?
spanningsregelaar voor alternator
spanningsregelaar voor alternator
- Bijlagen
-
- schema.jpg (59.17 KiB) 2014 keer bekeken