Er blijft spanning op de ingang.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
elstino

Er blijft spanning op de ingang.

Bericht door elstino »

Ik vermoed dat aan mijn "probleem" weinig te doen valt, maar wie weet. :)
Ik heb een vrij simpele opstelling:

De generator van een windmolen hangt verbonden aan een laadregelaar, en de laadregelaar op zijn beurt met een 12V accu. (aan de accu hangt nog een sinusomvormer voor 230V)

Het probleem: De generator draait en laadt de accu op, maar wanneer ik de generator uitschakel blijft er op de ingang van de laadregelaar (en dus ook op de generator) nog 12V spanning staan, en dit voor ongeveer 5 minuten, waarna de spanning vrij snel naar 0V zakt.

Ik vermoed dat er waarschijnlijk aan de ingang van de laadregelaar een condensator ofzo zit die nog een bepaalde hoeveelheid energie blijft houden tijdens die 5 minuten. Op zich niet erg, maar ik zou er graag een voltmeter aanhangen zodat ik kan zien hoeveel spanning de generator opwekt. Maar dat gaat dus niet, want vanaf de laadspanning bereikt is blijft die dus nog 5 minuten 12V aanduiden. :)
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Als het alleen maar een condensator is, kun je met een belastings-weerstandje de spanning naar beneden trekken.

Je zou er ook een diode tussen kunnen zetten.

Over welk vermogen praten we?
elstino

Bericht door elstino »

Het gaat om ongeveer 10A (max) - 12V
Ik dacht al even om er een diode tussen te steken, maar ik was niet helemaal zeker of dat het probleem zou oplossen.

Of het enkel een condensator is weet 'k niet, ik heb geen schema van wat er in de laadregelaar zit, maar het is alleszins iets dat nog even energie blijft vasthouden. Ik merkte wel vandaag dat als ik meer stroom verbruik langs de uitgang van de laadregelaar, dat de spanning aan de ingang ook sneller terugvalt dan die 5 minuten.

Nu ja, ik ga eens proberen met een diode ertussen.
Plaats reactie